Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:07
Beste mensen, ik zit met een probleem.

Om te beginnen eerst even de specs van mijn pc:
Moederbord: gigabyte ga-ma790fx-ds5
Processor: AMD Phenom 9850 Black Edition
Videokaart: XFX GTS 250
Voeding: Zalman ZM600-HP
Monitor: een 24" samsung
Verder nog 4 hdd's en 2 cd/dvd branders en een scythe cazemaster

Nu het probleem dat zich voordoet:
Als ik aan het gamen ben, denk aan GTA IV, NFS Shift, COD MW 2 of een ander zwaar spel, of als ik bezig ben met iets zwaars (video editting) en dat soort dingen, dan knalt mijn scherm op zwart, en volgt er zo'n beetje direct daarna een system reboot. Ik heb ook al OCCT eens laten draaien om te kijken waar het nu aan lag. Als hij 95%/100% load op de processor zet, krijg ik dus dat zwarte scherm met een reboot als gevolg. Het lijkt net of de stekker uit mijn pc getrokken wordt, maar de ventilatoren blijven wel aan, en de computer herstart. Ik werk met Windows 7 Ultimate x64 en Ubuntu 9.10 in dualboot als OS'sen.

Wat heb ik al gedaan?
Ik heb mijn computer ge-stofzogen en er wat perslucht op losgelaten. Verder heb ik de plaatselijke Vobis ook al om hulp gevraagd. Zij zouden het niet weten... Dat is natuurlijk heel vervelend. Verder heb ik ook nog heel wat ge-googled.

Om duidelijk te zijn: Het systeem is nog geen 2 jaar oud, en ik heb nog OVERAL garantie op. Mocht dit nodig zijn...

Ik hoop dat jullie weten wat het probleem kan zijn of wat het probleem is, en wat ik er tegen kan doen.

m.v.g.
Zalmanman
(of gewoon Peter)

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 10:30
CPU temps als eens in de gaten gehouden tijdens een reboot?
Je zou je CPU koeling eens opnieuw kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Bl;ijft alles op acceptabele temps? en hoeveel watt is je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik heb een 600Watt voeding.
En de temps van de cpu blijven op 54 in stressed.
Verder zijn de GPU en het RAM en het mobo ook gewoon op goede temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je de laatste bios versie? Misschien kan je een CMOS doen. (bios resetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik heb de een-a-laatste bios. De laatste is n.l. een beta, en daar zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Verder heb ik mijn bios al gereset, en staat alles op default en auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 17:25
Zet anders eerst het automatisch rebooten uit na een systeemcrash in Windows.

Linkje hoe je dit moet doen.

[ Voor 61% gewijzigd door IloveMyHenB op 18-04-2010 16:30 ]

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ben ik vergeten te zeggen; heb ik ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vraag 1: is dit recentelijk en heb je de set gedurende langere tijd onder gelijke omstandigheden wel stabiel gedraaid?
Vraag 2: Kun je je een setup change herinneren die dit veroorzaakt kan hebben.

Als je systeem idle stabiel is zou ik eerst je bios updaten naar de meest recente versie. Daarna opstarten met defaultwaarden. Vervolgens de meest recente Graphics en Chipset drivers downloaden in installeren.

Zeer waarschijnlijk zit het in probleem in je: CPU, MEM, GPU, MOBO of misschien je voeding.
Tav de laatste de hoeveelheid Watts zegt bijzonder weinig. Levert ie genoeg spanning op 12v etc, is ie goed getest? Zalman is op zich niet slecht dus denk dat die kans niet heel groot is dat het daaraan ligt maar probeer iig al je apparatuur evenwichtig over alle modulaire aansluitingen te verdelen om de kans te verkleinen dat op 1 aansluiting teveel stroom gevraagd wordt.

