Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-07 09:50
Voor mijn moeder heb ik een Speedtouch 716g Annex A geinstalleerd. Iets oudere modem, maar geeft een stabiele verbinding in tegenstelling tot een Fritzbox 7170 (vermoedelijk door afstand tot centrale > 5km). Apparaat lijkt prima te werken in comibinatie met de laatste firmware van Xs4all (6.2.29.2). Die na een volledige reset is ingesteld. VOIP staat aan.

Wlan is aangemaakt en daar wordt gebruik gemaakt van een MacBook en een telefoon. Beiden hebben geen problemen.

Aan een van de ethernet aansluitingen (poort 2) zit een Lacie NAS die aangepast is zodat ssh draait. Port forwarding is hiervoor geconfigureerd via de web interface op de speedtouch en dat werkt prima.

Het probleem is echter dat er vanuit die nas geen connecties naar buiten gemaakt kunnen worden, ie. een bestandje binnenhalen via wget / http gaat niet. Pingen naar een host buiten de LAN ook niet. Pingen naar de speedtouch is geen probleem en zoals gezegd kan ik wel vanaf buiten ssh toegang krijgen op de nas.

Ik heb geprobeerd de firewall uit te zetten en ik heb de instellingen van nat/connections/firewall gecheckt via telnet, maar ik kom er toch niet uit. Fysiek kan ik niet direct bij en daarom heb ik het nog niet op een andere ethernetport geprobeerd.

Ik vraag me dus af wat connecties naar buiten tegenhoud of zou kunnen tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
En staat de DNS goed ingesteld op de NAS?
Pingen naar een host buiten de LAN ook niet.
Doe je dit dan op hostname (bv google.com) of doe je dit op IP adres?
Als het wel lukt op IP, en niet op hostname, staat er waarschijnlijk geen, of een verkeerde, DNS ingesteld op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-07 09:50
Doe je dit dan op hostname (bv google.com) of doe je dit op IP adres?
Als het wel lukt op IP, en niet op hostname, staat er waarschijnlijk geen, of een verkeerde, DNS ingesteld op je NAS.
Dns werkt. Dat lijkt op zich gek maar de speedtouch doet dns voor het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

En als je probeert een bestand van het interne netwerk te downloaden (dan zal de MacBook even als webserver moeten fungeren), werkt dat wel ?
Weet je zeker dat wget ondersteund wordt door de NAS ?
Hoe weet je zeker dat DNS werkt op de NAS ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulgan
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wat is je default gateway op je NAS ? Klopt deze wel ? Deze moet ingesteld staan op 't adres van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
kulgan schreef op woensdag 21 april 2010 @ 08:40:
Wat is je default gateway op je NAS ? Klopt deze wel ? Deze moet ingesteld staan op 't adres van je router.
Moest zijn default gateway niet ingesteld staan, zou hij er ook niet van buiten af aan kunnen.

Daarom dat ik (nog steeds) vermoed dat het DNS gerelateerd is.
Dns werkt. Dat lijkt op zich gek maar de speedtouch doet dns voor het lokale netwerk.
Ik geloof best wel dat je speedtouch dat doet, maar staat het ook goed ingesteld op je NAS?

Heb je ondertussen al kunnen testen? (pingen op IP t.o.v. ping op hostname vanaf de nas, naar internet)

[ Voor 28% gewijzigd door deandb op 21-04-2010 21:04 ]

Pagina: 1