Toon posts:

Hitachi Deskstar P7K500 320GB, SATA II omschakelen SATA I

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn in de aanhef genoemde Hitachi Dekstarschijf uit 2007 wordt domweg niet herkend door mijn iets oudere Jetway en Asus Moederborden (ook niet nadat ik de moederbordenbios heb geupdate).

Dus zoek ik naar een manier om de SATA II mode van de schijf, terug te zetten naar de SATA I mode. Normaal gesproken gaat dat via het omzetten van jumpers, maar deze HD is jumperless.

Nu vermoed ik wel, dat het kleine zwarte drukknopje op de voorzijde van de HD daar iets mee te maken zou kunnen hebben, maar voor het zelfde geld breng ik de HD onherstelbare schade toe, door daar zomaar mee te experimenteren.

Op de Hitachisite vind ik evenmin nadere info over dit thema, dus gooi ik het maar ff in de Tweakersgroep.

Vast bedankt voor een reactie
Vriendelijke Groet,
Ahrend

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SATA II is backwards compatible met SATA I

De P7K500 heeft geen jumper-block voor SATA-uitvoeringen, alleen voor PATA-uitvoeringen (tenminste, laatste keer dat ik een dergelijke schijf in mijn handen had).

Werkt het niet, dan is mogelijk de controller van je mobo de boosdoener... :X

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
@Max3400

Zeer bedankt voor je snelle reactie.

Er van uitgaande, dat de schijf werkt, begin ook ik te denken in de richting van de MoBo controller. Meer in concreto zou hier best eens een mega GB-probleem kunnen spelen en is de schijf gewoon te groot voor het MoBo.:-( B)

Ik herinner mij - ergens in een grijs verleden - ooit een herkenningprobleem te hebben gehad met een 160GB IDE ST-schijf in een oude Compaq/HP D31m. Ik heb dat toen opgelost, door er een PCI controller-kaart in te steken.

Net als de backwards compatibility voor de auto-SATA aanpassing, zal de jumperless Dekstar zich - via auto-negotiating? - ook wel automatisch aanpassen aan de slave/master instelling van een eventuele tweede schijf.

Met raidinstellingen (MoBo-Bios en/of XP) zal het wel niets te maken hebben, zo vermoed ik.

Ik werk nog wat probeer-scenario's af en mocht dat niets opleveren, dan gaat de Dekstar gewoon in een volgend systeem.

Nogmaals bedankt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:52:
Er van uitgaande, dat de schijf werkt, begin ook ik te denken in de richting van de MoBo controller. Meer in concreto zou hier best eens een mega GB-probleem kunnen spelen en is de schijf gewoon te groot voor het MoBo.:-( B)
Nah, in principe zou een systeem met s-ata 48bit LBA moeten ondersteunen, en dus een limiet hebben veel groter dan de huidige schijven, mits de bios goed geprogrammeerd is.
..

Net als de backwards compatibility voor de auto-SATA aanpassing, zal de jumperless Dekstar zich - via auto-negotiating? - ook wel automatisch aanpassen aan de slave/master instelling van een eventuele tweede schijf.
Theoretisch zou de drive door auto-negotiating terug moeten schakelen op s-ata 150, echter zijn er een aantal controllers die hier niet goed mee omgaan. De VIA 8237 southbridge is hier een bekend voorbeeld van.

Heb even rond gekeken op de Hitachi site, en denk dat je de Featuretool nodig hebt:
Configure SATA interface.
- Adjust maximum speed and enable/disable spread spectrum clocking.
Nadeel is wel dat je de schijf eerst even aan een systeem moet hangen waarop 'ie standaard herkent wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Nielson op 19-04-2010 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Nielson

Bijna de Disk in de ICT-voorraadkast gedeponeerd en dan kom jij op de valreep met dit lumineuze idee.
Ik begrijp inmiddels, dat ik het feature-programma op floppy moet zetten en - net als met bios-updaten van het MoBo -de PC met de aangesloten Deskstar, moet opstarten, om zo de extra MoBo adaptie-mogelijkheden van het HD-Bios bij te werken.

Moet idd eerst wel even een passend systeem opsporen.

Zeer bedankt voor het meedenken en voor de reactie.
Ik hou je op de hoogte.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 00:03:
Ik begrijp inmiddels, dat ik het feature-programma op floppy moet zetten en - net als met bios-updaten van het MoBo -de PC met de aangesloten Deskstar, moet opstarten
Jup, gewoon even starten met de bootdisk of bootcd.
om zo de extra MoBo adaptie-mogelijkheden van het HD-Bios bij te werken.
In principe wordt er niks bijgewerkt, alleen de s-ata snelheid wordt geforceerd op 150 ipv 300 zodat auto-negotiation niet in de soep loopt op de betreffende bordjes.
Moet idd eerst wel even een passend systeem opsporen.
Bv Intel chipsets werken normaal gesproken wel goed. Ben trouwens wel benieuwd naar de typenummers van die Asus en Jetway bordjes die je had geprobeerd.
Pagina: 1