TV signaal splitten en versterken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 13:06
Hoi allemaal!

Ik heb onlangs een lcd tv van Sony gekocht voor op mijn eigen kamer en nu moet ik het bestaande 'netwerk' van coax kabels eventjes aanpassen. Ik heb echter niet heel veel verstand hiervan en ik heb wat onderzoek verricht. Ik heb Kabel tv van Caiway, wat nu nog analoog én digitaal uitzend, maar op 1 oktober 2010 wordt dit enkel digitaal.

De situatie is als volgt:
Het signaal wat uitkomt in de meterkast is gelijk gesplit met een 2-wegs splitter, eentje gaat naar de tv beneden en eentje gaat naar boven toe. De kabel die omhoog gaat wordt boven weer gesplit met een 2-weg splitter en deze kabels gaan naar de kamer van mijn broertje en een gaat er naar zolder naar mijn ouders.

Ik ben van plan om de 2-weg splitter die op de 1ste verdieping de kabel split te vervangen door een 4-wegs splitter, om dan vervolgens een kabel te trekken naar mijn kabel. Ik heb even op het internet gezocht naar goede merken van splitters/versterkers/kabels en ik vond dat hirschmann een goed merk is.

Nu heb ik 2 splitters gevonden en het prijsverschil is 15 euro:

16 euro:
http://www.allekabels.nl/...n-Multi-Tap-VFC-0741.html

30 euro:
http://www.allekabels.nl/...n-Multi-Tap-AFC-1641.html

Nu zit ik met de volgende gedachte:
Op de website wordt vermeld van bij de splitter van 16 euro een versterker wordt aangeraden, de goedkoopste van hirschmann komt uit op 63ish euro. Bij elkaar zou dit dan 79 euro zijn.

Bij de splitter van 30 euro wordt dit aangeraden noch afgeraden, dus is dat dan wel nodig of niet? Want dan ben ik voor 30 euro klaar.

Ook is mij het verschil tussen de 2 splitters mij niet helemaal duidelijk terwijl het prijsverschil redelijk groot is.

Ik hoop dat iemand mij hierover meer advies kan geven die er meer verstand van heeft :)

mvg,

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Ligt eraan, als je er 2 decoders aan hangt, wil het nog wel aardig goed werken met splitters/multitaps. Mits je niet te lange en van goede kwaliteit coax kabels hebt.

Ikzelf heb 3 decoders en 1 tv met analoog, ik een signaal versterker er tussen gepropt, met 25 meter coax kreeg ik geen goed signaal meer op zolder.
Ik heb een zwarte van Konig, op de website kost ie 41 euro, ik geloof dat ik er 30 euro vorig jaar heb betaald bij de Gamma. Perfect signaal komt eruit. :)
http://www.kabelsenmeer.n...0db_4coax_versterker.html

Hirshmann is een goed merk, maar wel erg duur in vergelijking met andere merken.

[ Voor 6% gewijzigd door BAS80 op 19-04-2010 16:30 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
BAS80 schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:28:
Ligt eraan, als je er 2 decoders aan hangt, wil het nog wel aardig goed werken met splitters/multitaps. Mits je niet te lange en van goede kwaliteit coax kabels hebt.

Ikzelf heb 3 decoders en 1 tv met analoog, ik een signaal versterker er tussen gepropt, met 25 meter coax kreeg ik geen goed signaal meer op zolder.
Ik heb een zwarte van Konig, op de website kost ie 41 euro, ik geloof dat ik er 30 euro vorig jaar heb betaald bij de Gamma. Perfect signaal komt eruit. :)
http://www.kabelsenmeer.n...0db_4coax_versterker.html

Hirshmann is een goed merk, maar wel erg duur in vergelijking met andere merken.
Hirschman is niet duur, het is kostbaar in aanschaf maar blijft gewoon perfect werken.

Daarnaast een versterker over het algemeen niet nodig, zolang er maar goede kabels liggen.
Zorg er tevens voor dat als je een versterker nodig hebt het een versterker is met een loopback erin omdat ander digitaal niet zal werken omdat dit 2-weg verkeer vereist.

Het verschil tussen de 2 splitters is de dempingsfaktor per uitgang.
Een kabel heeft een bepaalde demping per meter.
De ene splitter vereist dat alle kabels nagenoeg even lang moeten zijn.
De 2de splitter met verschillende dempingen kan je op de poort met de minste demping de langste kabel aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 19-04-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ja ik heb dan in totaal 2 decoders, een losse beneden aan de tv en mijn nieuwe tv heeft een ingebouwde decoder, de andere 2 tv's zijn gewoon analoog.Dat konig boxje is dan een versterker een splitter in een als ik het goed zie? :) Dat zou helemaal ideaal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:37
Die eerste splitter van 16 euro is bedoeld om een signaal in 4-en te splitten (signaal verlies 7db), die 2e is bedoeld om het signaal te splitten én hierna nóg een splitter aan te kunnen hangen (er is 1 uitgang met minder verlies, bedoeld voor die volgende splitter).

