Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik weet niet goed of dit topic hier hoort, of in casemodding, maar aangezien in deze sectie meer focus is voor technische aspect denk ik hier goed te zijn. Indien niet, excuus.

Ik was bezig met me te oriënteren voor een paar kleine projecten (verlichting in een nieuwgebouwde pc) en zat daarbij in de richting van LED's te denken, toen ik me begon af te vragen hoe het kon dat ze bij een Expo winkel iets wat leek op een dun soort plastic licht konden laten geven aan de muur. Na (nogal wat) navragen bleek het om een zogeheten EL Paneel te gaan, oftewel Electro Luminiscent Paneel. Klaarblijkelijk met toepassingen in de reclame wereld, veelal.

Interessant, dus maar verder zoeken. Uiteindelijk best wat gevonden, maar weinig praktische of ervarings gebaseerde informatie. Kwa materiaal, voeding en zelfs buigzaamheid lijkt het dusver het erg interessant om een casemod mee te doen, het schijnt zo te zijn dat je het zelfs kunt knippen - maar dat is niet helemaal duidelijk. Een paar leveranciers gevonden in Nederland, maar die lijken toch meer focus te hebben op diensten met het spul, dan het leveren van het spul zelf (gezien de prijsverschillen met bijvoorbeeld producten in de UK, 600 euro versus 300 voor een A1 vel respectievelijk). Formaten genoeg trouwens, van A6 tot A1.

Aldus de vraag, of er Tweakers zijn met ervaringen met EL Panelen. Praktisch gebruik, experimenten, kanttekeningen, e.d.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-05 01:58
EL panelen worden inderdaad veelal gebruikt als lichtreclame het kan bijvoorbeeld geanimeerd worden dat ziet er erg mooi uit.
Op deze site staat een wat ouder artikel over casemodding met EL panelen http://www.velocityreview...to-Make-A-Custom-Logo.php

Misschien heb je daar wat aan.

Groetjes,

Henk

Edit: Ik kwam zojuist deze website tegen EL panelen

[ Voor 21% gewijzigd door Henk- op 21-04-2010 11:22 . Reden: Nederlande website die el panelen verkopen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Hm, leuk idee in dat artikel, inderdaad. Merci. Ben nog een andere buildlog tegengekomen op OCP, http://hardforum.com/showthread.php?t=1501949&page=2

Buttonworld was ik nog niet tegen gekomen, als ik het goed begrijp verkopen zij panelen van http://www.earlsmann.co.uk/sections/product/id/10

Blijkt dat er niet alleen panelen van verkrijgbaar zijn, maar ook kabels en tape. Wordt erg interessant zo.

Ik vraag me toch af of het niet mogelijk is om die inverter heen te komen, is toch best een blok om weg te werken. Lijkt me niet 1-2-3 mogelijk om via-via de interne voeding te gebruiken.

Ik ga wel een A4 blad bestellen om eens uit te proberen. Ben benieuwd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Ik heb het op een T-shirt :P
Is super buigzaam inderdaad en heel mooi egaal verlicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

je hebt dat spul ook in draadvorm, dat is ook wel grappig spul om in een case te verwerken. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik hoor wel, na aanvraag bij een paar shops, dat de panelen geluid maken. Een zachte maar hoge pitch. Zou geen probleem zijn bij gebruik in een casemod, maar is toch iets om rekening mee te houden.

Verder blijkt dat van de panelen de basis licht kleur een blauwe tint heeft, iets om rekening mee te houden wanneer je het licht zou willen aanpassen. Vraag me dan af hoe, nog geen zicht op mogelijkheden tot verven, of eventueel gebruik van transparante gekleurde folie om middels kleur filters dit te bewerkstelligen.

@ Tinus, ja die draadvorm is wel heel erg interessant, leuke dingen om mee te doen. Ik zit zelf meer naar toepassingen voor bijvoorbeeld een logo in een 5.25" bay te kijken, maar ook om bijvoorbeeld backplates of andere platen in een chassis te verlichten. De draadvorm ziet er uit als een prima alternatief voor LED strings.

Ik blijf toch tegen die inverter aanlopen voor de power supply. Iemand een idee om niet daar van afhankelijk te zijn, maar om een meer gebruikelijke aansluiting te bedenken? Het is misschien naïef maar ja, 12V, dan vraag ik me toch af of het niet op een meer elegante manier kan.

@ Rebels. Um, op een t-shirt? Hoe zit dat dan met de voedig, batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08
Ik heb het even voor je opgezocht:
De EL lamp werkt onder een laag voltage variërend van 9 tot 110VAC in een frequentie van 200 tot 2000 Hz, afhankelijk van het lichtoppervlak. Het energieverbruik is ca. 1 mA per cm2, de lichtopbrengst ligt tussen de 35 en 150 cd/m2, afhankelijk van de kleur en ingangsspanning van de lamp.
Dat kan dus zeker niet met 12V of 5V DC die je uit een molex krijgt, je hebt die inverter écht nodig (zelfgemaakt of aangekocht). Wel is het mogelijk om de aansluitdraden te verlengen zodat je die uit het zicht kan plaatsen.

Die piep heb je idd, maar het moet wel erg stil zijn om die te horen.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 19-04-2010 20:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Virtuozzo schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:16:
@ Rebels. Um, op een t-shirt? Hoe zit dat dan met de voedig, batterijen?
batterijhoudertje in een zakje wat aan de binnekant aan de zijkant is genaaid jah :P
(illuminated t-shirt op Google)

en het maakt idd een geluidje, als het stil is hoor je de piepjes een melodie maken op de patronen die ie volgt
Pagina: 1