Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vreemd geluid in videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Konani
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-03-2024
Hallo Tweakers.

ik heb zinds ik een andere videokaart in mijn pc heb een vreemd geluid in mijn pc zitten.
een zoort krakent geluid. een net iets hoger geluid als een dvd brander die een cdtje leest.

dit geluid komt aleen als ik een game aan het spelen ben, of als ik op een internetpagina aan het scrollen ben ( zoals dit forum )
het geluid komt achter uit mijn pc waar mijn graka en voeding zitten, dus ik denk dat het 1 van die 2 dingen is. maar heb geen test onderdelen om de oorzaak te kunnen vinden.

mischien dat iemand ooit hetzelfde probleem heeft gehad of het een keer is tegen gekomen.

de pc componenten.
Graka: club3d hd4890 1gb (versie 1)
voeding: CM real power m700
Mobo: DFI Lanpraty JR p45

Alvast bedankt!!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Komt door spoelen of condensatoren, in je voeding of op je moederbord of grafische kaart, die nu zwaarder belast worden sinds de andere videokaart erin zit. Afhankelijk van de belasting kunnen ze gaan trillen, dat is de fluittoon die je hoort.

Als je persé wilt is er wel wat aan te doen, zoek op het forum maar eens op "piepende spoelen".

🖥️ | 🚗

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het geluid dat ie maakt bij scrollen kan je waarschijnlijk weg krijgen door 'use smooth scrolling' uit te zetten.

Het kan trouwens ook goed zijn dat het na verloop van tijd minder word. Mijn 8800GT deed het heel erg maar na een paar weken was het al een stuk minder. Verder is er niets aan te doen.

Als het de videokaart teminste is, de voeding is een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 20-04-2010 13:38 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Resonerende lijm, coilwhining. Is een bekende issue op HD4890-kaarten, wel irritant maar niet schadelijk ;)

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
laa maa

[ Voor 92% gewijzigd door Dan0r op 20-04-2010 13:45 . Reden: typo ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Coilwhine is een bekend probleem op de HD4890 kaarten...

Meestal trekt dit weg na een week/2 weken gebruik.. houd het dan nog aan: terugsturen met garantie (probeer uit te zoeken, WELK onderdeel er precies piept..)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Spoelen dus.

• Konani
me vriendin doet een makeup geval oplijding :) duzz nagelak en dingen genoeg :)

heb uit andere topics op kunnen maken dat het mischien de spoelen van de voeding zijn,

zal mijn pc even openschoeven, voeding er uit halen en dan horen waar het geluid weg komt,

en daarna even nagellak smeren :)

• PilatuS
  • Niet online
Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:11:
me vriendin doet een makeup geval oplijding :) duzz nagelak en dingen genoeg :)

heb uit andere topics op kunnen maken dat het mischien de spoelen van de voeding zijn,

zal mijn pc even openschoeven, voeding er uit halen en dan horen waar het geluid weg komt,

en daarna even nagellak smeren :)
Luister eerst maar eens naar de videokaart met de PC open. Grote kans dat die het is.

• Konani
nee is de voeding :) heb al even goed geluisterd, heb de voeding nu open liggen, en zal even een spel opstarten om te kijken welke spoel het is.

• PilatuS
  • Niet online
Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:30:
nee is de voeding :) heb al even goed geluisterd, heb de voeding nu open liggen, en zal even een spel opstarten om te kijken welke spoel het is.
Dat scheelt. Dan is het idd even uitzoeken welke spoel het is en even vast zetten.

• Konani
`bij de eerste poging nog niet gelukt :P geluid wel iets minder geworden :) duzz nog maar wat nagellak er op :) :P

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 14:56

Crp

Dit heb ik ook gehad met een CM voeding, ik had toen gelezen dat het aan een spoeltje lag. Ik had het geluid altijd als ik Crysis opstarte en kraakte het altijd mee met het intro filmpje. Bij andere games had ik er nooit last van. Inmiddels is de voeding al kapot weet niet precies de oorzaak maar er was wel een spoel zwart. Ik kan dus niet zeggen of het precies die spoel was die dat geluid maakte en dus vervolgens is doorgebrand.

//edit

ik had trouwens toen ook gelezen dat het vastlijmen (lijmpistool) van de spoel ook het geluid moest stoppen. dit heb ik zelf toen niet gedaan

//edit2 (wat hieronder dus ook staat, lijmen)

[ Voor 19% gewijzigd door Crp op 20-04-2010 14:56 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:11:
me vriendin doet een makeup geval oplijding :)
[...]
wát doet je vriendin? :X

Nouja het scheelt dat je genoeg van dat spul in huis hebt, alle spoelen daarmee gaan beschilderen kan anders nog een dure hobby worden. Een beetje hobbylijm of een dot lijm uit een lijmpistool werkt vaak nog het best.

