[Virtualbox] .vdi aanspreken in bootcamp?

Pagina: 1
Acties:

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00
Sinds enige tijd heb ik een Macbook. Deze heb ik gekregen (:-)) van iemand anders. Het is een model met waar een C2D inzit 2.1 ghz. Late 2007 model geloof ik. Er stond middels bootcamp windows xp op.

Na wat geklooi heb ik de hele harddisk geformat, alles eraf. Toen 2x 2gb erin geprikt dus totaal nu 4gb geheugen. Vervolgens de originele cd's erin en daarna de snow leopard update gedaan. Alles werkt prima.

Toch 'miste' ik wat speciale software (hypotheekadvies software, niet verkrijgbaar onder Mac) en besloot ik Virtualbox te installeren en daaronder weer windows 7 x64. Ik deel mijn documenten en kan ze benaderen in win7. Werkt ansich goed, al is 't wat traag hier en daar.

Nu zou ik graag die .vdi van virtualbox OOK via een native / bootcamp omgeving willen benaderen. Kan dat of moet ik dan VMWare fusion hebben?

Zoeken hier en op internet bracht me niet veel soeps. Kan het wat ik wil?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
Helaas, clientside hypervisors zijn er nog niet echt, maar zitten er wel aan te komen.

Er zijn al wat bedrijven (Citrix, VMWare) die hebben aangegeven er mee bezig te zijn, maar verder is er nog niet heel veel bekend.

Nog even afwachten dus. ;)

Edit: hier nog wat linkjes mocht je meer informatie willen:

http://earlybert.com/2009...t-hypervisors-op-een-rij/
http://www.brianmadden.co...al-client-hypervisor.aspx

[ Voor 35% gewijzigd door Noxious op 18-04-2010 14:01 ]

• WTM
Het is blijkbaar iets dat erg complex is. Had ik niet gedacht.

Perongeluk tips om Win 7 sneller te draaien via VirtualBox ?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Zoals ik het lees wil je een reeds bestaande VirtualBox vm (met bestandstype .vdi wat een virtual disk image is) gebruiken in zowel Windows (boot camp) als OS X. Het verhaal van JapyDooge kun je dan vergeten, hij heeft het over virtual desktop infrastructure wat iets totaal anders is dan een vm met het bestandstype .vdi (VirtualBox gebruikt dat bestandstype als standaard voor haar vm files). Zijn verhaal gaat meer om de desktop versie van producten als XenServer en VMware ESX/ESXi. Dit willen ze toepassen op desktops ipv het nu gangbare in de vorm van VirtualBox, Parallels, VMware Fusion, etc. omdat het een performancewinst oplevert. Je moet het eigenlijk zien als het vervangen van VMware Server (te vergelijken met Fusion/Parallels/VirtualBox maar dan voor servergebruik) door VMware ESXi. Het verandert dus niets aan jouw probleem: jij wil kennelijk een reeds bestaande vm in 2 verschillende OS's kunnen gebruiken en dat is vrij eenvoudig te realiseren, niks complex en niks afwachten :)

Het is een kwestie van zorgen dat je vm ergens centraal staat waar zowel Windows als OS X bij kunnen komen. Met boot camp heb je drivers om OS X partities te kunnen lezen en schrijven dus daar zou het dan mee moeten kunnen. Voor NTFS in OS X is wat meer nodig in de vorm van MacFUSE en NTFS-3G omdat OS X standaard alleen NTFS schijven kan lezen en dus niet schrijven. Die vm die je hebt gemaakt is verder zonder problemen te transporteren naar elders (andere Mac, pc met Linux, pc met Windows, externe hdd, NAS, etc.).

Als het echter gaat om het kunnen gebruiken van je boot camp installatie als een vm in OS X dan moet je niet bij VirtualBox zijn omdat deze vooralsnog daar geen ondersteuning voor heeft. Je bent in dat geval aangewezen op VMware Fusion en Parallels, die kunnen dat wel. Je zult echter wel Windows opnieuw moeten activeren, dat is nou eenmaal het nadeel aan die Windows activatie technologie die er tegenwoordig in zit. Het gebruik maken van deze functionaliteit levert als voordeel op dat je de hele riedel die je in boot camp hebt ook in de vm die je in OS X kunt gebruiken hebt staan. Dat kan voor sommige mensen juist ook een nadeel zijn omdat ze juist in beide OS's liever een aparte onafhankelijke Windows installatie willen hebben.

Win7 sneller draaien: volg de standaard tips om Windows sneller te krijgen, installeer de guest additions en zorg er voor dat je zinnige instellingen hebt voor bijv. de hoeveelheid geheugen die de vm kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 19-04-2010 16:01 ]

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 15:03
Heb je nog wat vrienden die een MacBook over hebben? Ik wil er ook wel 1 gratis ;)

• WTM
@ppl

Volgens mij heb ik 't niet helemaal goed verteld.

