Toon posts:

GCC als cross-compiler gebruiken voor 68040 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een pentium PC met daarop Mandrake 7.2 Linux. (de 2 gedownloade CDs) en ook een bordje met daarop een 68040 CPU en wat ram, I/O en een flash-rom.

Als ik mijn c-code "test.c" compile met gcc voor de 68040 processor (optie -b 68040), dan gaat ie zoeken naar iets op "/usr/lib/gcc-lib/68040/2.95.3/".
Dit is natuurlijk niet geinstalleerd en ik vind het ook niet terug op CD en in een package-manager. :'(

Wat zoekt ie en waar kan ik dit vinden op het Internet ? :?
Zijn er nog zaken waar ik voor moet oppassen ?

Mijn uiteindelijke doel is om verschillende c-files te hebben en deze samen te compilen naar een zgn "HEX" bestand dat ik gemakkelijk kan flashen in de ROM van mijn 68040 bordje.

Alvast bedankt voor alle hulp dudes ! 8-)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik weet niet of er ergens een HOWTO voor te vinden is, maar waar het op neerkomt is dat je de sources voor gcc moet downloaden, en dan met je huidige gcc een nieuwe compileren die uitvoer voor 68000's levert. Die cross-compiler gebruik je dan vervolgens om bestanden te compileren voor je 68000.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt met GCC ook cross-compilen voor de Palm, en da's ook een Motorola chip. De front-end voor GCC is bijna hetzelfde voor alle CPU's waar GCC op kan draaien, maar je zal wel de goeie back-end modules bij elkaar moeten sprokkelen om GCC zo te compileren dat ie als cross-compiler voor jouw chip kan dienen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:09 schreef vink het volgende:
Ik weet niet of er ergens een HOWTO voor te vinden is, maar waar het op neerkomt is dat je de sources voor gcc moet downloaden, en dan met je huidige gcc een nieuwe compileren die uitvoer voor 68000's levert. Die cross-compiler gebruik je dan vervolgens om bestanden te compileren voor je 68000.
Bedankt, ik zal het eens proberen. Alhoewel ik niet denk dat dit de oplossing is. ;(
Als ik in een directory sta "/home/jan/test/" en dan gcc oproep, dan weet ik nog niet of het de juiste gcc zal oproepen voor de c-file te compilen.

En besides, waarom hebben ze dan die "-b" optie uitgevonden in de gcc ? Als versiering ? :D
Ik geloof dat het echt iets met die libs te maken heeft. Maar waar vind ik ze ?

Iemand ooit al eens echt cross-compiles gedaan ?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 09 maart 2001 14:46 schreef DeJean het volgende:
Iemand ooit al eens echt cross-compiles gedaan ?
Ik heb cross-compiles gedaan voor de Palm, maar dat was met een kant en klare distro van GCC. Misschien kun je eens kijken hoe die in elkaar zit?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Dit is *heel* oud, maar kijk toch even: www.strusel007.de/linux/cross-compiler.html

Verwijderd

Ik heb nog een link voor je..

Ik heb afgelopen gisteren.. :)

Met hetzelfde probleem gezeten. Ik wilde een cross-compiler maken voor de Alpha architectuur. Mijn alpha machine is namelijk nogal traag, en hij wilde mysql niet compilen dus dacht ik om een crosscompiler te bouwen. En te compilen op me notebook die aanmerkelijk sneller is.

De procedure staat hier:

http://www.objsw.com/CrossGCC/FAQ-4.html

beschreven.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Thanx dudes !

Die linkjes zullen al zeker een goede hulp zijn. :)

Maandag eens proberen ...
klasse ! :7
Pagina: 1