Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-11 20:21
Ik zit nu aan het einde van mijn studie bedrijfskundige informatica een de Saxion te Enschede. Ik ben in principe nog jong, over een maandje 21. Ik zit dus te twijfelen of ik wel nu moet gaan beginnen met werken of dat ik eventueel toch verder moet studeren.

Ik heb de mogelijkheid om door te stromen naar de UT om daar de opleiding "Business Administration" te doen met als track "Information Management."
De opleiding duurt, na een schakeljaar, 1 jaar. Dus in principe ben ik minimaal 2 jaar zoet met deze opleiding.
Ik hoop naast de opleiding misschien part-time te werken met mijn HBO - BI diploma.

Mijn vraag is dan ook; is dit een verstandige keuze?
Heeft een master diploma zoveel meerwaarde in het bedrijfsleven boven een bachelor diploma?
Of is het misschien nuttiger om gewoon te gaan werken en werkervaring op te doen. Tegen de tijd dat ik namelijk klaar ben met mijn master, heb ik minimaal 2 jaar werkervaring (excl stages). Terwijl ik met mijn master nog geen werkervaring heb.

Wat is wijsheid?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat wil je doen in het werkende leven?

IMHO is in een consultant-achtige rol (en dat lijkt me gezien je opleiding voor de hand liggend) een MSc-titel veel waard en best 2 jaar waard. Zeker als je het combineert met stage en evt relevante bijbaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik heb hetzelfde gedaan. Zeker gezien je leeftijd en huidige arbeidsmarkt zou ik doorstuderen. Dat is wel afhankelijk van wat voor soort werk je wilt gaan doen.

Als je de mogelijkheid/tijd hebt zal ik op de UT tijdens je pre-master direct wat activiteiten ondernemen. (commissie oid). In je masterjaar kom je daar niet zo snel meer aan toe en is een leuke toevoeging, ook voor je CV.

PSN: Shiver23

Verwijderd

Je bent 21, leeftijd mag het argument echt niet zijn!

• Batata007
F_J_K schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:02:
Wat wil je doen in het werkende leven?

IMHO is in een consultant-achtige rol (en dat lijkt me gezien je opleiding voor de hand liggend) een MSc-titel veel waard en best 2 jaar waard. Zeker als je het combineert met stage en evt relevante bijbaan.
Met bedrijfskundige informatica ga je inderdaad al snel de consultancy in.

Erg toevallig, maar net heeft mijn bedrijfsbegeleider/baas van mijn stageplek mij gevraagd even een gesprekje met hem te voeren. Hij wil mij graag hier houden na mijn stage.
Als functie zou ik dan consultant worden, maar in eerste instantie alleen intern blijven en vooral helpen met problemen van klanten met een BI-tool waarmee het bedrijf zich bezig houdt.

Gezien mijn leeftijd en het feit dat ik nauwelijks werkervaring heb is het onverstandig om mij direct op de weg te zetten naar klanten toe. De bedoeling is dat ik als "helpdesk" werkervaring en kennis ga opdoen en uiteindelijk toch als consultant meer de weg op zal gaan richting klanten toe. Tevens heb ik de mogelijkheid om certificaten te behalen in de BI-tool.

Het bedrijf zit op 5 minuten fietsafstand van mijn huis, dus dat is wel vet relaxt. Hij zal nog even uitzoeken welk salaris hij me zal aanbieden, maar het zal marktconform of daar net iets boven zijn.

Wat vinden jullie, doen of niet? En wat voor salaris kan ik gaan verwachten?

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om te beginnen op een helpdesk. Is maar net wat je zelf wilt.
Waarom zou je willen doorstuderen?

PSN: Shiver23

Verwijderd

Batata007 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:10:
[...]

Wat vinden jullie, doen of niet? En wat voor salaris kan ik gaan verwachten?
Ik vind dat je moet gaan studeren. Je kunt altijd nog aan de slag als HBO'er en die 2 jaar maken ook neit veel uit.
Al was het alleen maar zodat je het in ieder geval geprobeerd hebt. Spijt zul je er niet van hebben.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Batata007 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:10:
De bedoeling is dat ik als "helpdesk" werkervaring en kennis ga opdoen en uiteindelijk toch als consultant meer de weg op zal gaan richting klanten toe.
Duidelijk.

MSc doen, helpdesk overslaan, en als msc. direct als junior consultant aan de slag (als je dat tegen die tijd nog wilt).

• Batata007
Het is eigenlijk geen helpdesk. Het betreft een klein consultancy bedrijf wat zich bezig houdt met een Business Intelligence tool, zij zijn net begonnen en bestaan uit 2 man. Zij doen voor klanten implementaties.

In het kader van mijn afstudeeropdracht heb ik al een cursus gehad in deze tool. Het gebeurt nu wel eens dat, na een implementatie bij een klant, wel eens iemand belt omdat hij er niet helemaal uitkomt in deze tool. De bedoeling is dan dat ik op kantoor zit en klanten telefonisch/per mail te woord kan staan met hun problematiek. Met behulp van remote control kan ik dan inbellen op hun systemen en de fout oplossen.
Hierdoor doe ik kennis en werkervaring op van databases/dataware housing en de bi tool in het specifiek.

Bij genoeg werkervaring kan ik mij zelf begeven naar klanten en komt er een auto van de zaak bij kijken.

Het is dus geen helpdesk met een head-setje op, dat heb ik al 3 jaar als bijbaan gedaan (KPN) en ben ik zeker niet van plan weer te doen. De bedoeling is gewoon dat ik een iphonetje en notebook van de zaak krijg en klanten direct met problemen kan helpen. Als functie krijg ik dus gewoon de consultant functie en het bijbehorende salaris, afgezien van het feit dat ik (in eerste instantie) niet naar klanten toe zal reizen.