Als je dus géén extra splitter op deze splitter aan gaat sluiten kun je het beste voor die van 16 euro gaan, die heeft minder signaal verlies dan de duurdere. Of je een versterker nodig hebt kun je niet bij voorbaat zeggen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 12:51

job

TRAXION schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:33:
Zorg er tevens voor dat als je een versterker nodig hebt het een versterker is met een loopback erin omdat ander digitaal niet zal werken omdat dit 2-weg verkeer vereist.
Alleen bij interactieve tv. Voor gewone dvb-c is eenweg genoeg :)

Wat de multitaps uit de startpost betreft.

De eerste heeft op alle uitgangen dezelfde demping, en zal voor jouw wel voldoen. Mocht je straks op een kamer een te sterk signaal hebben, dan ken je er simpelweg zelf dempers aan toevoegen.

De tweede is geschikt als je precies weet hoe lang alle kabels naar alle kamers zijn. De kortste kabel moet je aansluiten op de uitgang met de hoogste demping, en voor elke kabel die langer is.. aansluiten op een met een lagere demping. Tevens er zit een doorlus uitgang op naar bijvoorbeeld een tweede multitap. Ik zou het met het eerste model proberen.

Een versterker zit je het best op de plek waar de kabel het huis binnenkomt (meterkast??). Vandaar dien je eigenlijk naar elke kamer een eigen kabel te trekken. Ik kan me voorstellen dat jij dat niet wilt, en de versterker boven neer wilt zetten (waar de tweede opsplitsing is). Dat mag natuurlijk ook, maar hiermee versterk je ook de ruis mee die je daarvoor al oppikt met de kabeling.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 19-04-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Oké, dus ik zou gewoon die splitter van 16 euro kunnen aanschaffen en vervolgens m'n tv erop aansluiten met een coax kabel en bekijken of alle tv's (boven verdiepingen) een goed signaal krijgen en anders een versterker erop aansluiten.

Nog een vraagje over het kastje was BAS80 aanwees: http://www.kabelsenmeer.n...0db_4coax_versterker.html
Is dit dan een versterker én splitter in een? Want dan ben ik klaar gelijk klaar als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:37
Oh ja, vergeet de 75 ohm terminators niet voor de uitgangen die je niet gebruikt!!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 12:51

job

Ndrenth schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:41:
Nog een vraagje over het kastje was BAS80 aanwees: http://www.kabelsenmeer.n...0db_4coax_versterker.html
Is dit dan een versterker én splitter in een? Want dan ben ik klaar gelijk klaar als het goed is :)
Jep, dat is 2 in een. Die verkoop hirschmann ook wel als je liever dat merk wilt.

edit: Kost je alleen wel 2/3 maal zoveel dan die konig.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 19-04-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ik kan me voorstellen dat die van hirschmann boven de 100 euro zou komen dus ik ga denk ik maar voor het konig kastje :) Hopelijk is het dan in een keer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ndrenth schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:48:
Ik kan me voorstellen dat die van hirschmann boven de 100 euro zou komen dus ik ga denk ik maar voor het konig kastje :) Hopelijk is het dan in een keer goed!
Belangrijker dan een versterker zijn de kabels.

Ik heb meerdere installaties aangelegd en heb nog nooit een versterker nodig gehad in een normaal woonhuis.
Hiermee bedoel ik kabels zijn niet langer dan 20 meter.

Kabels en splitters en uiteraard het correct aansluiten van de connectoren ook hier wordt vaak geprutst.
Een versterker is altijd het laatste "lapmiddel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
Ja ik weet niet wat voor soort kabels er nu liggen, maar ik en m'n pa hebben niet echt zin om de kabels te vervangen want dat is nog een gedoe om ze door de muren heen te krijgen. Zover ik weet hebben we geen slecht beeld op de analoge tv's die boven staan, af en toe als m'n broertje de gordijnen dicht doet op zijn kamer en tegen de splitter aankomt dan is het beeld even vaag, maar voor de rest is er niks aan de hand.

Lijkt me dan dat de kabels wel goed moeten zijn, misschien dat ik dan toch maar voor een gewone splitter ga hehe :) Gewoon die van 16 euro en kijken of het dan goed werkt en anders nog een versterker van misschien toch wel hirschmann die gaan wel lang mee verwacht ik voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Goeie splitter met f-connectoren en goed afschermde pluggen zal waarschijnlijk al het gewenste resultaat geven.
De hirschmann versterkers blijven het doen heb het maar zelden meegemaakt dat ze defect raakten.

Veel succes ermee.
Pagina: 1