De andere zaken zijn lastig te testen zonder spare parts maar wat je wel kunt doen is bijv
- alle niet benodigde randapparatuur voor het testen afkoppelen
- memtest ff minimaal 24uur laten draaien om je geheugen uit te sluiten.
- je cooler demonteren en adhv de pasta afdruk checken of hij goed contact maakt.
- is er voldoende cooling in je kast ? Demonteer anders je setup en draai m tijdens het testen zonder kast.

Evt. kun je de tests ook nog doen met een clean W7 setup, evt op een spare schijf die je mss hebt maar meestal is W7 niet de oorzaak maar de hardware of incompatibliteit tussen de hardware....

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 18-04-2010 16:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 12:43

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je temps verder prima zijn zou ik aan een paar dingen gaan denken als oorzaak:

1) Geheugen. Testen met memtest86+.
2) De (12V-lijn van je) voeding. Meten met een multimeter.
3) Voltage (te laag) van de CPU. Instellen via BIOS.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk vind ik 48 graden idle best wel aan de hoge kant en lijkt het mij sterk dat ie dan stressed maar 55 graden word, want dat verschil is normaal gesproken toch wel een stuk hoger tussen idle en stressed.

[ Voor 66% gewijzigd door Roel1966 op 18-04-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
1. Het is al even zo, maar nu wil ik er wat aan gaan doen. Nu ik het nodig heb voor school, gaat dit wel erg vervelend worden...
2. Niets in het BIOS is veranderd, ja, bios flash, maar dat ging goed. Voor en na de flash al problemen.

En de bios is al de een-a-nieuwste. De nieuwste is een beta, en dat vertrouw ik niet.
En ik heb ook al 4x een nieuwe windows 7 erop gezet, en steeds weer de nieuwste drivers... En nu heb ik ook weer de nieuwste drivers.

Een memtest heb ik al gedraaid; geen errors.
Tsja, de temps van alle cores worden NIET warm. 48 in idle (ja, de 9850 is een heethoofd). En 55 in stressed
Verder is er genoeg koeling. Ik heb alle platen er al eens afgehaald, zodat alleen de moboplaat nog vast zat. Er wordt geen kortsluiting gemaakt, maar ik blijf met dat probleem zitten...

Ik heb overigens even deze vraag aan een vriend voorgelegd (heel handig met pc's). Volgens hem kan de cache van mijn CPU kapot zijn. Is dit inderdaad een mogelijkheid?

EDIT:
Temps: idle 48, stressed 54.
Voeding ook al doorgemeten; niets aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Zalmanman op 18-04-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

1) Neem aan dat je PC voor school niet zo zwaar belast hoeft te worden dus dan is ie voor school wel stabiel.
2) Tenzij het beta bios volgens de changelog het probleem wat jij hebt oplost doe je er idd goed aan om hem nog niet te installeren.

Hoe lang heb je memtest gerund ? Het kan behoorlijk lang duren voor een fout zichtbaar wordt......

Verder is het erg idd zeer vervelend omdat je zonder spare parts, zoals gezegd, heel moeilijk het probleem kunt elimineren. Heb je goede vrienden in je omgeving met vergelijkbare setup van wie je onderdelen mag lenen :?

Terug naar de leverancier, als je garantie hebt, is natuurlijk ook een optie.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Tjsa, het is een zelfbouw pc... En nee, ik heb geen vrienden met spareparts.
En het klopt, voor school is het nog niet zo erg, maar als ik dan bezig ben met een film, of met een download van de nieuwsgroepen, knalt hij er ook soms uit.

De memstest duurde 20 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zalmanman schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:08:
Tjsa, het is een zelfbouw pc... En nee, ik heb geen vrienden met spareparts.
En het klopt, voor school is het nog niet zo erg, maar als ik dan bezig ben met een film, of met een download van de nieuwsgroepen, knalt hij er ook soms uit.

De memstest duurde 20 uur.
Ok dat is op zich best redelijk lang dus geheugen kun je met redelijke mate van zekerheid uitsluiten.

