mobiel 2e hands kopen met fabrieksgarantie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04-2010
Ik heb de mogelijkheid een nieuw toestel van iemand over te kopen die hij heeft gekregen bij het verlengen van zijn abonnement. Nu zegt hij dat hij daar dan geen bon van heeft maar dat er nog wel fabrieksgarantie op zit.
Nu koop ik altijd een nieuw toestel en een losse simkaart, dus ik heb echt geen idee of je via een verlenging van je abonnement een bon krijgt of niet.
Het gaat om een sonyericsson, ik heb op deze wijze dus geen winkel waar ik naar toe terug kan als er iets met het toestel is.
Maar nu dan de vraag; hoe is de service van Sonyericsson als ik ze direct benader met een issue?
En kan ik ook niet bij de provider van de verkoper terecht, als deze een eigen winkel heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

paQ

je zal aan de fabrikant dan toch ook zeker aan moeten tonen hoe oud het apparaat is, althans wanneer verkocht is (voor het eerst)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Heeft de verkoper zijn abo direct bij de telecom operator verlengd? Dan zal ie toch wel een bewijs hebben gekregen? Vraag desnoods aan die operator hoe zij de garantie afhandelen, want ook al wil je garantie bij een fabrikant claimen (erg lastig) dan heb je nog een aankoopbewijs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:06
Sony-Ericsson telefoons hebben altijd een productiecode onder de accu (Bij het IMEI nummer) in de trant van 09w50 bijvoorbeeld: Deze zou dan in week 50 van 2009 gemaakt zijn en vanaf dan heb je 2 jaar+1 maand fabrieksgarantie. Deze zou je gewoon zonder bon ter reparatie kunnen aanbieden, bij een phonehouse bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kalua schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:22:
Deze zou dan in week 50 van 2009 gemaakt zijn en vanaf dan heb je 2 jaar+1 maand fabrieksgarantie.
Lijkt me onzin. Garantie heb je vanaf het moment dat je het toestel koopt. niet vanaf de datum waarop het gemaakt is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eens met Gunner. Daarnaast denk ik ook dat je zelfs een aanzienlijke dobber hebt om garantie te claimen zonder aankoopbewijs van een toestel dat <2 jaar op de markt is. Zeker als dat direct bij de fabrikant is. Zij hebben geen binding met de consument en iedere actie die zij ondernemen is mooi meegenomen. Zij zijn echter niet gebonden aan het geven van minimaal 2 jaar garantie. Als zij jou matsen met garantie kan het prima zijn als zij 1 jaar bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roos
Het leek mij dus ook dat er wel een soort bevestiging van levering van die provider moet zijn.
ik heb de verkoper hier ook nu om gevraagd en het is even afwachten op zijn reactie.

Maar dan vraag ik mij nogsteeds af of ik dan met zijn leverbon dan bij zijn provider ook terecht kan als ik eventueel problemen zou krijgen met het toestel binnen de garantie periode?
Of moet ik dan direct bij SE zijn? Heeft iemand hier ervaring mee, of haal ik me alleen maar problemen op de hals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens de wet is de verkoper aansprakelijk voor afhandeling van de garantie en deze garantie is gewoon overdraagbaar (in geval van verkoop van het toestel). SE is geen onderdeel van de overeenkomst en daar kun je dus in principe niet terecht.

Bel anders even met de provider en leg je probleem voor. Vraag dan ook duidelijk wat zij nodig hebben als aankoopbewijs in geval van een garantieclaim. Mochten de verkoper de benodigde facturen/contracten niet kunnen overleggen dan is het zaak om weg te lopen van de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
Gunner schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:24:
[...]
Lijkt me onzin. Garantie heb je vanaf het moment dat je het toestel koopt. niet vanaf de datum waarop het gemaakt is.
Dat zeg ik ook niet, Je hebt fabrieksgarantie vanaf die datum en je hoeft geen aankoopbewijs te overleggen als je het toestel voor reparatie inlevert, als het toestel nog binnen de fabrieksgarantie valt. Als je een aankoopbewijs kunt overleggen heb je uiteraard garantie vanaf de datum van aankoop.

Je kan het toestel gewoon bij een phonehouse inleveren en die kunnen deze voor je opsturen en die hoeven geen aankoopbewijs zolang er nog fabrieksgarantie op zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalua op 20-04-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is de wettelijke grondslag voor fabrieksgarantie? Edit: kortom, waar in de wet verwijst de wetgever naar een relatie tussen de consument en de fabriek?