[ Voor 7% gewijzigd door Batata007 op 20-04-2010 13:27 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25
Je kunt ook evt. je vervolgstudie in deeltijd gaan doen en 2-3 dagen per week gaan werken. Het totale studietraject duurt dan wel langer, maar je bouwt wel direct ervaring op.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Batata007
Als ik hier ga werken dan is het wel de bedoeling dat ik gewoon full-time werk. Misschien dat ik dan s'avonds/in het weekend deeltijd kan studeren? Ik weet alleen niet of daar een mogelijkheid voor bestaat.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik denk niet dat een universitaire master studie het toelaat om alleen in de avonduurtjes mee te pakken, maar je hebt wel degelijk part-time masters (alhoewel ik denk dat het dan toch 1 of 2 dagen per week is dat je colleges hebt). Je komt van de HBO, dus waarschijnlijk mis je nog wat kennis hier en daar, dus even 'erbij' doen lijkt het me niet...

Ik denk dat als er geen prangende redenen zijn om nu al geld te moeten verdienen (of meer dan wat je eerder al deed) je er nooit slecht aan doet om door te leren. Je bent nog jong, dus het ontbreken van wat 'serieuze' werkervaring wordt ruim goed gemaakt door de jonge leeftijd waarop je alsnog de arbeidsmarkt op komt met de achtergrond die je dan hebt.

Anderzijds, als je meer van de praktijk bent, kun je je afvragen of een master veel toegevoegde waarde heeft. Je krijgt een mooie kans bij je baas om iets serieus uit te bouwen, en mensen met werkervaring en kennis in dat vakgebied zijn volgens mij ook heel wat waard. Als je je daar zelf ook in kunt blijven ontwikkelen dan is tevens zeer waardevol.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Batata007 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:23:
Het is eigenlijk geen helpdesk. Het betreft een klein consultancy bedrijf wat zich bezig houdt met een Business Intelligence tool, zij zijn net begonnen en bestaan uit 2 man. Zij doen voor klanten implementaties.
Als je echt verder wilt in de BI tak dan zou ik dit mooi overslaan en die BA studie gaan doen. Als je echt effectief BI gebruik wilt ondersteunen, dan is technische kennis lang niet zo belangrijk als bedrijfsmatige kennis.

Veel "technische" BI problemen hebben vaak niets met de functionaliteit van de software te doen maar meer met onjuist gebruik van de eind gebruikers. Heel veel BI projecten gaan de mist in omdat ze technisch vaak prima opgeleverd worden terwijl de eind gebruikers enkel op een cursus Business Objects of Cognos gestuurd worden en het daarna verder wel mogen uitzoeken.

Het leren van een BI tool is niet het probleem maar het leren omgaan met informatie des te meer - een berg data wordt niet vanzelf bruikbare informatie... ook al gooi je er tig charts, graphs en interactieve dashboards tegenaan. :)

Een studie als BA geeft je veel meer inzicht in de "business" kant. Een BI / IT consultant die begrijpt hoe bedrijfsprocessen in elkaar steken, wat voor informatie diverse lagen van gebruikers dagelijks nodig hebben en hoe dergelijke informatie het best beschikbaar gesteld kan worden.. zo'n consultant gaat ver komen in de BI wereld. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Batata007
Bedankt voor alle adviezen!
Ik ga er eens goed over nadenken.

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

Laat ik het zo zeggen, ik ben 8 jaar ouder dan jij en ben sinds een jaar hetzelfde traject ingeslagen. Wat is nou 2 jaar als je 21 bent?!

Overigens: een HBO Bachelor (BA) is niet hetzelfde als een WO Bachelor (BSc).

Werken naast je schakeljaar wordt trouwens erg lastig: er zijn veel (verplichte werk-)colleges overdag - wanneer jij moet werken. Als je verstandig bent, stel je dat werken gewoon even uit tot je 23/24e (behalve wellicht een leuke bijbaan in de avond/weekenduren).

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Verwijderd

Reveller schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 17:35:
Overigens: een HBO Bachelor (BA) is niet hetzelfde als een WO Bachelor (BSc).
BA staat voor Bachelor of Arts en is een universitaire bachelortitel. De mastervariant is MA. Het is dus alles behalve een HBO titel ;) WO Bachelors zijn overigens niet altijd BSc.

Verwijderd

Batata007 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:59:
Heeft een master diploma zoveel meerwaarde in het bedrijfsleven boven een bachelor diploma?
Of is het misschien nuttiger om gewoon te gaan werken en werkervaring op te doen. Tegen de tijd dat ik namelijk klaar ben met mijn master, heb ik minimaal 2 jaar werkervaring (excl stages). Terwijl ik met mijn master nog geen werkervaring heb.

Wat is wijsheid?
Zodra je een maal gesetteld bent in een goed baan dan zullen je diploma's er erg weinig toe doen. Dan zullen je carrière en prestaties voor zich spreken. Helaas zul je eerst tot zo'n punt moeten komen, waar een goede achtergrond en diploma je een eind op weg zullen helpen.

Wijsheid is ervaring op doen, als 21 jarige die enkel zijn studie als ervaring heeft zul je bijzonder weinig bijdragen in een bedrijf. Wanneer je nu al voorziet dat je de consultancy in wil/gaat dan is het misschien geen onverstandige zet om die master te gaan doen en stages / afstudeer onderzoek te doen in een richting die hier op aansluit.

Wanneer je dan op je 23e klaar bent en gaat werken heb je in ieder geval meer naar de tafel te brengen dan enkel je Bachelor met zeer gelimiteerde ervaring. Er lopen al genoeg 'consultants' rond die enkel met de wijsheid uit hun college boeken consulteren, iets wat te vaak met de realiteit clashed.
Pagina: 1