Helaas heb je verdere weinig opties omdat je geen spare parts hebt...... :'(

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Is het nu maar een idee van me of staat er in de CPU Support List van jouw moederbord bij de AMD Phenom X4 9850 nu juist "N/A" ofwel, niet ondersteund?

Dat zou alleszinds het een en ander kunnen verklaren.

[ Voor 21% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-04-2010 17:15 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ah, nee he! Je hebt nog gelijk ook! Die lijst is geupdate :"( Kijk eens wat er staat:
http://www.gigabyte.com.t...uctID=2694&ver=#anchor_os
Kijk naar de 9850... IK BAAL! De enige he! De enige! Waarom verschilt deze processor zo van de anderen dat hij niet werkt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Goede tip, dat zou het wel ns kunnen zijn! Iig fijn dat je nu een oplossingsrichting hebt.

Mobo of CPU verkopen en compatible terugkopen, hoeft je niet perse veel te kosten.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Nouja, dat zal mijn CPU dan wel worden... Maar ik kan NIET zonder een pc. Ik heb hem nodig voor school... Zonder PC, geen contacten met de leraren, geen verslagen maken... niks... Oh, balen!

Maar wat is nou het verschil tussen bijv. de 9850 en de 9950?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Mischien is onderklokken totdat er een ander cpu is een oplossing?
volgens: http://news.softpedia.com...G-Based-Mobos-83058.shtml is het probleem de max tdp van de cpu, ondanks dat andere 125watt cpu wel ondersteunt zijn :S Komt ook overeen met de problemen de de pc heeft; alleen reboot als de pc volle bak aan de slag moet

[ Voor 10% gewijzigd door -36- op 18-04-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Als je een nieuwe CPU gaat halen zou ik alleszinds voor een modelletje met een lagere TDP gaan.
Er zijn genoeg alternatieven die zelfs sneller zijn dan je huidige CPU met een TDP die toch lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik ga nu heel erg dom doen; maar wat is TDP? Overigens, ik denk dat ik voor de 995 ga. Die is wel ondersteund vanaf de nieuwste bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wikipedia: Thermal design power oftewel de hoeveelheid hitte (in watt) die afgevoerd moet kunnen worden

[ Voor 27% gewijzigd door -36- op 18-04-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oke. Hartelijk dank.
Overigens nog even een vraag: Wat zou ik voor mijn 9850 kunnen vragen? Ik wil niet teveel en ook niet te weinig vragen.
Verder, de 955 doet het wel. Slimme keus of niet? De 965 is me toch wat teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Laatst online: 04-07 16:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zalmanman schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:58:
Oke. Hartelijk dank.
Overigens nog even een vraag: Wat zou ik voor mijn 9850 kunnen vragen? Ik wil niet teveel en ook niet te weinig vragen.
Verder, de 955 doet het wel. Slimme keus of niet? De 965 is me toch wat teveel van het goede.
De 955 is prima. Update wel eerst je BIOS, met je huidige CPU naar de allerlaatste (beta) versie. De 955 wordt namelijk pas in die laatste beta ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

955 heeft ook tdp van 125Watt kijk anders even in de privewatch welke cpu een lage tdp (bij filters) en welke toch goede prestaties levert. AMD Phenom II X4 910e of AMD Athlon II X4 605e bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Eh, de 955 wordt wel ondersteund. Wat niet het geval is bij mijn 9850. Tjsa, de 965 vind ik een beetje TE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Die wordt wel ondersteund maar heeft ook weer een TDP van 125W. In combinatie met je moederbord zou ik daar misschien inderdaad toch mee oppassen. Langs de andere kant heb ik erg positieve ervaringen met die CPU, en kost een 945 zelfs een euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Nouja, als het op de site van gigabyte staat (mijn mobo fabrikant) dan geloof ik dat ook wel. Verder zie ik veel positieve reacties over mijn mobo+995 combinatie. Overigens ga ik dan wel voor de BE, voor het overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Je moet weten wat de normale settings zijn, beta bios staan dingen vaak anders ingesteld. Dus weten waar je mee bezig bent of niet en terug naar een officiele bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Of hij nu weet waar hij mee bezig is of niet, hij zal toch dat beta BIOS moeten gebruiken om z'n 955 werkend te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Jap, en dat realiseer ik me dan ook. In iedergeval nog bedankt voor de hulp mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oke jongens, ik heb weer wat te zeggen:
Mijn CPU wordt nu opeens WEL weer ondersteund, vanaf bios versie F6, en ik heb F8a... Misschien toch een ander probleem aan de gang hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Na een lange tijd niets meer gezegd te hebben, ga ik jullie weer even op de hoogte brengen van de stand van zaken nu.

