Storing op het lichtnet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 14:54

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Sinds 2 maand hebben we een nieuwe woning, een nogal oud huis is het. Als sinds het begin is er storing in alle apperatuur. Ik zal even een overzichtje geven:

Radio - die geeft plopjes door de speakers... ongeveer 2 keer per seconde. Onafhankelijk van de input.

Laptop - aangesloten op de lcd tv. Het 1080 signaal gaat door een vga kabel. Hoge of lage resoluties maakt niet uit, er is regelmatig een flikkering te zien in het beeld, niet heel erg maar wel vervelend.

Ziggo decoder, regelmatig beetje storing in het beeld. Gister was het zo erg dat er bijna geen tv gekeken kon worden.

Internet verbinding. verder nooit wat gemerkt maar vandaag was er merkbare storing in het signaal. Ik was toevallig aan het gamen en ik kreeg gigantische lag, m'n vriendin liep ook al te klagen over de verbinding.

Ik heb dus vanavond een verlengsnoer door de kamer gelegt en alles op een andere wandcontactdoos aangesloten en alle problemen zijn weg nu. Geen plopjes, flikkeringen of wat dan ook voor storingen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is soms moeilijk te zeggen, heb jaren radio538 op de intercom gehad. Gegeven moment viel de intercom uit, voeding vervangen en het was over.

Toevallig een mast van digitenne in de buurt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Dit heeft niet zo veel met een zendmast te maken. Eerder een kapotte kabel of een kapot apparaat. Check eerst op welke groep het probleem zit. Daar was je al mee begonnen door apparaten te verhuizen naar een andere groep. Vervolgens zal je op die groep moeten gaan uitsluiten. Waarschijnlijk is het een TL-buis of iets dergelijks (spaarlamp?); die dingen vervuilen het lichtnet nogal. Als je er niet uit komt moet je er een monteur bij halen, want dit is wel een belangrijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
dan zijn je stopcontactgaten aan het dichtgroeien, kwestie van ff uitboren :P

Waarschijnlijk zit er op de groep inderdaad een apparaat dat flink vervuild, dimmers, TL buizen, spaarlampen etc. zoals al gezegd werd. Probeer uit te zoeken welke apparaten het kunnen zijn, let op inbouwapparatuur zoals koelkasten ed.
Om permanente oplossing te vinden, zou ik toch een electricien laten komen. Deze hoeft natuurlijk geen werk te gaan doen dat jij al gedaan hebt; dus goed uitzoeken waar het probleem ontstaat!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 15:39
Als alles op 1 de zelfde fase is aangesloten maakt het ook niet uit op welke groep je zit, dan zit alles alsnog aan elkaar. Probleem kan ook zijn dat er een probleem met je installatiedraad is, of dat deze slecht contact maakt in bijvoorbeeld je wandcontactdoos waardoor hij bijvoorbeeld vonkt. Als dat zo is kan dat flinke problemen op gaan leveren en in het ergste geval zelfs brand / defecte apparatuur. Niet om je gelijk bang te maken maar wel iets om even na te checken voor de zekerheid (of na te laten checken natuurlijk).

Heb het zelf ooit eens met een föhn gehad, en dat gaf een behoorlijke klap uiteindelijk in de wandcontactdoos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 14:54

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Bedankt voor de inbreng. Zodra ik deze week tijd heb zal ik op zoek gaan naar de oorzaak. Ik heb net de radio weer in het oude stopcontact gedaan en hoorde weer duidelijk plopjes. Ik had alle lampen uitgelaten dus ik zal even verder moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schroef is wat kapjes van de WCD's(wand contact dozen).
Vaak genoeg meegemaakt dat de contacten zwart dan wel uitgerookt zijn omdat men de stofzuiger/sfeer lampen(zonder schak.) zo uit de wcd trekt zonder hem eerst uit te zetten o.d.
Dan gelijk vervangen (de weerstand word alleen maar hoger met de tijd = fik dr in idd.)

Trek is aan de draden die aan de wcd's zitten, zitten ze goed vastgeschroefd.

Zo ook in oude installaties werden er meestal draai lasdoppen gebruikt.
Genoeg koekebakkers die de dop op de draden draaien zonder de draad wikkeling die in de dop hoort omdat ze een dop recyclen(dan als een bos bloemen in een vaas zitten = extra weerstand) -> opnieuw aanstrippen/ nwe steeklasdop dr op

Heb je nog draden met katoenen isolatie dan heb heb je ook nog metalen leidingen en is het helemaal een idee na te denken over een upgrade(huiswaarde+veiligheid)

Mocht je geen aarde hebben.

Een goede aarding kan een hoop storing verhelpen m.b.t apparatuur.

Vroeger ook in een oud huis opgegroeid(last van brom/plop/spanning af gevende volume knoppen,gedimde leeslampen/storing op analoge tv, omdat receiver aan tv hing)
Ik was thuis een tamelijk gemak zuchtige elektricien die opdonders kreeg tijdens het tenen warmen bij de cv achter de pc (ongeaard staat daar 115V op t.o.v aarde = meestal cv) dingen aanwijzen op het CRT scherm werd beloont met ~70V prikkelingen.(ja ik ben een lopende multimeter :P )
En een illegale aarding aan CV verhielp dat (nooit doen!!).

In mijn eigen huis direct overal een aarde bij getrokken, en mag nergens meer last van hebben.
2/3 uurtjes werk als het mee zit met ervaring(met het stugge gamma draad mag je er paar uur bij plakken).

Apparatuur sowieso geaard aansluiten dus! (Eisen ze vaak ook in de handleiding m.b.t schokken e.d ;) )
Pagina: 1