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 20-04-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:02:
Wat is de wettelijke grondslag voor fabrieksgarantie? Edit: kortom, waar in de wet verwijst de wetgever naar een relatie tussen de consument en de fabriek?
De fabrieksgarantie is de garantie die Sony-ericsson biedt (Als het tenminste een europees model is) ongeacht waar het toestel is gekocht en je hoeft binnen die periode ook gee proof of purchase te overleggen voor garantie reparaties.

@edit: Het is een service van de fabrikant in dit geval dus..

[ Voor 6% gewijzigd door Kalua op 20-04-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan geen info hierover vinden op de site van SE. Heb je daarvoor een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39
Gunner schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:24:
[...]
Nope, fabrieksgarantie is niet gelijk aan winkelgarantie. Er zijn zat fabrikanten die voor hun resellers op deze manier de garantietermijn bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dominator schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:13:
[...]

Nope, fabrieksgarantie is niet gelijk aan winkelgarantie. Er zijn zat fabrikanten die voor hun resellers op deze manier de garantietermijn bepalen.
Wat heb ik daar als consument mee van doen? Dat is toch niet mijn probleem?

Voorbeeldje. Ik had laatst een koelkast defect, aangeschaft in 2008 met twee jaar garantie. Monteur meldde iets in de trant van 'ja dat is een oud model uit 2006 ofzo). Alsof dat voor mij interessant is om te weten als ik een bon heb waarin staat dat ik vanaf 2008 24 maanden garantie heb. :?

Dus volgens jou zou ik dan in dat geval geen garantie meer hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 20-04-2010 13:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:09:
Ik kan geen info hierover vinden op de site van SE. Heb je daarvoor een linkje?
Staat inderdaad niet op de site, maar ik werk zelf bij een Sony-ericsson repair (in een phonehouse). En alle toestellen die gewoon binnen de fabrieksgarantie vallen sturen wij nooit met bon op ( Extra handeling.. we zijn lui :) ) Ook kan ik reparaties die gewoon binnen de fabrieksgarantie vallen claimen zonder dat ik het aankoopbewijs nodig heb..
Gunner schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:15:
[...]

Wat heb ik daar als consument mee van doen? Dat is toch niet mijn probleem?

Voorbeeldje. Ik had laatst een koelkast defect, aangeschaft in 2008 met twee jaar garantie. Monteur meldde iets in de trant van 'ja dat is een oud model uit 2006 ofzo). Alsof dat voor mij interessant is om te weten als ik een bon heb waarin staat dat ik vanaf 2008 24 maanden garantie heb. :?

Dus volgens jou zou ik dan in dat geval geen garantie meer hebben?
Nee je snapt het niet, jij kan gewoon een aankoopbewijs overleggen dus je hebt garantie vanaf de datum van aankoop. Als je geen aankoopbewijs kunt tonen, dan wordt gewoon de fabrieksgarantie genomen en dan kan het inderdaad zo zijn dat het apparaat buiten de garantie valt.

[ Voor 43% gewijzigd door Kalua op 20-04-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roos
Bedankt voor alle snelle antwoorden!

Ik heb intussen een mail terug ontvangen en ik krijg er een factuur bij met daarop de "aankoop" en bij welke provider. Ik heb deze ook intussen gecheckt en zij leveren 2 jaar garantie op het toestel (T-mobile). De aankoop bon is in princiepe niet eens nodig, ze hebben voldoende aan het IMEI nummer dat als sticker op de batterij zit.
Een bon is eigenlijk ook wel ouderwets, bedacht ik me toen... Nouja, ik kan het IMEI nummer niet checken, dus ben wel blij met de bon.

In iedergeval, vanmiddag ga ik het toestel ophalen.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
IMEI *#06# en dan de bel toets !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869

Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:31:
Eens met Gunner. Daarnaast denk ik ook dat je zelfs een aanzienlijke dobber hebt om garantie te claimen zonder aankoopbewijs van een toestel dat <2 jaar op de markt is. Zeker als dat direct bij de fabrikant is. Zij hebben geen binding met de consument en iedere actie die zij ondernemen is mooi meegenomen. Zij zijn echter niet gebonden aan het geven van minimaal 2 jaar garantie. Als zij jou matsen met garantie kan het prima zijn als zij 1 jaar bieden.
Nou niet echt eigenlijk. Fabrieks garantie gaat altijd in van datum van fabrikage wat het betreft 3rd partijen (zoals de OP). Garantie vanaf datum van verkoop bestaat alleen tussen koper en verkoper. Het is wel zo dat veel fabrieken geeft 3rd partijen garantie vanaf de moment van verkoop, maar dat is puur coulance en/of gedaan vanuit de standpunt van klantvriendelijkheid. Het is in iedere geval geen recht.
Pagina: 1