1. CPU terug naar Salland voor RMA, hij is niet kapot.
2. Mijn PC reboot nu al tijdens het installeren van een game :s. Normaal un-rarren of downloaden (nieuwsgroepen) is er ook niet meer bij. Zelfs Ubuntu 10.04 crasht :o

Kan iemand me helpen, en me vertellen wat er toch aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

- geheugen al gecheckt?
- voeding al gecheckt?
- nieuwste bios erop?

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 315662 op 16-06-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Tsja, die zit er inmiddels ook al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

welk geheugen gebruik je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Kijk eens op onderstaand link, of je geheugen er wel bij staat.

http://download.gigabyte....memory_ga-ma790fx-ds5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
CM2X2048-6400C4DHX is mijn RAM set.
Niet uitgetest met mijn moederbord zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Kan je dan niet gewoon Kingston ValueRAM proberen?
Dat werkt vrijwel altijd, en als het bij jou dan nog steeds fout gaat is je geheugen zeer waarschijnlijk niet de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Je bedoelt dat ik het RAM moet gaan vervangen? Sorry, maar dat gaat niet zo makkelijk... Ben pas 14, dus niet zoveel te makken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:39
Zalmanman schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:11:
Je bedoelt dat ik het RAM moet gaan vervangen? Sorry, maar dat gaat niet zo makkelijk... Ben pas 14, dus niet zoveel te makken.
Clock je geheugen eens wat lager en verhoog de voltage naar de aanbevolen voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Zou je me dan eerst uit willen leggen hoe dat moet? Ik heb n.l. nog nooit aan mijn RAM gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:39
Zalmanman schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:16:
Zou je me dan eerst uit willen leggen hoe dat moet? Ik heb n.l. nog nooit aan mijn RAM gesleuteld.
Okay. Heb geen ervaring met je bios en bordtje. Zorg er voor dat je in de bios komt ;)

Ga dan naar MB Intelligent Tweaker. Daar zie je:
-Set memory clock
-Memory Clock
-DDR2 voltage control

We schroeven eerst de DDR2 voltage wat om hoog. Volgens de product specificaties heeft je geheugen 2.1 volt nodig. Dus stel het op die voltage in en sla de veranderingen op en reboot de pc.

Mocht het dan niet goed werken, zet "set memory clock" op Manual en zet daarbij de Memory Clock een standtje langzamer. Het geheugen hoort normaal op 800Mhz te draaien en we gaan nu 667Mhz proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik heb net het DDR2 voltage naar 2,1V gezet. Ik weet niet of ik dat wel zo leuk vind, eigenlijk. Want ik moet het voltage met 0,25V verhogen, en dat is in het rood-oranje gebied. Nouja, ik zal het even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
Pak voor je videokaart eens de 12V lijn van je hardeschijven. Als je GPU op de normale PCIE1 zit, dan kan dat problemen geven met een zware CPU (= reboot). Dit is een welbekend probleem van de Zalman 600.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oh, oké. Dat ga ik ook eens doen. Overigens, het verhogen van het voltage had weinig zin. Nouja, aan het einde van de install van COD MW 2 knalde hij eruit... :(

