Beeldkwaliteit HDMI signaal IGP vs. ATI HD5xxx

Pagina: 1
Acties:

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 07:16
Op het moment stuurt mijn HTPC via HDMI een full-HD plasma panel aan. De IGP die voor het beeld zorgt is een Intel G45.

Als ik bijvoorbeeld een internetpagina op het scherm heb, dan zijn sommige delen van text vaak een beetje wazig, terwijl andere (van het gelijke lettertype, kleur, etc.) wel weer scherp zijn.

Tevens heb ik onlangs een Anysee EC30TC tuner eraan gehangen, hiervan valt mij persoonlijk de beeldkwaliteit een beetje tegen. (hij kan in ieder geval niet tippen aan mijn Samsung HD decoder van Ziggo)

Zou dit aan de IGP kunnen liggen? Als ik er bijvoorbeeld een ATI HD5xxx kaartje bij prik, en deze voor het beeld laat zorgen, zou ik dan hiermee de beeldkwaliteit kunnen verbeteren? Of maakt (buiten de processing power) het type gpu niks uit voor de beeldkwaliteit met HDMI?

Alvast bedankt voor de reacties.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
HDMI is een digitaal signaal. Als er signaal problemen zijn, dan krijg je vrij rap enorme artefacten in plaats van onnauwkeurigheden.

Als tekst wazig is dan zal dat eerder met instellingen (resolutie en afstelling) te maken hebben dan met bekabeling of de kwaliteit van de verzendende of ontvangende bron.

PS. Kortom, je kunt beter je probleem eerst eens goed troubleshooten voordat je overgaat tot aanschaf van nieuwe hardware welke je probleem niet op hoeft te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door kalizec op 19-04-2010 21:54 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jaco218
Het zijn inderdaad geen artifacten, de kabel tussen de HTPC en tv is van goede kwaliteit en het merendeel van het beeld is scherp.

Het punt is dat ik verder weinig kan tweaken in de Intel drivers van de G45. Het enige waardoor ik kan bedenken dat de wazige “vlekken” veroorzaakt worden is doordat ik de horizontale en verticale scaling terug heb gezet naar 60% i.v.m. overscan.
Vandaar dat ik me afvroeg of ik misschien een betere beeldkwaliteit kon genereren met een aparte HD5xxx kaart omdat deze meer instelmogelijkheden heeft.

Tevens lijkt mij dat een externe kaart van betere kwaliteit is dan een IGP en daardoor dus sowiso al een betere kwaliteit beeld kan genereren. Of denk ik dan verkeerd?

• kalizec
Kun je het scherm in kwestie niet op 1-op-1 pixel mapping zetten? Dan hoef je ook niet middels die overscan correctie weer met 60% terug te scalen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jaco218
Ik heb er de handleiding eens op nageslagen, en inderdaad, pixel-mapping kan op de tv ingesteld worden. Nu is de 2D kwaliteit een stuk beter! Totaal geen wazige plekken meer.

De videostream van de Anysee ziet er ook een stuk beter uit. Echter jammer genoeg nog niet de kwaliteit van m'n Samsung decoder.

Om de weergave kwaliteit van de Anysee stream eventueel nog verder te verbeteren, heb ik dan met de G45 dezelfde mogelijkheden als met een HD5xxx kaart? Of heeft deze laatste misschien betere hardwarematige filters of iets dergelijke?

Maar in ieder geval super bedankt voor de pixel-mapping tip! _/-\o_

• kalizec
Je hebt op een HD5xxx kaart inderdaad meer mogelijkheden tot beeldverbeterende algoritmen, e.d. Punt hierbij is vooral dat dergelijke beeldverbeterende algoritmes flink wat rekenkracht kosten, sommige zelfs zoveel dat ze op een HD54xx niet allemaal volledig beschikbaar zijn in geval van 1080p. Je kunt hier het beste voor op zoek gaan naar reviews.

• jaco218
Na wat zoekwerk heb ik inderdaad een aantal reviews gevonden die beschrijven dat met een HD5xxx kaart bijvoorbeeld de de-interlacing veel beter is voor bijvoorbeeld SD tv. Dit is dus waar ik naar op zoek ben...

Afgaande op de info uit de reviews, lijkt mij de HD5670 het beste voor mijn setup (gpu kracht en power consumption). Gamen zal ik niet echt doen op mijn HTPC, het gaat me vooral om goede kwaliteit TV en video.

Zou dit dan inderdaad een goede keuze zijn? Tevens de geheugen grootte ben ik nog niet helemaal zeker van , 512 of 1024mb (voor een kleine €20 meer) Zit hier ook veel verschil in, de gebruikte resolutie zal niet hoger zijn dan full-hd?
Pagina: 1