[Acer Aspire 1640z] Scherm blijft uit

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07
Ik zit al een tijdje te prutsen met een Aces Aspire 1640z (1642WLMi om precies te zijn), waar ik Windows 7 op heb gezet. In principe draait Windows wel, alleen wil de laptop alleen maar beeld geven op een externe monitor. Op het laptop-scherm zelf zie ik helemaal niets, ook niet als ik er met een lamp op schijn (het is dus niet de backlight).

Een tijd terug heb ik wel een BIOS-update uitgevoerd en aangezien daar verschillende versies van zijn (voor een Intel videokaart en voor een Ati) heb ik meerdere versies geprobeerd. Op Internet lees ik in de meeste gevallen dat dit model een Intel-kaart heeft, maar als ik 'm open schroef zie ik alleen bij de CPU 'Intel' staan. Verder kan ik weinig vinden wat duidt op het merk van de grafische chip.
Echter, als ik de Intel-BIOS gebruik, start de laptop helemaal niet meer op. Een lange piep en twee korte is het enige wat ie dan nog doet.

Als ik de Ati-BIOS gebruik, start ie dus wel op maar alleen met beeld op de externe monitor. Windows ziet de kaart in eerste instantie als 'Standard VGA', maar als ik update wil ie wel Ati-drivers gaan downloaden. Dat leidt echter tot een BSOD, waarna de installatie van die drivers wordt teruggedraaid.

Kan het zijn dat, door een verkeerde BIOS, Windows ook een verkeerde kaart ziet? Zo ja, dan lijkt het me dus dat ik de Intel-BIOS aan de praat moet zien te krijgen. Maar die lijkt weer niet te werken.

Ik zit me ook net te bedenken dat het wel eens zou kunnen dat ik nu een BIOS voor de 1640z gebruik, terwijl ik er eentje voor de 1642zWLMi moet hebben. Alleen die kan ik dus nergens vinden. ;(

Zojuist heb ik even beeld gehad op beide schermen in Windows 7, door Ati-drivers te installeren. Daarna liep Windows echter vast. Ik blijf het vreemd vinden dat ik tijdens het opstarten alleen beeld heb op de externe monitor. Het lijkt er dus op dat Windows het laptopscherm wel kan aansturen, maar de BIOS niet.

[ Voor 19% gewijzigd door maikel op 20-04-2010 20:08 ]

• maikel
Inmiddels ben ik er wel achter dat er toch een Ati in zit. Volgens Lavelys Everest is het een Ati Mobility Radeon X1300, maar dat is wel getest met een Ati-BIOS. Geen idee waar Everest die info vandaan haalt.

Ik blijf het ook vreemd vinden dat de laptop bij het opstarten geen beeld op het scherm geeft. Het lijkt er dus op dat de BIOS dat niet aan kan en Windows 'om de BIOS heen werkt' en het scherm wel aan kan sturen.
Of zit ik nu raar te denken?

Ook vind ik het vreemd dat veel websites het hebben over een Intel GMA900-chip, in plaats van een Ati.
De handleiding heeft het over:
Intel 915GM geintegreerd 3D graphics van Intel
Graphics Media Accelerator 950 en tot 128MB of gedeeld geheugen
Intel 915PM met ATI Mobility Radeon X1300

Die noemt het dus allebei. :?

[ Voor 26% gewijzigd door maikel op 21-04-2010 08:48 ]

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
Als ik op internet zoek naar jouw model (exact) dan vind ik eigenlijk alleen maar modellen met een intel 915 onboard, geen Ati. Had je ook al geprobeerd om de oude Intel bios weer te flashen? Op de FTP van acer staan ze beide nog. Het is wel een vreemd probleem moet ik zeggen.

• maikel
Met de Intel-BIOS krijg ik alleen een paar piepjes: 1 lange en 2 korte. Dan blijven beide schermen zwart.

Maar het vreemde is dus dat Everest ook gewoon Ati aan gaf. Of zou die gewoon ergens in de BIOS iets uitlezen?

Die op de Acer-FTP zijn overigens voor de 1640Z. Nou lijkt me dat de 1642ZWLMi niet zoveel van de 1640Z verschilt, maar wie weet. De 1642WLMi wordt ook niet specifiek genoemd.
Op de website zelf zijn er overigens ook van de 1640Z geen BIOS'en te vinden, enkel van de 1640. Tenminste, op deze wel, maar op deze weer niet. :?

[ Voor 88% gewijzigd door maikel op 21-04-2010 17:31 ]

• Frank__B
Dat was iets wat mij ook opgevallen was. Maar ook bij mijn model is het erg onduidelijk. Op de nieuwe site kan ik versie 3.60 downloaden, de oude site 3.23; en op de FTP staan er maar liefst 11 8)7

Verder heb ik de 5633WLMI maar die valt ook gewoon onder de 5630 series. Gelukkig is er voor mijn serie geen verschillen in moederbord of grafisch... Everest leest volgens mij gewoon je bios uit. Als er een Ati chip inzat, zou die ergens onder een koelblik moeten zitten. Vaak zit deze gelijktijdig aan het koelblik van de processor en kan je er vrij eenvoudig bij. Maar aangezien je al gekeken had is het af te vragen of je echt een ati hebt.

1 lange 2 korte lijkt mij zeker iets van grafisch. Misschien wat ver gezocht, maar dat je geheugen defect is. Onboard kaarten maken daar wel gebruik van. Je zou misschien iets kunnen wisselen, maar het blijft een vaag probleem.

• maikel
Maar dan zou dat met beide BIOSen moeten zijn. Overigens piept ie niet altijd met de Intel-BIOS. Soms geeft ie geen kik, maar blijft alles toch zwart.

Verwijderd

zitter er toevallig geen stickers op de laptop? als er inderdaad een ATI gpu in zit zit er 99% zeker een ATI sticker op, anders heb je waarschijnlijk de intel

• maikel
Nope, geen stickers. Maar tot op heden heb ik dus nog het meeste succes gehad met de Ati-BIOS. Daarmee startte hij in ieder geval op, had ik beeld op de externe monitor en zelfs een keer op het laptopscherm. Het beeld van de BIOS was overigens wel altijd met verticale strepen erdoor.

[ Voor 86% gewijzigd door maikel op 22-04-2010 00:57 ]

• Frank__B
Ja dat maakt het wel vreemd. Maar zit de stekker van (het moederbord naar) het LCD scherm wel goed vast? Of is deze misschien beschadigd? Dat kan wel voor strepen zorgen, of totaal geen signaal. Even rommelen terwijl je wel extern beeld hebt aan de kabel kan misschien wat duidelijkheid geven.

• maikel
Dat is het ook niet, want tijdens het opstarten van Windows heb ik wel gewoon beeld gehad. Heel even, voordat alles weer vast liep.
Pagina: 1