Maar mijn videokaart zit op de 2e PCIE lijn van mijn mobo. Gaat die tip van jou dan nogsteeds op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Lijkt of een hitte probleem of een kapot onderdeel

Je moet even alles lostrekken wat niet direct nodig is bv extra harddisks geheugen cdrom spelers usb spullen en kijken of hij dan stabieler draait.

als dit geen effect heeft een tafel ventilator pakken en in je kast laten blazen en kijken of dit helpt (je tems van je cpu enzo kunnen prima zijn maar misschien is het een ander chippie op je moederbord wat te heet )

als dat ook geen effect heeft hem van een andere harddisk laten booten( harddisken die gaar zijn en te heet worden laten ook je systeem booten)

Wat ik nog niet kon vinden is het antwoord op de vraag heeft het ooit stabiel gelopen ?

[ Voor 6% gewijzigd door stamp op 17-06-2010 16:02 ]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 20:43
Kan je een voeding lenen van iemand? Desnoods van een computershopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
stamp schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:00:
Lijkt of een hitte probleem of een kapot onderdeel

Je moet even alles lostrekken wat niet direct nodig is bv extra harddisks geheugen cdrom spelers usb spullen en kijken of hij dan stabieler draait. Heb ik al eens gedaan: geen resultaat

als dit geen effect heeft een tafel ventilator pakken en in je kast laten blazen en kijken of dit helpt (je tems van je cpu enzo kunnen prima zijn maar misschien is het een ander chippie op je moederbord wat te heet ) Ook al eens gedaan: had geen effect. Reboot bleef.

als dat ook geen effect heeft hem van een andere harddisk laten booten( harddisken die gaar zijn en te heet worden laten ook je systeem booten) Ja,hoe? De GRUB staat maar op 1 partitie, en dat verander ik niet zomaar. (ik heb dus een dualboot met W7+Ubuntu, beiden rebooten bij zware taken.)

Wat ik nog niet kon vinden is het antwoord op de vraag heeft het ooit stabiel gelopen? Voor zover ik weet, eigenlijk niet. Toen ik aan de games en zwaardere taken begon, was het er al.
jens17 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:09:
Kan je een voeding lenen van iemand? Ik zou niet weten bij wie
Desnoods van een computershopje? Tsja, ik zou het niet weten. Vobis misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 20:43
Tuurlijk, gewoon vragen bij de reparatieafdeling :) Desnoods koop je tijdelijk een Sweex, die je erna weer inleverd })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 06:29
Veel voorkomende problemen zijn: voeding, geheugen, harde schijf, warmte problemen en softwareproblemen.

Met al die problemen kan de computer uitvallen.

softwareproblemen (je hebt al vaak geherinstalleerd en nieuwste drivers geinstalleerd zeg je )

Warmteproblemen
(videokaart en cpu kloppen zeg je)

Harde schijf test (zie ik niks over - dus nog testen, je zegt dat je met nieuwsgroepen download dus download even de hirens boot cd en brand deze. Dit is een boot cd dus die moet je opstarten voordat windows opstart. Controleer hiermee je harde schijf met de tool van seagate. Duurt ongeveer één uur.)

Voeding.Lijkt mij het probleem, ga ermee naar een computerzaak en vraag of ze het voor je willen meten. De goede computerzaak heeft hier een handig hulpmiddeltje voor.

Als het een van die dingen nog niet is is het het moederbord of de cpu. Vaak als een van deze kapot is doet de pc het helemaal niet meer.

