Gelaccu laden met gewone lader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elck
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-05-2021
Ik heb een 'onderhoudsvrije' accu en een gewone lader.
Ik las dat dat op zich geen bezwaar is, als je er maar voor zorgt dat de spanning niet boven 14.3V komt.
Klopt dat?

Nou willen we een automaatje maken met een zener en een relais en een opamp geloof ik,
(maar dat doet een vriend voor mij),
die het laden stopt wanneer de spanning dus boven de vooringestelde waarde komt.

Vraag:
Is dat een goeie manier?
Wordt de accu op deze manier min of meer goed opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2023
Als je zorgt dat de spanning niet boven de 14,4v komt (14,3v veilige waarde) dan word de accu goed door geladen. Je moet hem dan echter niet niet dag en nacht aan de lader laten hangen. Dan moet je er een onderhoudspanning van 13,8v op zetten.

Ik zou eerst maar eens meten of die lader wel boven de 14,4v komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 09:13
Het ligt er ook aan welke capaciteit de accu heeft. Mijn 7Ah gelaccu laadt ik op met een 13,8V druppellader. Gelaccu's moeten ook met ongeveer 1/10 van de capaciteit geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elck
Even voor de duidelijkheid: wat wij voorstellen is om het laden te stoppen als een bep. grens wordt bereikt. Maar wat ik in jullie antwoorden lees is dat je gewoon door moet gaan met laden, maar zorgen dat de spanning 'afgevlakt' wordt tot die 14.3v ?? (hoe zouden we dat moeten doen?)

specs accu: sbs 40 hawker 12v 38 Ah/C10/1.80Vpc/20c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je wil de ingangsspanning zowel op spanning als stroom begrenzen: zolang de accuspanning nog niet op de 14.3V zit kan je er volenthousiast 1/10C (in jouw geval 3.8A) instoppen. Loopt je spanning dan op tot 14.3V moet je doorgaan met laden maar begrenzen op spanning, aka gewoon 14.3V op de accu zetten en de accu de stroom eruit laten trekken die 'ie wil hebben. Die stroom zal uiteindelijk aflopen tot 0A en dan zit je accu vol. (Daarna zou je de spanning eigenlijk op 13.8V willen zetten, zodat de accu pas druppel-bijgeladen word als z'n spanning onder de 13.8V komt, maar je kan ws ook gewoon de accu van de lader afkoppelen als 'ie vol zit.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 13:21
Als je van een beetje knutselen houdt, kan je ook een PB137 bestellen bij conrad, kost € 3,42. Laadstroom is echter wel max 1,5A maar dan duurt het iets langer, kan voor de rest niet veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:02
Frank__B schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:17:
Als je van een beetje knutselen houdt, kan je ook een PB137 bestellen bij conrad, kost € 3,42. Laadstroom is echter wel max 1,5A maar dan duurt het iets langer, kan voor de rest niet veel kwaad.
Ja of hetzelfde maar dan met een LM317 afgeregeld op 13,7 / 13,8V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elck
Hartelijk dank alle bijdragers, we kunnen weer even vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:48:
[...]

Ja of hetzelfde maar dan met een LM317 afgeregeld op 13,7 / 13,8V :)
Ja kan ook, alleen is die niet stroomgeregeld. De LM317 heeft wel een soort van stroombegrenzing maar is meer voor in geval van nood, en niet zo best voor het IC. De PB137 heeft meer een soort laadregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stroombegrenzing kun je toch ook eenvoudig doen met een weerstand in serie?

Ik zit zelf met iets vergelijkbaars. Wil een noodvoeding maken voor een systeem wat op 12volt werkt.

Heb wat oude accus uit een UPS. Maar nu nog een regelingetje om het te laden. Ook gewoon de lm317 met serieweerstand doen? Gaat dus gewoon om een kleine laadstroom om de accu vol te houden. voor het geval van stroomuitval. Of ie nu 5uur doet over 100% laden of 20uur, maakt mij niet veel uit ;)
EVT koop ik gewoon een acculader bij conrad... 15€, en geen omkijken meer naar :P

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 21-04-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Je moet rekenen, het standaard laden van een accu gaat niet lineair. In het begin kan de laadstroom wel 10 ampere zijn, terwijl wanneer deze vol is, meer in milliampere is. Ik dacht (weet niet zeker) dat wanneer je accu's op een onderhoudsstroom wilt aansluiten, je pulsspanning of stroom nodig hebt voor het beste resultaat.

Weerstand in serie moet wel lukken, je hebt alleen wat spanningsval over de weerstand waardoor je uitgangsspanning iets lager komt te liggen. Vergeet ook niet een wat zware weerstand te nemen anders wordt het zaakje erg warm. En vergeet ook niet een diode te plaatsen in terugwaardse richting over de LM317 want als de spanning voor het IC wegvalt kan de accu de LM317 wegblazen. Of een diode in serie met de weerstand, maar dan moet je de LM317 nog iets verder opregelen (ongeveer 0,7V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, en dan zit je nog met beveiliging en leuk behuizingkje etc.
Dus in dat geval neig ik al snel naar iets kant & klaar zoals:Loodacculader AL 600 Compact 2/6/12 V (Conrad Electronic). Bouwtijd kost tenslotte ook geld :P
Sowieso verdienen we het wel terug. Nu staat er een UPS voor, die zal qua elektriciteitskosten al meer verbruiken, dikke overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Dat is zeker een goeie oplossing. In die zelfbouwknutsels zitten vaak geen beveiliging ed. dan heb je het zeker snel terug verdiend.
Nu staat er een UPS voor, die zal qua elektriciteitskosten al meer verbruiken, dikke overkill.
Zeker als het een online UPS is...
Pagina: 1