Thin Client informatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 19:48
Hi,

Ik denk dat dit het goede forumdeel is, niet 100% zeker!

Onlangs heb ik wat mooie Thin Clients opgepikt. Nu weet ik niet zo goed wat ik hier allemaal mee kan... Een muziekserver hiervan maken lijkt me bevoorbeeld erg leuk. Er staat momenteel Windows CE op, maar is bijvoorbeeld Windows XP ook mogelijk?

Nu ben ik al 2uur (!) opzoek naar forums en/of internetpagina's die thinclients informatie hebben.

Reeds gevonden:
http://www.macella.nl/forum/index.php (Niemand actief meer)
http://www.thinclientforum.com/ (Forum offline)

Etc :)

Veel kan ik niet vinden, kan iemand me helpen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik gok dat je beter op zoek kunt gaan naar specifieke informatie en specificaties van de modellen die je hebt liggen.

Verder gok ik dat er een embedded, energie-zuinige processor in zit met bijv de ARM-architectuur en dus geen x86. Wellicht zit ik er naast, maar mocht het wel ARM draaien, dan kun je er geen Windows XP op zetten.

Verder hebben thinclients vaak minimale hoeveelheden RAM e.d. aan boord, laat staan enorm veel schijfruimte (in de vorm van Flash).

Linux is wellicht wel een mogelijkheid, maar de hardware is en blijft je limiterende factor.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 18-04-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Osiris schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:44:
Ik gok dat je beter op zoek kunt gaan naar specifieke informatie en specificaties van de modellen die je hebt liggen.

Verder gok ik dat er een embedded, energie-zuinige processor in zit met bijv de ARM-architectuur en dus geen x86. Wellicht zit ik er naast, maar mocht het wel ARM draaien, dan kun je er geen Windows XP op zetten.

Verder hebben thinclients vaak minimale hoeveelheden RAM e.d. aan boord, laat staan enorm veel schijfruimte (in de vorm van Flash).

Linux is wellicht wel een mogelijkheid, maar de hardware is en blijft je limiterende factor.
De specificaties zijn 900 mhz 128Flash geheugen en 512ram.
Kan ik eventueel ook dit flash geheugen vervangen dan oid? Windows XP draait wel prima op 512mb ram geheugen.

Heb je anders andere leuke tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Kan je eens heel duidelijk alle specificaties, inclusief model en typenummer op een rijtje zetten?
Dan kunnen we je helpen :)

Met zo'n thinclients is namelijk heel wat mogelijk. Ik heb er een paar gehad waar je gewoon de 32MB flash waar het ding van boot kon vervangen door een 2.5inch laptop HDDtje van 80GB om Windows 2000 van te booten.
Drivers vinden was daarentegen wel de grootste hell die je je kon indenken.

[ Voor 53% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-04-2010 18:53 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Heb zelf ook een thin client. Als deze TC USB 2.0 support heeft, moet je er een externe harde schijf op aansluiten. Zet dan het besturings syteem op het interne geheugen, en stel de server software zo in dat het de externe HDD als opslagmedium gebruikt.

Is deze TC van HP? Indien ja, dan kun je hem makkelijk openen en er meer flash geheugen inprikken. Je moet dat een CF kaartje kopen, een CF naar IDE adapter, en ergens een 44 pins IDE kabeltje op de kop tikken. (Ik gok dat deze TC 44 pins IDE is) Zet er een lichte linux versie op, of een geNlite XP. XPe is niet aan te raden, dan heb je oeverloos gedonder met drivers.

Edit: Je zou ook een IDE Flash module kunnen kopen (Verticaal denk ik), maar dat raad ik je af. Voor 4GB betaal je al gauw 50 euro. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Joseph op 18-04-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ThinClientQ schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:35:

Onlangs heb ik wat mooie Thin Clients opgepikt. Nu weet ik niet zo goed wat ik hier allemaal mee kan...
Dat ligt er dus aan welke TCs het zijn, zoals gezegd - er zijn er een boel die voor jouw doeleinden wellicht niet geschikt zijn omdat ze een andere niet x86 processor architectuur hebben.

