Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik zou graag voor mijn oma de mogenlijkheid hebben om het aantal opties dat je krijgt in internet explorer onder de rechter muisknop willen terugbrengen naar alleen knippen en plakken, is hier een mogenlijkheid voor.

Ik internet explorers eigen opties kon ik hiervan niets terugvinden, tevens hielp google mij hier ook niet echt mee, het liefst zou ik dus alleen knippen en plakken, en dus zelfs niet dingen als knippen overhouden.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Nee, voor zover ik weet is dat niet mogelijk.
Wellicht dat je met policies (gpedit.msc) een eind komt, maar ik betwijfel het.

Dat rechter-muisknop menu heet overigens het contextmenu. Wellicht dat je daar iets mee kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

In Firefox kan je wel de XUL bestanden aanpassen, ook van het contextmenu. Er zijn vast ook wel extensies voor. En als je automatisch updaten van Firefox disabled kan er ook niets breken, is dit misschien een optie?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Het maakt mij niet uit welke browser wordt gebruikt, ik heb nameljk al een soort zwaar versimpelde skin in C#, maar daar krijgt je nog wel het contextmenu van de browser in mee.

Voor mogelijke geintreseerden die hier nog op terechtkomen een handige plugin voor het wijzigen van de contextmenu items: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/710

[ Voor 24% gewijzigd door huub8 op 20-04-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
toch nog niet gelukt, ik dacht namelijk dat ik ook wel gewoon firefox kon gebruiken, maar stond er niet bij stil dat het webbrowser object altijd gebruik maakt van ie, iemand ene idee hoe ik toch firefox hiervoor kan gebruiken? Of hoe ik toch het contextmenu van IE kan wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn opa heb ik de rechtermuisknop na veel uitleg d.m.v. een stuk paperclip onbruikbaar gemaakt. Wat je dan zou kunnen doen is in de 'zwaar versimpelde UI' knoppen maken voor knippen en plakken.

Is geen antwoord op je vraag maar misschien wel een oplossing voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Het webbrowser object kan je niet wijzigen. Maar je kan de Firefox skin ook behoorlijk customizen, als je wilt kan je de statusbalk, de toolbars en zelfs het menu verwijderen. Alleen een adresbalk en vorige/volgende knoppen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ja, maar ik zou graag nog wat verder gaan. Zo heb ik extra grote knoppen, beter begrijpbare teksten op de knoppen, een soort apparte snelkoppelingen etc. Dus dit is dan ook niet echt de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens naar Opera, daar kan je ook veel aanpassen, zelfs het contextmenu van de muis. Hierbij zou je bijvoorbeeld alle items kunnen verwijderen, inclusief die van plaatjes en andere items (uiteraard zullen sommige dingen niet te verwijderen zijn, zoals voor flash). Als je Opera update, blijven deze aanpassingen staan, ze staan in je profiel en worden niet verandert bij upgrades.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt een praktische oplossing, maar ik zou bijna durven zeggen, investeer in een Mac Mini? Een Apple heeft een muis met maar 1 knop :P

Maar serieus, ik vrees dat er geen volledige oplossing is op je vraag, naast de opties & voorstellen die de anderen al hebben gedaan. Ik denk dat het beter is van je Oma een goede uitleg te geven hoe ze moet werken met de computer dan heel veel tijd te steken in het customizen van de GUI. Mijn Oma bijvoorbeeld (79 jaar) heb ik op enkele weken tijden leren werken met Windows en zonder noemenswaardige problemen kan ze nu volledig zelfstandig surfen, e-mailen, MSN'en & een briefje typen / printen in Word . Zelfs een spelletjes Patience of Freecell kan er bij. Ze heeft nu alleen nog hulp nodig als er updates of dergelijke moeten gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
helaas ben ik toch bang dat dit niet echt een mogenlijkheid is voor mijn oma, aangezien deze al de grootste moeite heeft met een video speler. Maar ik denk dat ik dan maar gewoon het contentmenu in takt laat, zodat dit het enige is wat wat complexer voor haar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of schakel de rechtermuistknop helemaal uit met remapping: http://www.autohotkey.com/docs/misc/Remap.htm
Hierdoor heb je in het hele systeem geen rechtemuisknop en kan je deze omzetten naar de linkerknop, waardoor ze beide knoppen kan gebruiken voor links.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ja, maar dan kan ze ook niet meer kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huub8 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:01:
ja, maar dan kan ze ook niet meer kopieren.
geef ze een toetsenbord met copy cut en paste knoppen erop? drie tientjes en een dooie muisknop en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Control + c en control + v zijn toch niet zoooo moeilijk te onthouden? Desnoods er een post-it ernaast leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
ja, maar hoe zit het dan met afbeeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Drag and drop ftw
Pagina: 1