🖥️ | 🚗

• Konani
de spoelen zijn toch die dingen met dat koperdraad er omgeen gewikkeld ?? :P
heb het geluid er nog steeds niet uit :P

@madmarky ze doet visagie :) of hoe je dat ook mag schrijfen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Konani op 20-04-2010 14:53 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17
Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:52:
de spoelen zijn toch die dingen met dat koperdraad er omgeen gewikkeld ?? :P
heb het geluid er nog steeds niet uit :P

@madmarky ze doet visagie :) of hoe je dat ook mag schrijfen :P
Ja, spoelen zijn die dingen met dat koperdraad er omheen gewikkeld.

• Konani
haha :) oke thanxx

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

offtopic:
Konani, waar ik eigenlijk op doelde is dat je posts vol staan met fouten van niveau groep 5.
oplijding -> opleiding
schrijfen -> schrijven
Het is hier geen taalforum oid maar ook geen MSN Messenger, gelieve je posts een beetje leesbaar te houden

🖥️ | 🚗

• Konani
er zijn ook nog mensen met dislectie. mischien daar ook rekening me te houden :)
kan het soms gewoon niet uit elkaar houden, als ik alles goed wil typen heb ik een woordenboek nodig.

Ontopic: is nog steeds niet gelukt met de nagellak!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17
Geen nagellak gebruiken maar iets anders?

Denk dat het een onderliggende wikkel is die piept.

• PilatuS
  • Niet online
Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:56:
er zijn ook nog mensen met dislectie. mischien daar ook rekening me te houden :)
kan het soms gewoon niet uit elkaar houden, als ik alles goed wil typen heb ik een woordenboek nodig.

Ontopic: is nog steeds niet gelukt met de nagellak!
Woorden waar je niet zeker van bent gewoon even naar zoeken met Google. Die geeft dan gelijk aan of je het woord goed geschreven hebt. Net een woordenboek, maar dan sneller.

Waarom maak je trouwens geen gebruik van secondelijm ? 1 klein druppeltje zou voldoende moeten zijn. Nagellak lijkt mij niet bepaald het ideale spul hier voor.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 20-04-2010 16:04 ]

• Konani
zal een drupje secondelijm proberen, en ook mijn woorden goed te spellen.
dus maar weer ontopic!

edit,

secondelijm zit er op, zal het even 24 uur laten staan om het te laten uitharden en morgen weer kijken.

[ Voor 37% gewijzigd door Konani op 20-04-2010 16:11 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Konani schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:06:
zal een drupje secondelijm proberen, en ook mijn woorden goed te spellen.
dus maar weer ontopic!

edit,

secondelijm zit er op, zal het even 24 uur laten staan om het te laten uitharden en morgen weer kijken.
Let wel op of het geen secondelijm is met water.. daarom zou ik (zoals al word gezegt) een dot lijm met een lijmpistool erop doen..

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 14:59
Jejking schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:40:
Resonerende lijm, coilwhining. Is een bekende issue op HD4890-kaarten, wel irritant maar niet schadelijk ;)
Dat dacht ik bij mij eerst ook (ook een 4890) maar bleek toch later de voeding te zijn. Vooral bij het opstarten heeft hij het erg, met een paar minuten is het wel over. Als ik binnen die paar minuten scroll zoals hierboven aangegeven is het geluid ook harder te horen idd.

Denk dat de voeding de zware belasting niet zo best aan kan, misschien heeft ie z'n beste tijd gehad. Kan me voorstellen als de elko's niet zo best meer zijn dat er vreemde frequenties uitkomen wanneer er flink stroom getrokken wordt. Vooral bij opstarten wanneer de elko's nog koud zijn (warmer = meer capaciteit). Dit in mijn geval tenminste, weet niet of dit ook voor de TS geldt.

ps. Voor spoelen in TV's gebruikten we ook altijd nagellak. Werkt prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Frank__B op 20-04-2010 18:03 ]

• Konani
het is een 700W voeding, die hiervoor nog in de garantie viel.
in 2008 aangeschaft. dus 2 jaar oud. lijkt me niet dat de voeding dan al afgeschreven is. :)
zit nu op college, tussen de middag nog 1 keer testen. en daarna moet ik alweer werken tot 22.00 vanavond.

• Frank__B
Nou, de mijne (600W) komt ook uit (maart) 2008... Hiervoor had ie het niet. Ik heb gelukkig wel 3 jaar garantie, dus maar even goed in de gaten houden denk ik.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Coil whine word vaak niet geaccepteerd als DOA/RMA of garantie... :X

Best wel achterlijk, heb het zelfs een keer bij zo'n voeding van coolermaster gehoort welke super stil behoort te zijn :P

• Frank__B
D4NG3R NL schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:49:
Best wel achterlijk, heb het zelfs een keer bij zo'n voeding van coolermaster gehoort welke super stil behoort te zijn :P
Inderdaad, de mijne is nota bene van het merk "Be Quiet!" 8)7
Pagina: 1