Ik repareer dagelijks een stuk of 5 pc's.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
Zalmanman schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:44:
Oh, oké. Dat ga ik ook eens doen. Overigens, het verhogen van het voltage had weinig zin. Nouja, aan het einde van de install van COD MW 2 knalde hij eruit... :(

Maar mijn videokaart zit op de 2e PCIE lijn van mijn mobo. Gaat die tip van jou dan nogsteeds op?
Vermijd PCI#1 en PCI#2, pak een HDD of SATA lijn. Volgens mij kan je gewoon dezelfde kabel gebruiken die er nu in je videokaart zit maar sluit hem aan op de SATA of HDD rail van je voeding

[ Voor 6% gewijzigd door InfinityG35 op 17-06-2010 18:10 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
ictleerling schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:38:
Veel voorkomende problemen zijn: voeding, geheugen, harde schijf, warmte problemen en softwareproblemen.

Met al die problemen kan de computer uitvallen.

softwareproblemen (je hebt al vaak geherinstalleerd en nieuwste drivers geinstalleerd zeg je )

Warmteproblemen
(videokaart en cpu kloppen zeg je)

Harde schijf test (zie ik niks over - dus nog testen, je zegt dat je met nieuwsgroepen download dus download even de hirens boot cd en brand deze. Dit is een boot cd dus die moet je opstarten voordat windows opstart. Controleer hiermee je harde schijf met de tool van seagate. Duurt ongeveer één uur.)

Voeding.Lijkt mij het probleem, ga ermee naar een computerzaak en vraag of ze het voor je willen meten. De goede computerzaak heeft hier een handig hulpmiddeltje voor.

Als het een van die dingen nog niet is is het het moederbord of de cpu. Vaak als een van deze kapot is doet de pc het helemaal niet meer.

Ik repareer dagelijks een stuk of 5 pc's.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :)
Dat ga ik eens proberen.
Maar, hoeveel zou me dat gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zalmanman schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:41:
[...]

Dat ga ik eens proberen.
Maar, hoeveel zou me dat gaan kosten?
Bij Mycom is dat volgens mij rond de 15 euro. Kun je op de website vinden hoeveel 'clicks' dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik ga langs de Vobis, denk ik maar zo. Daar helpen ze je goed en zijn erg vriendelijk.
Nouja, ik zie wel. Ik heb morgen een tussenuur, even vragen of ze het doen, en zo ja voor hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
InfinityG35 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:08:
[...]

Vermijd PCI#1 en PCI#2, pak een HDD of SATA lijn. Volgens mij kan je gewoon dezelfde kabel gebruiken die er nu in je videokaart zit maar sluit hem aan op de SATA of HDD rail van je voeding
Omdat de Vobis geen voedingen checkt, maar alleen hele pc's, ga ik in op jou idee.

Ik dacht, goed idee! Maar er is 1 klein probleempje: de PCIE1 die komt uit de voeding zelf, met een andere bons kabels. Het komt er dus op neer, dat die niet te verwisselen is, of eruit te halen is.
Verder zijn de HDD kables van die lange platte. Hebben wel wat weg van S-ata kabels.

Verder, is een 525 watt voeding genoeg om mijn systeem aan te sturen? Zie gekoppelde producten voor mijn systeem.

Ik heb hem net vet ondergeklokt naar 1,6Ghz, en nu is 'ie wel stabiel. Dan hou ik het ff zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Zalmanman op 18-06-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oke jongens, dit is best wel zielig, maar oké.
Mijn PC doet het nu wel goed. Ik heb de 2e 12V er maar eens in gestopt. Nu geen problemen meer. Mijn CPU kreeg gewoon niet genoeg sap. Jajaja, ik weet het, RTFM!
Maar bedankt voor al jullie hulp! Jullie zijn erg goed.

Te vroeg gejuigd. Hij kan wel meer aan, maar reboot nogsteeds.