Bedenk ook dat een Thin Client niet voor niks een Thin Client is, bedoeld om een embedded OS te draaien wat net genoeg is om devices als printer, USB en dergelijke door te geven aan een terminal server en de beeldinformatie weer te geven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hij moet niets ;)
Anyway, het is op dit moment echt te voorbarig om met advies af te komen omdat we totaal niets over de hardware weten.

CPU: Merk? Type? Snelheid? Architectuur?
RAM: Hoeveelheid? Type? Vastgesoldeerd?
VGA: Merk? Type? In een SoC met de CPU?
HDD: Grootte? Aansluiting? Gebruikte chipset?

Enzovoorts. Het is overigens ook handig om te vermelden of die thin clients verschillende specs hebben of allemaal dezelfde zijn, welke connectorern er allemaal opzitten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Of noem gewoon het Model nummer. Veel simpeler voor hem denk ik ;) Aka: HP T5530. Dan kun je zo al die informatie opzoeken.

edit: @alt-92: Een TC is meestal ook prima geschikt als headless server. Zolang het een simpel muziek servertje is met lichte software, is dit denk ik prima geschikt ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Joseph op 18-04-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Het gaat hier om een HP T5540; http://www.inmac.nl/index...ampaign=PriceSearchEngine

Zo'n schijfje erin prikken lijkt me super interesant :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Zo'n schijfje erin prikken gaat niet. Zowel voor warmte en ruimte.

Ik kan zo niet vinden of het hier om 44 of 40 pins IDE gaat. Zoals ik al gezegd heb, je moet een CF naar IDE adaptertje erin doen. Daar doe je een rappe 4GB CF in (12 euro ongeveer), daar knal je een Nlited XP op, en klaar. Deze TC is snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien dit een ARMbased ding is en dus niet draait op de x86 architectuur kun je Windows XP sowieso vergeten. Dan zul je toch naar OSen moeten uitwijken die draaien op de ARMarchitectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:49:
Gezien dit een ARMbased ding is en dus niet draait op de x86 architectuur kun je Windows XP sowieso vergeten. Dan zul je toch naar OSen moeten uitwijken die draaien op de ARMarchitectuur.
Volgens Wikipedia is de VIA Eden een VIA C3/C7-variant en ik zie eigenlijk alleen maar x86 overal staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ah, interessant. Ik ga de nodige research doen ;)

CPU: Via Eden 1GHz (x86)
RAM: 512MB DDR2
VGA: Via Chrome 9 (64MB shared)
HDD: 128MB Flash

En blijkbaar nog 6x USB2.0 poorten en Gbit Ethernet. Hier kan je iets erg leuks van maken :)
Schroef het ding eens open. Maak foto's. Kijk wat voor chipjes overal zitten en vul de specs aan.
En kijk vooral de aansluiting van de Flash Nand na, of eventuele andere aansluitingen die op IDE/SATA lijken.

@Terw_dan: gelukkige verjaardag! :)

[ Voor 85% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-04-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Osiris schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:17:
[...]

Volgens Wikipedia is de VIA Eden een VIA C3/C7-variant en ik zie eigenlijk alleen maar x86 overal staan?
Ik kwam juist de Marvel ARM tegen. Een VIA Eden is idd wel een x86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
De flash module die hier in zit is denk ik een kaartje die op het eerste oog niet opvalt. Je zult het SATA/IDE slot zelf niet zien, bij mijn TC is dat althans wel zo. Je moet het kaartje er eerst vanaf halen, dan kun je zien welke interface het is. ;) Kun je ons vertellen of het SATA of IDE 40/44 pins is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Zoals beloofd, foto :)

Excuses voor de onduidelijke camera.
De flash chip was verbonden met een soort van IDE interface. Wat kan ik hierop aansluiten? Bedankt :)

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/2416/img0783i.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/3740/img0785a.th.jpg

