audio uitgang UPC harddisk recorder vernielt mijn versterker

Pagina: 1
Acties:

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:08
Sinds een jaar heb ik een harddisk recorder van UPC.
Een paar maanden geleden ging mijn versterker stuk (Cambridge Audio Azur 340A) de input-selector was stuk: het geluid van alle inputs werd verstoord weergegeven en als je een CD afspeelde en een iPod tegelijk hoorde je alles door elkaar, met een grote brom erdoorheen. Ik dacht dat de oorzaak een gare Tulp dropveter kabel van de markt was, die tussen mijn UPC recorder en mijn versterker hing, en liet de versterker repareren voor 135 euro bij de RAF en gooide de kabel weg en kocht een nieuwe, betere tulp kabel.

Vanavond sloot ik tijdens het bekijken van een film mijn UPC recorder aan op mijn versterker middels de betere, duurdere analoge tulp kabel (die wisselt wel eens van dvd-speler naar UPC hd recorder). Er kwam een vonkje vanaf de UPC recorder toen ik de tulp stekker er in stak en pats: het rechterkanaal van mijn versterker is nu wéér stuk; exact hetzelfde probleem!

Ik dus g*dver, de g*dver }) :( , lag dus helemaal niet aan de kabel, die UPC harddisk recorder lijkt dus stroom te 'lekken' via de Tulp uitgang, waardoor nu dus voor de 2e keer mijn versterker aan diggelen is!

Wat kan ik hier aan doen? Kan ik UPC aansprakelijk houden hiervoor? Ik heb tenslotte niets verkeerd aangesloten o.i.d. dat moet toch gewoon kunnen: audio uitgang middels tulp kabel naar audio ingang versterker....!

Ik heb gegoogled of meer mensen hier last van hebben gehad, maar ik lijk de enige te zijn.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Voordat je ingangen aansluit van beide apparaten de stroom afhalen. Je zal waarschijnlijk een aard verschil hebben tussen de componenten waardoor er stroom gaat lopen via de mantel van je signaal kabel. Duurdere versterkers hebben hier een beveiliging voor maar meestal gaat het dus mis zoals bij jou.

Dus versterker weer laten maken. Mantelstroomfilter tussen je antenne input en alles aansluiten met de spanning eraf

aanvulling. meestal zit het grootste probleem hem in het verschil tussen de huisaarde en de aarde van de cai. Die verschillen vaak wat problemen geeft. Dat los je op met een mantelstroomfilter.

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 20-04-2010 09:00 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:13
Is je apparatuur aangesloten op een geaard stopcontact?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:05:
Is je apparatuur aangesloten op een geaard stopcontact?
Ik zie maar -zelden- geaarde audio apparatuur.. Meestal hebben ze een schroefje nog om de platenspeler te aarden, maar that's about it..
Dus in hoeverre is dit zinnig / onzinnig?
Ik zal vanaaf mijn apparatuur checken op aardig, maar ik betwijfel het toch :p

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik kan je nu al zeggen dat je Cambridge geen geaard snoer heeft. Bij de versterkers zit het snoer namelijk vast aan het apparaat en zit er een ordinaire euro-stekker aan.

Maar een grote kans dat er via de mantel (aarding) van je CAI een lekspanning ontstaat. Deze kan vrij gemakkelijk hoog oplopen, met alle risico's die je nu o.a. hebt mogen ervaren... Ik weet niet hoe oud je huis is, maar als het ouder dan 15 jaar is, is de kans groot dat je geen zogenaamde "ééngats" CAI aansluiting hebt als hoofdaansluiting, maar een normale antennedoos. Die ééngats aansluiting is een TRAS-10 of TRAS-1000 die voor galvanische scheiding zorgt en voorkomt dat je deze restspanningen op je eigen CAI-installatie kan krijgen. Aanpassen is een kleine investering (en veel CAI-maatschappijen verplichten het tegenwoordig zelfs), maar voorkomt problemen in de toekomst, en als bonus neemt je ontvangstkwaliteit vaak ook nog iets toe.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Aardingsprobleem.

Zonder spanning aansluiten werkt ook niet. Immers zet je de versterker op een punt toch weer aan en krijgt die ook weer een optater. Als je een TV hebt die wel ge-aard kan worden (Elke LCD/Plasma werkt met 3 wegs stekker) dan is mijn advies iig je TV te aarden. Die wil namelijk de rest ook nog eens aarden waardoor je issues af moeten nemen.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ray schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:03:
Voordat je ingangen aansluit van beide apparaten de stroom afhalen. Je zal waarschijnlijk een aard verschil hebben tussen de componenten waardoor er stroom gaat lopen via de mantel van je signaal kabel. Duurdere versterkers hebben hier een beveiliging voor maar meestal gaat het dus mis zoals bij jou.
Een stroom door de mantel en massa van de versterker zorgt hoogstens voor wat brom. Het probleem zit hem er in dat de kern van de tulpstekker contact maakt voordat de mantel dit doet. Afhankelijk van hoe alles geaard is, krijgt dan de ingangsselectiechip de volle laag. Als je alles uit zet en de antenne los haalt, kun je ook zonder mantelstroomfilter de boel aansluiten. Neemt niet weg dat een mantelstroomfilter zeker geen kwaad kan.
Dus versterker weer laten maken. Mantelstroomfilter tussen je antenne input en alles aansluiten met de spanning eraf

aanvulling. meestal zit het grootste probleem hem in het verschil tussen de huisaarde en de aarde van de cai. Die verschillen vaak wat problemen geeft. Dat los je op met een mantelstroomfilter.
Helemaal mee eens

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:08
He, thanks voor alle reacties!
Wat betreft geaard aansluitent: de Cambridge Audio heeft wel degelijk een randaarde-stekker, maar mijn stopcontacten in de huiskamer helaas niet. Ik heb verder ook geen last van brom of aardlus (alleen een keer toen ik een goedkope chinese adapter voor m'n iBook had)
Dankzij jullie uitleg snap ik de oorzaak in ieder geval beter en wat ik er aan kan doen.

@goeievraag zit waarschijnlijk goed met zijn uitleg, want ik heb (voor de zekerheid) de boel tussentijds eens aangesloten met de stroom van beide apparaten er af. Toen de stekkers er weer in en film kijken (met geknepen billen)
Toen ging het dus goed, itt tot wat @Jism zegt; het is dus (min of meer) goed gegaan, mits ik de beide stekkers er uit had tijdens het aansluiten van de tulp kabeltjes.

Ik ga achter een mantelstroom filter aan. Weet iemand welke specificatie op moet letten voor wat ik nodig heb? (Digitale televisie)

Wat betreft mijn CAI (UPC) kastje, mijn huis is van 1930, daar zit idd geen TRAS dinges op, maar een doodgewone kabeldoos. Het viel me tijdens het vervangen van dit doosje met een nieuwe al op dat ik schokken kreeg van die kabel toen ik die verving met een nieuwe, op het moment dat ik de verwarings radiator vasthield, waar het doosje naast zit)

[ Voor 45% gewijzigd door autoreverse op 22-04-2010 22:11 ]

Pagina: 1