35 mm op DX is 35 mm op FX...Tenminste als je het over brandpunt hebt. Het probleem is dat iedereen altijd praat over een brandpunt en het dan eigenlijk wil hebben over de beeldhoek, de compositie en het perspectief dat een bepaald brandpunt oplevert.
De beeldhoek van een 35 mm lens op DX komt redelijk overeen met de beelhoek van een 50 mm lens op FX. De verwarring is dus wel te begrijpen, maar alleen uit historisch perspectief. (Oh, ja en dan hoort er nog een heel verhaal bij...)
Maar goed, ik sluit me op het gebied van de lenskeuze aan bij Wijnands. Plak die lens af op 35 mm of 50 mm of kijk of je er eentje kunt lenen. Als je in de buurt woont, mag je mij een DM sturen. Dan mag je best een keer langs komen om wat in mijn glasvoorraad te wroeten en bijvoorbeeld een 50mm f1.4 AF-D te proberen.
Oh, ik wil ook best proberen om je jaloers te maken met bijvoorbeeld een 70-200 f2.8 VR AF-S, die perfect scherpstelt op je D3000. (

Waar is de smily met de horentjes als je hem nodig hebt?

)
On another note... er is toch een nikonmount objectieven topic voor deze keus?
Oh, ja en als we toch bezig zijn... Welke lens het leukste/beste/meest praktische is... Best persoonlijk. Ik vind de 50 mm een erg prettige lens op crop. (itt het geleblokje en het sterrenbeeld)
Best persoonlijk dus.