Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC blijft 'hangen' bij iedere 2e boot poging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC laten bouwen bij ikbenstil, op basis van wat zelfgekozen hardware (zie deze post, waarbij de S14V vervangen is door de S16V). Dit duurde allemaal flink langer dan verwacht (11 maart hardware bij ikbenstil afgegeven, zaterdag 10 april kon ik hem ophalen, maar demonstratie liet een probleem zien, wat gisteren opgelost leek te zijn, waarna ik hem mee naar huis genomen heb).

Het probleem: iedere 2e bootpoging faalt, waarbij de machine hangt op 'Starting Windows' - hier zou eigenlijk het nieuwe logootje tevoorschijn moeten komen, maar dat komt niet, en je kan wachten tot je een ons weegt, maar er gebeurt niets.

Zoals het een goede PC-bouwer betaamt heeft men bij ikbenstil zo'n beetje alles geprobeerd: opnieuw opbouwen, alle bios- en firmware-updates uitvoeren, een aantal herinstallaties van Windows 7, extra koeling op de passieve chipsetkoeler, etc. Gisteren dacht ik dat het goed ging (eerste boot ging goed, tweede boot ging mis maar ik had net hibernation aangezet, dus ik dacht dat daar misschien iets misgegaan was, derde boot ging weer goed), en toen heb ik dus behoorlijk wat applicaties geinstalleerd die ik veel gebruik. Weer een clean install ben ik dus niet heel erg voor (naast het feit dat ik bang ben dat dat niets uithaalt, omdat dit al meerdere keren geprobeerd is). Bij ikbenstil dacht men dat de firmware update van de SSD-schijf de oplossing was, en daarna draaide hij volgens de techneut als een zonnetje, maar dat zal het dus wel niet geweest zijn (de huidige versie is 2CV102HD, wat volgens mij de laatste is). Iets anders wat opviel toen ik bij ikbenstil was, was dat het BIOS aangaf dat de schijf niet in AHCI mode draaide, maar bij ikbenstil zei men dat je dat zeker niet wilde. En SMART is disabled, zag ik tijdens booten.

Het probleem is nu dat ik geen idee heb waar ik moet zoeken: is het de SSD, het moederbord, het geheugen, de processor, de temperatuur? Het laatste lijkt me zeker niet, ook al is de machine koud dan gaat het booten nog steeds mis, en het blijft precies om de reboot misgaan. Als ik dus ga googlen dan moet ik zoveel termen invullen dat ik niet echt meer nuttige resultaten krijg.

Ik ben nu niet thuis, maar vanavond laat zal ik zeker weer even achter de PC duiken om te kijken wat ik kan vinden. Als men hier wat hints heeft, dan hoor ik het graag. Als het echt moet breng ik hem weer terug bij ikbenstil, maar omdat het al zolang geduurd heeft, en mijn oude PC me zo frustreert dat ik hem bijna het raam uit wil flikkeren, wil ik eerst zelf kijken of ik het voor elkaar krijg.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 20:11

almightyarjen

When does the hurting stop?

Heb je al een BIOS-update gedaan? Begin met de HD... Probeer een "ouderwetse" HD te regelen (of misschien heb je er nog wel eentje liggen) en installeer daar Windows op, alle drivers enzovoorts. Mocht dat het niet zijn, meld het hier dan weer ff :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:05:
Zoals het een goede PC-bouwer betaamt heeft men bij ikbenstil zo'n beetje alles geprobeerd: opnieuw opbouwen, alle bios- en firmware-updates uitvoeren, een aantal herinstallaties van Windows 7, extra koeling op de passieve chipsetkoeler, etc.
Dat is dus inderdaad gedaan.
Begin met de HD... Probeer een "ouderwetse" HD te regelen (of misschien heb je er nog wel eentje liggen) en installeer daar Windows op, alle drivers enzovoorts. Mocht dat het niet zijn, meld het hier dan weer ff :)
Da's inderdaad wel een idee, hoef ik ook niet direct de HD weer te schonen.