Ik heb een ISF certificaat, ooit voor de lol gehaald tussen de bedrijven door. Ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien als eis of pre in een vacaturetekst, maar dat geldt geloof ik wel voor alle I-tracks certificaten... Ambi (de voorloper) had nog enigszins een naam in dit land, maar die I-tracks slaan (nog) niet echt aan terwijl ze al jaren mee bezig zijn.
Inhoudelijk vond ik het een aardige cursus. Het is, zoals je kunt afleiden uit dat proefexamen, vrij theoretisch opgezet. De basisprincipes van de informatiebeveiliging. Het vervolg (dat heette toen NISA, misschien dat het nu anders heet) gaat meer in op de technische kant.
Onder welke voorwaarden kun je de cursus gaan doen? Kost het je alleen het examengeld dan zou ik het gewoon proberen. Het examen is niet echt moeilijk en lang... 40 vragen, je moet er geloof ik iets van 27 goed hebben ofzo. Als je toch geïnteresseerd bent in die hoek is het altijd een leuke start... ik heb denk ik een week lopen blokken, iedere avond een uurtje ofzo. Toen in één keer het examen gehaald.
Wil je serieus iets doen in de security dan heb je vele andere certificaten die wel regelmatig worden gevraagd in vacatures. Misschien moet je dan eens in dit topic kijken:
IT Security Certificeringen
Wat je ook regelmatig ziet is dat men vraagt om specifieke productgerelateerde certificaten, in bijvoorbeeld firewalls van merk x of y, of anti-viruspakketten.