Edit: De aansluiting heeft 45 pinnen. In het midden zit er 1 pin, daarom het oneven getal.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinClientQ op 19-04-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Da's gewoon een 44-pins connector van een IDE laptop HDD (2.5inch).
Er is in de behuizing zelfs nog genoeg plaats om die in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Petervanakelyen schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:08:
Da's gewoon een 44-pins connector van een IDE laptop HDD (2.5inch).
Er is in de behuizing zelfs nog genoeg plaats om die in te bouwen.
Interesant :) Dus ik kan er een normale laptop schijf indoen? Hoe zit het met de warmte?
Kan ik overigens ook een USB stick als harde schijf gebruiken? Daarvan heb ik nog een mooie 8 GB liggen. :) Heb wel eens gehoord dat je XP enzo op USB kan installeren.

Bedankt voor je hulp! Had je ook een DM teruggestuurd volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Warmte zou ik me niet te druk om maken. Ik heb een erg oude thin client waar ik met veel modificaties ook een laptop HDD heb ingestopt, en dat draait prima met de veel beperktere ruimte.

Of je een USB HDD kan gebruiken weet ik niet. Kijk eens in het BIOS of er een optie is om te starten vanaf USB. Als dat kan, kun je XP installeren op een USB HDD of USB-stick, maar 8GB is erg krap als je er echt iets mee wil doen.

Verder zou ik sowieso een BIOS-update doen als die beschikbaar is.

EDIT: Met deze 3 onderdelen moet je normaal toekomen ;)

Mini 44-pins IDE kabeltje
Dubbelzijdige schuimplakband
pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD800BEVE, 80GB PATA-100, 8MB, 5400rpm

[ Voor 50% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-04-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Dat is dus niet zo ;) Wat dacht je van de stroomtoevoer van de harde schijf? Die komt niet via het kabeltje lijkt me. Moet je dus iets los voor hebben. Lijkt me een CF kaart toch de beste oplossing, en een externe HDD als opslag gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HAllo allen,

Graag wil ik even inhaken op deze discussie/vraag.

Zelf ben ik namelijk ook op zoek naar de mogelijkheden van een thinclient..

Ik zou graag willen weten of deze ook gewoon voor lokaal gebruik te gebruiken zijn. Dwz geen connectie naar citrix/terminal server.

Wij hebben hier een Apple omgeving en voor ons telefoon opname systeem hebben we windows nodig met IE ,media player en java.

Geen opslag ruimte nodig voor de files want die kunnen we mailen. Wie kan hier iets over vertellen?

Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Sef24 schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:57:
Dat is dus niet zo ;) Wat dacht je van de stroomtoevoer van de harde schijf? Die komt niet via het kabeltje lijkt me. Moet je dus iets los voor hebben. Lijkt me een CF kaart toch de beste oplossing, en een externe HDD als opslag gebruiken ;)
Ooit al eens een 2.5-inch laptop HDD gezien met PATA-aansluiting die méér dan dat kabeltje gebruikt?
Dit gaat dus gewoon perfect. Er is niets anders nodig. Ik draai al meer dan een jaar in deze opstelling.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:36:
HAllo allen,

Graag wil ik even inhaken op deze discussie/vraag.

Zelf ben ik namelijk ook op zoek naar de mogelijkheden van een thinclient..

Ik zou graag willen weten of deze ook gewoon voor lokaal gebruik te gebruiken zijn. Dwz geen connectie naar citrix/terminal server.

Wij hebben hier een Apple omgeving en voor ons telefoon opname systeem hebben we windows nodig met IE ,media player en java.

Geen opslag ruimte nodig voor de files want die kunnen we mailen. Wie kan hier iets over vertellen?

Many thanks!
Als je van plan bent allemaal nieuw spul te kopen zou ik naar een nettop kijken. Anders moet je zoals de TS eens het type en specs van de gebruikte TC's geven.

[ Voor 41% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-04-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Of neem gewoon een fit PC. Kan veel meer in verhouding, en is meestal ook nog goedkoper. Klik. En hier de Nederlandse verkoper ervan. Klik ;)

Edit: Het is ook nog eens kleiner als de meeste TC's ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Joseph op 20-04-2010 20:53 ]

Pagina: 1