Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-11 18:47
Hey allemaal,

Kan iemand we wat meer vertellen over de praktische waarde van het Exin Information Security Foundation certificaat(ISF)? Kom het niet echt tegen in vacatures ed. Via mijn studie HBO software engineering ben ik in de gelegenheid dit te halen, maar twijfel of dit geen verspilling is van tijd en geld.
Thanks!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Theoretisch? Je kan makkelijker/beter een risico-analyse opstellen voor bepaalde vraagstukken.

Praktisch? Weinig; denk dat je met zelf lezen & analyseren goede praktijkvoorbeelden (oftwel, slechte rapporten en implementaties) een stuk verder komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pepperoni
MAX3400 schreef op maandag 19 april 2010 @ 20:38:
Theoretisch? Je kan makkelijker/beter een risico-analyse opstellen voor bepaalde vraagstukken.

Praktisch? Weinig; denk dat je met zelf lezen & analyseren goede praktijkvoorbeelden (oftwel, slechte rapporten en implementaties) een stuk verder komt.
Bedankt, dat is duidelijk. Wat ik eigenlijk meer bedoelde te vragen is, heeft dit certificaat echt voordelen bij sollicitaties? M'n ITIL heb ik al, en die kom ik idd regelmatig tegen bij vacatures, maar ISF heb ik nog nooit zien staan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat voor vacatures je ziet/bekijkt. EXIN ISF gaat over informatiebeveiliging. De vraag is in hoeverre je zelf denkt/vind hiermee in aanraking te moeten/willen komen als je later gaat werken. Sommige organisaties vinden een certificaat of volledig traject dan enorm gaaf om te hebben; anderen (*kuch* overheid) laten de ene naar andere USB-stick slingeren.

/edit: test-PDF op http://www.exin.nl/examen...erlands%201008%20pdf.ashx

Vind 'r zelf niets spannends aan; sommige vragen gaan over politiek-strategisch niveau (zeg maar: directie & beleid). Zoals ik zei: geen idee wat je zelf ambieert aan baan maar ik persoonlijk zou niet naar een certificaat kijken in mijn werkomgeving.

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 19-04-2010 20:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik heb een ISF certificaat, ooit voor de lol gehaald tussen de bedrijven door. Ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien als eis of pre in een vacaturetekst, maar dat geldt geloof ik wel voor alle I-tracks certificaten... Ambi (de voorloper) had nog enigszins een naam in dit land, maar die I-tracks slaan (nog) niet echt aan terwijl ze al jaren mee bezig zijn.

Inhoudelijk vond ik het een aardige cursus. Het is, zoals je kunt afleiden uit dat proefexamen, vrij theoretisch opgezet. De basisprincipes van de informatiebeveiliging. Het vervolg (dat heette toen NISA, misschien dat het nu anders heet) gaat meer in op de technische kant.

Onder welke voorwaarden kun je de cursus gaan doen? Kost het je alleen het examengeld dan zou ik het gewoon proberen. Het examen is niet echt moeilijk en lang... 40 vragen, je moet er geloof ik iets van 27 goed hebben ofzo. Als je toch geïnteresseerd bent in die hoek is het altijd een leuke start... ik heb denk ik een week lopen blokken, iedere avond een uurtje ofzo. Toen in één keer het examen gehaald.

Wil je serieus iets doen in de security dan heb je vele andere certificaten die wel regelmatig worden gevraagd in vacatures. Misschien moet je dan eens in dit topic kijken: IT Security Certificeringen
Wat je ook regelmatig ziet is dat men vraagt om specifieke productgerelateerde certificaten, in bijvoorbeeld firewalls van merk x of y, of anti-viruspakketten.

• Pepperoni
Bedankt voor de reacties weer, in principe wil ik de software ontwikkeling in, dus in zekere zin zal ik zeker met beveiliging te maken krijgen, maar het zal niet m'n hoofdbezigheid worden. Aan de andere kant slecht zal het ook niet staan op m'n cv(hoef idd alleen examengeld te betalen @ebia). Wel jammer dat het een relatief onbekend certificaat is, misschien moet exin/i-tracks daar eens wat harder aan gaan werken.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:23

_Apache_

For life.

Beveiliging is altijd goed mee te dragen, vooral in bouw. Hoe eerder je goede beveiliging implementeert, hoe lager de kosten zijn. ;)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1