[ Voor 12% gewijzigd door Zalmanman op 19-06-2010 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan lijkt het me simpel: koop een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Te vroeg gejuigd. Hij kan wel meer aan, maar reboot nogsteeds.
Als je nog steeds niet met een andere voeding (A-merk liefst) hebt getest zou ik dat toch eerst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Ik ga straks een Enermax 82+ PRO testen. Het enige probleem is, dat ik, denk ik, niet alles aan kan sluiten, gezien het een 525watt voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik kom uit op iets van een 420W peak, dus normaal zou de voeding het wel moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Even in totaal:
4 hdd's (4x7200RPM)
2 CD/DVD combo's
1 XFX GTS 250
1 AMD Phenom 9850 non OC
1 Scythe kaze master
1 Gigabyte ga-ma790fx-ds5
2 reepjes DDR2 SDRAM
Altijd 1 usb poort bezet aan de ontvanger van mijn muis

Als ik het zo uitreken, wordt het een Wattje of 440. (bij http://extreme.outervision.com/PSUEngine)
Gaat wel lukken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb een veel zwaardere pc en zelfs ik kom niet op 440 watt.

Je moet toch naar een reparateur want het lijkt me een hardware probleem. Meestal moederbord.
Als je het zelf wilt oplossen moet je alle hardware in een ander moederbord plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zalmanman schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:18:
Ik heb mijn computer ge-stofzogen en er wat perslucht op losgelaten. Om duidelijk te zijn: Het systeem is nog geen 2 jaar oud, en ik heb nog OVERAL garantie op. Mocht dit nodig zijn...
Ik heb zelf al meerdere keren meegemaakt dat een moederbord stukgaat door stofzuigen, vanwege de statische electriciteit die daarbij ontstaat. Gezien je nog garantie hebt, zou ik gewoon je moederbord om laten ruilen. Uiteraard is het wel slim niks te zeggen over dat stofzuigen. ;)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oké, daar zal ik rekening mee houden.
Verder zit de Enermax er nu in. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
cjdijk schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:22:
[...]

Ik heb zelf al meerdere keren meegemaakt dat een moederbord stukgaat door stofzuigen, vanwege de statische electriciteit die daarbij ontstaat. Gezien je nog garantie hebt, zou ik gewoon je moederbord om laten ruilen. Uiteraard is het wel slim niks te zeggen over dat stofzuigen. ;)
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, persoonlijk. Maar ik denk dat, als het nu nog steeds niet werkt, we zowat alle onderdelen hebben uitgetest en het moederbord inderdaad de enige overblijvende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Net met die andere PSU viel hij weer uit :(
Lijkt toch echt het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Oke jongens, ff een update:

CPU is terug geklokt naar 2,0ghz, zodat hij beter werkt.
Wat is nu het geval? PC reboot op 2,5ghz gewoon als hij het wil. Soms tijdens een install van COD MW2, of tijdens het internetten.
Maar het gekste is, tijdens het gamen, reboot hij nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdanny
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Probeer eens een andere videokaart, liefst een vergelijkbare als het kan, dit heb ik ook wel eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Heb ik al eens gedaan... Mijn HD3850 had het, en beide xfx gts 250...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik denk nog steeds dat je geheugen of je moederbord de schuldige is.

Je hebt je CPU dus teruggeklokt naar 2,0GHz omdat hij op 2,5GHz niet stabiel draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Jap, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Overzichtje van wat de oorzaak kan zijn:
  • Voeding: Al vervangen door eentje met genoeg watts (en niet van Sweex ofzo), dus waarschijnlijk niet
  • Moederbord: Nog niet getest
  • Geheugen: Memtest is al gedraaid, dus waarschijnlijk niet
  • Harde schijf: Nog niet getest volgens mij (ik heb niet het hele topic gevolgd)
  • Software: Is al vaak vernieuwd, dus lijkt mij niet
  • Processor: Ik heb nog nooit een kapotte processor gezien / gehad / gehoord, dus ik weet het niet...
Het kan dus de harde schijf zijn, of het moederbord. Ik heb met een halfkapotte harde schijf vaak genoeg reboots gehad, en in de post, bij de keer daarna opstarten, een melding met een disk fail gehad. Daarna, in Windows, leken de SMART waardes wel goed te zijn, dus het is de moeite waard om een andere schijf te testen.

