Captain Pervert schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:34:
[...]
Nee, het gaat om
www.sjompe.nl. Op dit moment hangt er nog een standaard Joomla template achter, just for testing.
[...]
Ik test het vanaf mijn werk èn thuis. Snelheid is hetzelfde. Wat gebeurt er als ik vanaf thuis
www.sjompe.nl intik, gaat hij dan eerst via internet uitzoeken wat dat voor site is, en communiceert mijn PC dan verder via intranet?
Hangt ervan af wat jij in je hosts-file hebt staan. Als je een URI invult, wordt eerst in hosts gekeken naar statische routes, daarna wordt je eerste DNS server geraadpleegd. Als je geen dynDNS gebruikt krijgt je PC vervolgens het externe IP van jouw connectie terug, gebruik je dynDNS, dan komt daar nog een stap tussen, dat je eerst naar dynDNS gaat en daarvandaan de externe IP van jouw connectie.
[...]
Klopt, ik heb al 10 jaar Ziggo en in die tijd slechts 5 of 6 IP's gehad ofzo.
"In het verleden behaalde resultaten..."
Als er een keer flink werkzaamheden zijn (splitsen van nodes, bijplaatsen van CMTS blades etc) kun je zo in een week tijd door meerdere IP adressen gaan. Geen ramp als het niet mission-critical is, maar wel een irritatie als je dat zelf niet gelijk door hebt.
[...]
Ik betaal momenteel 2x30 en 1x85 euro voor hosting van sites met zeer weinig bezoekers. Als ik deze kan overhevelen naar thuis, kan ik aardig wat stroom verstoken wil dat problemen geven. Daarnaast bouw ik het ding op uit onderdelen die toch al had. Heftige upgrades komen later

Je betaalt dus veel teveel bij de huidige hoster. Zoals al aangegeven kun je voor een fractie van die prijzen hosting krijgen dat minstens zo goed voldoet voor "zeer weinig bezoekers" als een PC bij jou thuis, en dat achter een verbinding die een stuk stabieler is.
[...]
Zoals gezegd, het is
www.sjompe.nl met daarachter een XP3200+ @ 2 Ghz, 2 GB, WinXP. Niets spectaculairs, en zeker niet voor dikke sites, maar voldoende voor wat er nu op draait qua site. Praktisch niks.
Even los van de software (mijn voorkeur zou voor AMP ook LAMP zijn, niet WAMP), je draait hier hardware dat totaal overkill is qua performance en daarnaast vrij oud is, waardoor het veel stroom trekt om die performance te bereiken. Een AthlonXP verbruikt op 2000MHz ongeveer 57W - en dan hebben we het puur over de CPU, niet de rest. In die tijd deden CPUs ook niet aan frequency scaling als ze idle stonden, dus 57W=57W. Per maand verstookt dit dus 41kWh. Dat kost afhankelijk van jouw energieprijzen ws iets meer dan EUR 6. Per jaar heb je het dan over EUR 72. Dat is nauwelijks goedkoper dan de EUR 85 die je nu betaalt, en vele malen duurder dan de genoemde EUR 7
Sterker nog, het is zo duur dat het loont om een Atom-bordje te overwegen. Vooral de nieuwe reeks verbruikt hooguit zo'n 15W. Dat zou je tov dit systeem EUR 54/jaar schelen. De aanschaf heb je er dus in minder dan twee jaar uit, en als je nog een paar EUR kunt vangen door deze oude bak te verkopen heb je het allicht in een jaar al terugverdiend... maar dan nog is het zeker twee keer zo duur als gewoon een goedkope hoster nemen