Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC bsod en CMOS RAM Failure

Pagina: 1
Acties:

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 14:39
Hallo medetweakers,

Sinds 3 weken is mijn pc behoorlijk van slag. Hij start op, komt langs het boot scherm en valt dan vaak uit. De standaard herstel tool van windows 7 geeft bij memory test ontelbare fouten.

Specs:

Antec CP-850W
Antec Performance One P183 Zwart
Asus ENGTX275/HTDI/896MD3
Gigabyte GA-EX58-UD4P Socket1366 ATX FSB 6.4GT X58 ALC889A
Intel Core i7 920 234,75
OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum Low-Voltage Triple Channel
Scythe Mugen 2 SCMG-2000

Wat heb ik gedaan, ik heb het gebeugen en moederbord RMA gestuurd naar cool-prices, volgens hen was op het mobo wat pinnetjes licht verbogen en kon daardoor geen garantie meer worden gegeven (:S). Het geheugen is werkend bevonden.
Daarna heb ik thuis nog een keer hirens boot cd gerunt op aanraden van een vriend, daarbij kwam het geheugen idd helemaal door de test. Alleen bij het moederbord ging het fout op het CMOS RAM.

Ik heb een ASUS P6T SE moederbord gekocht, hopend dat dit het zou wezen. Echter hetzelfde probleem! Had ook al de bios batterij er een week uit gehad en deze terug gedaan voor de zekerheid, maar dat is het ook niet.

Heb voor de zekerheid alle randapperatuur ontkoppeld (behalve monitor en videokaart) maar het probleem bestaat nog steeds.
Volgens Gigabyte heeft de i7 een geintergreerde geheugencontroller en zou dit het wel eens kunnen zijn. Dus sta op het punt om deze terug te sturen naar de winkel.

Hebben jullie nog ideeen? Nu mobo en ram zijn uitgesloten en de CMOS fout te voorschijn komt (lijkt mij dat dit ook het mobo zou kunnen zijn, maar nieuwe doet het ook niet).

Mocht ik het probleem vinden zal ik het posten, wellicht heeft iemand er nog wat aan }:O

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wat voor geheugentestprogramma heb je gebruikt op de Boot CD, en hoe lang?
Om iets over de staat van je geheugen te kunnen zeggen moet je memtest86+ minstens 8 uur laten draaien.

De geïntegreerde geheugencontroller van de i7 gaat meestal raar doen als het geheugen te veel spanning krijgt (of de controller zelf natuurlijk te weinig ;)).

[ Voor 33% gewijzigd door Ghost Dog op 19-04-2010 23:32 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• d4jo
Ik heb op de boot cd deze voor het geheugen gebruikt: Memtest86+ 4.00

Geen 8u denk ik maar hij was wel klaar (heb er niet de hele tijd achter gezeten). Het geheugen is tevens door de leverancier getest en werkend bevonden.

Daarna heb ik "PC-Check 6.21" gedaan waarmee CPU/Mobo/Geheugen ook kan worden getest. En toen kwam de CMOS RAM failure naar voren. Rare is dat deze setup zonder wijzigingen (ook geen software wijzigingen, iig geen drivers) heeft gedraaid..

Die spanning, kan dat op de voeding duiden?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Jarnowtje schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:48:
Ik heb op de boot cd deze voor het geheugen gebruikt: Memtest86+ 4.00

Geen 8u denk ik maar hij was wel klaar (heb er niet de hele tijd achter gezeten). Het geheugen is tevens door de leverancier getest en werkend bevonden.
Memtest86+ 4.00 is goed. :) Dat hij klaar is zegt niet zoveel, aangezien hij een run doet van ongeveer een half uur, en dat blijft herhalen. Na 1 run (pass) is hij inderdaad 'klaar', maar hoe langer je hem laat draaien (hoe meer runs/passes) hoe beter. Daarom zou ik memtest86+ echt minstens een hele nacht aan laten staan, want soms worden er na 6/8 uur alsnog een boel fouten gevonden, en werkt je geheugen dus niet naar behoren.
Die spanning, kan dat op de voeding duiden?
Spanning zou inderdaad op de voeding kunnen duiden, maar die voeding is normaal gesproken erg goed, dus dat is niet het eerste waar ik aan zou denken.

• d4jo
Oke duidelijk, geheugen heb ik ook getest door elke keer 1 geheugenbankje te testen op verschillende sloten maar dat werkte ook al niet.
Zal vandaag de CPU RMA sturen, volgens mijn broer gaat die eigenlijk niet zo snel kapot maar de andere componenten lijken wel goed te werken..

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Maar hoe lang heb je het geheugen nou getest?
Als dat minder is dan 8 uur kan dat nog steeds prima kapot zijn.

CPU's gaan eigenlijk niet zo snel kapot, en geheugen is vrij vaak defect, dus daar zou ik echt eerst goed naar kijken.
Gewoon memtest minimaal 8 uur (zo lang mogelijk) laten draaien.

• d4jo
Ik heb het denk ik een uur of 4 laten draaien, en het is ook nog eens getest door de leverancier want ik heb het ook opgestuurd gehad maar het is werkend bevonden.
CPU is nu onderweg naar leverancier, hopelijk zit het probleem hierin anders zal ik die mem test eens een nacht laten draaien (al mag ik aannemen dat de leverancier ook goed heeft getest). Bedankt voor de input.

• d4jo
CPU is getest bij leverancier ook geen problemen.. Memtest op aanraden van Ghost Dog ook 8uur laten draaien (de windows mem test die op hirens boot cd staat) en geen enkele error.

Echter doe ik via hirens boot cd de mem test 86 krijg ik wel veel errors.. Net even kort een stress test gedaan (heb niet zoveel koelers nu aangesloten) en dat ging gewoon goed. Zal hem morgen eens een fix aantal uur laten draaien.

Ik ben nu zelf even de weg kwijt.. Vlak nadat hij in windows 7 welcome zegt geeft hij een BSOD die zo snel weg is dat het niet leesbaar is en sluit hij af.. Klinkt dit misschien als een voeding of GPU probleem? Mn broertje neemt zijn GPU morgen mee dus zal dat even testen.
Pagina: 1