Het moederbord zou het ook kunnen zijn, en lijkt mij waarschijnlijker, aangezien de CPU niet stabiel draait op 2.5 GHz, maar wel op 2 GHz. Ook dat moet worden geprobeerd met een ander moederbord.

Ik heb nog nooit over een kapotte CPU gehoord, en nog nooit zelf meegemaakt. Maar ik heb wel gehoord dat je met statische elektriciteit een CPU kan mollen, dus: Heb je de CPU ooit een keer aangeraakt / dicht in de buurt geweest terwijl de kast er was dat je statisch geladen was? Of met een stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Is het niet mogelijk om 1 van de andere 3 HD's even te voorzien van een Linux install?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Er staat een Ubuntu 10.04 op ;)
Maar die reboot ook... minder snel wel is waar, maar doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

marcop23 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 11:17:
Overzichtje van wat de oorzaak kan zijn:
Moederbord:
Of met een stofzuiger?
Dat zeg ik: moederbord stuk door stofzuiger. ;)

Ik deed het vroeger ook regelmatig, de stof wegzuigen, tot mijn computer op een gegeven moment instabiel werd. Terugzetten van mijn windows image had deze keer geen effect. Dus aan de software kon het niet liggen. Navraag bij de lokale computerwinkel gaf de oorzaak: stofzuigen geeft statische electriciteit. Later heb ik hetzelfde ook met een klant van mij meegemaakt. Uiteindelijk heb ik eenzelfde moederbord tweedehands gekocht, en waren de problemen verdwenen. Het is dus echt zo, geloof mij maar. :P

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
En daarom gaan mobo+cpu+ram ook weg. Het wordt vervangen voor een Intel set met DDR3 RAM.
En daar draait mijn hackintosh ook beter op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Duidelijk, het was toch de voeding:
Dear Valued Customer,

After the release of the new P55 and X58 MB’s, we have been receiving increased compatibility inquiries with Zalman 600HP and 750HP Power Supply Units. Our R&D has gone through numerous tests and communications with the motherboard companies.

Here is a brief description of progress thus far from the beginning.

- After the X68 and P55 based MB was released, we started to receive incompatibility inquiries with 600/750HP.
Our R&D has verified that this issue is intermittent and not necessarily be happened in every X58 and 600/750HP
- We have discussed with Gigabyte and received the modified Gigabytes MB Bios and uploaded on Zalman website
- Due to no complaints with other X58 MB’s, for the time being, compatibility issue was seen as ok
- We have requested Asus to upgrade the MB Bios to fix the compatibility issue with P55 MB and 600/750HP PSU
- Because same problem could occur when the users don’t download the driver, we have improved the PSU itself
- Recently, improved version of 600/750HP have been stocked
- Any complaints should be handled case by case as some MB works fine
- Apparently all P55 MBs with energy saving feature seems to have compatibility issues with other non-Zalman PSU’s as well.

As a conclusion, it has been confirmed that there is a compatibility issue with the X58 and P55 boards. It has also been confirmed that the new Zalman 600HP and 750HP PSU’s built in 2010 has the issue resolved. Therefore, our current solution is to provide replacement through case by case with the updated PSU’s sold in the US and Canada.

For those living in the US and Canada, please go through the RMA process from ZalmanUSA.com. Please follow the below direction.

1. Package your PSU but DO NOT SEAL it.
2. Send it in through UPS GROUND and include the receipt in the box. Please include ATTN: PSU FAILURE
3. Once the product has been received, we will reimburse you for the postage amount along with the new PSU.
4. Please NOTE we cannot give you a refund.

For those who are not in the US or Canada, please contact your retailer or place of purchase for support.

We apologize for the inconvenience.

Thank you.

Zalman USA, Inc.
Dat komt dus van het officiële Zalman forum af :(

Pagina: 1