[DIY Music] Psycle - Soundtracking

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://psycle.pastnotecut.org/templates/psydel.gif

Hartelijk welkom met z'n allen in het Psycle Topic!
Inhoudsopgave:
  1. Introductie/Voorwoord
  2. Wat is Psycle?
  3. Wat wil ik met dit topic?
  4. Je eerste stapjes in Psycle
  5. Links
  6. Nawoord

Introductie/Voorwoord
Sja, hoe kom ik er zo bij om een topic over Psycle te maken?
Houd het maar op een nacht gevuld met drank, een Drum'n'Bass feestje, een leuke meid en de laatste plaat van The Prodigy...

Daar na is er wat bij me gaan kriebelen, ik dacht terug aan de 90's, de tijd van tracking software als FastTracker (PC/DOS), ProTracker (Amiga), ScreamTracker (PC/DOS) en ImpulseTracker (PC/DOS).

Eerder had ik al eens gezocht naar een goede vervanger voor FastTracker 2.08/2.09 onder Windows, maar heb eigenlijk nooit iets kunnen vinden wat me kon bekoren. De meesten waren nogal instabiel en eigenlijk niet geschikt voor een WinXP omgeving. (Laat staan een WinXP-x64 omgeving als de mijne).

FastTracker3 is een vroege béta gebleven, MadTracker crasht elk half uur, Skale Tracker ooit eens geprobeerd maar ook die is de deur weer uit gevlogen.

Nu dus toch weer eens op zoek geweest en ik ben Psycle tegen gekomen. Ik kon geen topic vinden dat aan dit programma is opgedragen, dus bij dezen :)

Wat is Psycle?
Zoals het voorwoord doet vermoeden is Psycle een soundtracker.
Voor de mensen die er onbekend mee zijn, zie het als een stapel Excel sheets.
Elke sheet is een X aantal regels lang (default 64) en elke kolom bevat cellen met geluidsinformatie. Deze informatie is in de vorm van welke noot hoogte (letter, ABCDEFG), octaafnummer, instrument/sample en aanvullende effect informatie.
Dit wordt dan van boven naar beneden afgespeeld als een draai-orgel sheet.

In tegenstelling tot de oude trackers maakt Psycle gebruik van zogeheten "Machines".
Dit zijn geluidsvoortbrengers, effecten, mixers en andere leuke goodies.
Standaard staat je Master Machine al in beeld, welke de audio output verzorgt. Hier aan koppel je Machines die geluiden voortbrengen en effecten geven. Deze kan je aan elkaar doorlussen. Zo kan je bijvoorbeeld een Plucked String machine koppelen aan een Distortion Effect machine en dan door naar de Master Machine.
Kom je machines te kort, dan kan je deze toevoegen in de vorm van VST plugins of Native Machines.

Klik je je geluidmakende machine aan, en begint dan random op je toetsenbord te rammen, zal je horen dat je toetsenbord een keyboard is geworden!

Nu kan je naar de "speelrol" weergave gaan, waar je je stapel sheets zal zien. Hier op kan je je geluiden plaatsen.

Vroeger was het zo dat je "samples" koos en deze op een bepaalde pitch afspeelde, corresponderend aan een noothoogte. Dit ging op dezelfde manier wat noot invoer betreft, maar je geluiden waren gewoon vastgelegde WAV bestandjes (of andere geluidsbestandjes, afhankelijk van de Tracker).

Het mooie van Psycle is dat je nu zelf de mogelijkheden hebt om geluidjes on-the-fly te bewerken, zonder daar voor nieuwe samples te hoeven maken.
Je kan simpelweg je machine bewerken door aan een paar knopjes te draaien of er een effect aan vast hangen. Uiteraard kan je daar naast ook nog gewoon samples gebruiken.

In essentie is het dus hetzelfde als programma's zoals FastTracker, maar dan een stuk flexibeler. :)
En omdat er mixers en compressors e.d. in zitten kan je (theoretisch) productiewaardig materiaal maken.
Wat misschien wel het allermooiste is, is dat Psycle een OpenSource programma is en vrij te verkrijgen is. :D

Wat wil ik met dit topic?
Met dit topic probeer ik de Tracking Scene, en Psycle in het specifiek, weer een beetje onder de aandacht te brengen en wat discussie op te wekken. Ook het uitwisselen van info over (gratis) VST/Machine plugins, samples, ervaringen en elkaars zelf-geschreven nummers kan in dit topic.

Daarbij is dit voor mij een beetje een aanmoediging om weer eens m'n jonge jaren op te zoeken en weer eens een poging te doen om wat herrie te maken. Misschien dit keer wel met iets daadwerkelijk luisterbaars :P

Je eerste stapjes in Psycle
Uiteraard zal je Psycle eerst moeten downloaden. Dit kan via de links een stukje lager ;)

Na de installatie zullen er wat instellingen gevraagd worden. Het lijkt mij sterk aan te raden om je geluid uitgang op DirectX of ASIO te zetten (mits ondersteund door je soundkaart) omdat het geluid daar wat beter van wordt.

Nu ga ik geen complete how-to schrijven, want die zit al in Psycle ;) Druk maar op F1 en kies de Tutorial.
Er staat ook een Tutorial op de PsycleWiki, en die is nog weer iets uitgebreider.

Links

Nawoord

Naja, ik denk niet dat er veel te vertellen valt verder.
Ik zou zeggen: gaat heen en musciseer! en kom dan weer terug om je bevindingen te delen en je mede-Psycle-gebruikers te helpen natuurlijk ;)

Ideeen, opmerkingen en ander commentaar op de Openingspost mag uiteraard gepost worden. Dat kan dan weer verwerkt worden :) Een mede-auteur voor dit topic is ook een welkome additie. Voel je je geroepen, DM me :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?