Als je 1400 gulden aan een monitor uit wilt geven zit je net mooi tussen 19"en 21"in.
De beste 19" is de Samsung 950P

. Nu weer kwam hij als beste uit de test bij de Gamestar die ik altijd lees (een van de vele die ik lees, en ze hebben echt wel goed getest, stuk of 15 19"monitoren). Hij was zelfs een stuk beter dan de Eizo!
Let wel: de beeldbuis is niet plat. Alle echt platte beeldbuizen hebben wel problemen met convergentie in de hoeken. (Zelf weet ik al bijna niet meer wat dat is, daarvoor had ik een Philips Brilliance 17A (nog), die was meer dan 2x zo duur. Die gebruik ik nauwelijks nog, want deze is nog wel een stukkie beter.)
Piyama is helemaal niet zo super. Wel scherp, maar niet degelijk, en lastig instellen. Ik heb voor een vriend een 900GT gekocht 1 jaar terug, en hij is nu al kapot. En een partij lullig doen over de garantie! Niet normaal

En mijn vriend mij ook al aankijken van 'bedankt voor het advies hè'.
Zelf heb ik al 2 jaar een Samsung 900P, en die is misschien niet zo lichtsterk, maar
zo scherp, prettig in te stellen (laatje aan onderkant). Ik kan tot 2048x1536 en dan kan ik nog alle kleine prutslettertjes lezen

(alleen niet veel meer dan 60Hz, maarja, het staat tenslotte ook niet in de specs.)
En hoe hoger de res, hoe beter het beeld. (heeft met moire te maken).
Met mijn oude Metabyte Banshee kon ik 1760x1320@72 Hz draaien. En dan zijn er mensen die zeggen dat 1280 wel het maximum is voor een 19". Ja, ja.