Vsphere 4: Unallocated space uit VM terug geven aan Datastor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb een Vsphere 4 omgeving draaien waar ik onlangs een extend heb gedaan in een virtual machine om de disk tijdelijk te vergroten van 100 naar 150 GB.
Deze 50 GB ruimte heb ik nu niet meer nodig dus ik heb de hd in Windows 2008 R2 geshrinked.

Nu zit ik met 50 GB unallocated space in mijn VM.
Hoe kan ik deze terug geven aan de datastore?

Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 22:54
Je zou hem om kunnen zette naar Thin Provissioning dan gebruikt hij alleen maar de ruimte die hij nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15
Vergroten is nooit het probleem, verkleinen lijkt me tricky'er, heb er zelf ooit eens nagekeken. Totdat de goeroe's zich melden zou ik kijken of je niet een nieuwe virtuele disk eraan kan hangen en de huidige data ernaartoe kunt klonen.

Maar ik denk dat het gewoon lastig wordt omdat het niet zozeer de virtuele disk van de virtuele machine is die je verkleind wil zien, maar de unallocated space in windows terug wil geven aan de datastore. Als de situatie het toeliet had je er beter een tweede virtuele disk aan kunnen hangen en deze achteraf weghalen. Maar dat is achteraf gepraat.

En ja wat hierboven al gesuggereerd wordt, kost alleen veel tijd verwacht ik evenals het klonen

[ Voor 9% gewijzigd door loewie1984 op 20-04-2010 15:56 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loewie1984 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:54:
Vergroten is nooit het probleem, verkleinen lijkt me tricky'er, heb er zelf ooit eens nagekeken. Totdat de goeroe's zich melden zou ik kijken of je niet een nieuwe virtuele disk eraan kan hangen en de huidige data ernaartoe kunt klonen.

Maar ik denk dat het gewoon lastig wordt omdat het niet zozeer de virtuele disk van de virtuele machine is die je verkleind wil zien, maar de unallocated space in windows terug wil geven aan de datastore. Als de situatie het toeliet had je er beter een tweede virtuele disk aan kunnen hangen en deze achteraf weghalen. Maar dat is achteraf gepraat.

En ja wat hierboven al gesuggereerd wordt, kost alleen veel tijd verwacht ik evenals het klonen
Had niet gegaan, ik zat in een exchange migratie waar me transaction logs opliepen die op die disk weggeschreven moesten worden vandaar de acute extend.

Met Thin provisioning ben ik er na mijn weten nog niet direct aangezien hij nu toch nog die unallocated space ziet die hij niet kwijt kan. Of zit ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:24:
[...]

Had niet gegaan, ik zat in een exchange migratie waar me transaction logs opliepen die op die disk weggeschreven moesten worden vandaar de acute extend.
Begrijpelijk, zoal zovaak in die situaties
Met Thin provisioning ben ik er na mijn weten nog niet direct aangezien hij nu toch nog die unallocated space ziet die hij niet kwijt kan. Of zit ik fout?
ik denk dat je goed zit, het probleem is de unallocated space, die kun je denk ik nergens op een nette manier weghalen. ik ben bang dat je je data toch aan het moven/klonen komt naar een nieuwe vmdk

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 19:02
n0fragger schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:51:
Je zou hem om kunnen zette naar Thin Provissioning dan gebruikt hij alleen maar de ruimte die hij nodig heeft.
What he said....even je Disk converten en voila! :+

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan in sommige scenario's wel voor een performance hit zorgen (I/O intensieve lokaties) toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:48:
Kan in sommige scenario's wel voor een performance hit zorgen (I/O intensieve lokaties) toch?
Het gaat om een exchange server waar de DB's op staan. Deze genereert natuurlijk meer I/O.

Er wordt ook aangeraden om bij I/O intensieve applicaties geen gebruik te maken van Thin provisioning.

Dus bij voorkeur zet ik mijn disk niet om.

Het lijkt erop dat ik de disk moet gaan klonen, maar ook hier zit een maar aan: er is geen ruimte meer om een dubble vmdk te maken.
Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 11:12:
[...]
Het lijkt erop dat ik de disk moet gaan klonen, maar ook hier zit een maar aan: er is geen ruimte meer om een dubble vmdk te maken.
Iemand nog een idee?
Je kan de server offline halen met vConverter, zodat je deze lokaal kan "editten" in Workstation en deze daarna terug uploaden. Tis niet best practice maar wellicht de meest voor de handliggende oplossing. Zorg iig. voor een goede backup!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dacht toch dat vmware-diskmanager.exe ook kon -p en zo...shrink on the fly.

Ach, anders draai je een disk backup met je shadowcopy en zet je die op een verse VMDK disk terug.

[ Voor 53% gewijzigd door alt-92 op 21-04-2010 18:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:08:
dacht toch dat vmware-diskmanager.exe ook kon -p en zo...shrink on the fly.

Ach, anders draai je een disk backup met je shadowcopy en zet je die op een verse VMDK disk terug.
Via command line is niet verstandig lijkt me....
Voor hetzelfde geld "chop" je er een verkeerd stuk disk vanaf.
Ten eerste:
Foei! Bij elke exchange migratie moet eerst Circular Logging aan worden gezet. Daarna direct weer aanzetten. :*)

Ten tweede lijkt me dit de veiligste oplossing voor je probleem:

Log bij Vmware in op en klik op:
http://downloads.vmware.c...nloads/vmware_vsphere_4/4
Onder ESX 4 staat de converter CD
Download de Converter CD (coldclone cd).
Koppel deze aan de VM en reboot de VM van CD.
Geef tijdens de convert als doel je vCenter server aan of een ESX host.
Geef aan dat je de disken wilt resizen.
Start V2V.
Drink koffie!
Boot aangemaakte VM.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 00:04:
[...]

Via command line is niet verstandig lijkt me....
Voor hetzelfde geld "chop" je er een verkeerd stuk disk vanaf.
/care. Daar heb je diskpart voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 133% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 14:52
je kan met VMware convertor je machine clonen en je schijven goed zetten....

daarnaast zou je ook met een gparted bootcd kunnen opstarten en het daar kunnen regelen. Die gebruik ik ook enorm veel. werkt als een trein. Tenzij je een dynamische schijf hebt aangemaakt.
Pagina: 1