"jij wil kennelijk een reeds bestaande vm in 2 verschillende OS's kunnen gebruiken en dat is vrij eenvoudig te realiseren, niks complex en niks afwachten :)"

Dat is denk ik wat anders?

Ik wil een VM, met windows 7 erop, kunnen runnen vanaf bootcamp. Diezelfde vm wil ik ook nog in mac os kunnen draaien.

Kan dat?

@Volkan1984 : nee sorry :-)

[ Voor 3% gewijzigd door WTM op 19-04-2010 19:49 ]

Verwijderd

Jazeker dat is perfect mogelijk.

Als je eerst Bootcamp installeert, (google even voor een handleiding), kan je daarna de bootcamp partitie op je harddisk openen met "Parallels Desktop".

Dit is de perfecte oplossing voor je probleem.

2 mogelijkheden om Windows te gebruiken:

1 => als virtuele machine in OSX
2 => als besturingssysteem in plaats van OSX.

Meer info vind je op de site van Parallels => http://www.parallels.com/eu/

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 20:47 . Reden: tikfoutje ]

• WTM
is het ook mogelijk met Virtualbox?

• WTM
Naast dat ik 't met Virtualbox wil installeren, is bootcamp veilig te installeren, zonder dat je alle data kwijt bent?

(toch maar even timemachine installen?)

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met de meest recente versie van Virtualbox, maar voor zover ik op de hoogte ben is dat niet mogelijk.

De beste methode om naast OSX een Windows besturingssysteem te laten draaien is door bootcamp te installeren. Bootcamp maakt het mogelijk om tijdens het opstarten van je mac met de 'alt' toets de keuze te maken tussen je OSX partitie en je Windows partitie.

Als je parallels installeert in OSX, kan je de Windows partitie ook als virtueel besturingssysteem laten draaien onder OSX.

Ik gebruik Bootcamp i.c.m Parallels al enkele jaren en ondervind geen problemen.

• Noxious
@ppl: ik heb het helemaal niet over Virtual Desktop Infrastructure, ik heb het over bare metal client hypervisors. Lezen voor je begint te klagen graag. ;)

Dit zou voor TS de ideale oplossing zijn als ik z'n OP goed lees.

• ppl
  • Niet online

ppl

WTM schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:48:
@ppl

Volgens mij heb ik 't niet helemaal goed verteld.

"jij wil kennelijk een reeds bestaande vm in 2 verschillende OS's kunnen gebruiken en dat is vrij eenvoudig te realiseren, niks complex en niks afwachten :)"

Dat is denk ik wat anders?

Ik wil een VM, met windows 7 erop, kunnen runnen vanaf bootcamp. Diezelfde vm wil ik ook nog in mac os kunnen draaien.

Kan dat?
Dat is exact hetzelfde als wat ik bedoelde dus dat antwoord is een volmondig ja! Zorg dat je die vm op een plek hebt staan waar je zowel met boot camp als met OS X bij kunt komen. De voorkeur gaat uit naar OS X omdat je voor boot camp drivers hebt waarmee je op OS X schijven kunt lezen en schrijven (installeer dus alle boot camp drivers; sowieso handig want dan werken ook dingen als de webcam).

Je kunt echter ook met boot camp een Windows installatie doen en dat in OS X weer als virtuele machine gebruiken. Dat kan echter alleen als je Parallels en VMware Fusion gebruikt want VirtualBox heeft die mogelijkheid niet. Deze weg is alleen handig als je graag de dingen die je in boot camp hebt ook in je vm in OS X wil hebben.
Noxious schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:58:
@ppl: ik heb het helemaal niet over Virtual Desktop Infrastructure, ik heb het over bare metal client hypervisors. Lezen voor je begint te klagen graag. ;)

Dit zou voor TS de ideale oplossing zijn als ik z'n OP goed lees.
Als je nou zelf eerst had gelezen dan had je gezien dat wat je meldt vrijwel niets met de situatie van de ts te maken heeft. Die wil iets doen wat al sinds enkele jaren mogelijk is: een vm delen in 2 verschillende OS's (die dan toevallig op dezelfde hardware draaien wat niet van belang is). Niks moeilijks aan, kwestie van vm ergens neerzetten waar beide systemen bij kunnen en klaar. Wat jij noemt is niet bepaald de oplossing in dit geval. Het is namelijk vast niet nodig om altijd verschillende systemen tegelijk te draaien of om onafhankelijk van de hardware te worden (de redenen om voor zo'n bare metal hypervisor te gaan). Ik heb nogal sterk het idee dat die vm alleen gestart wordt wanneer bepaalde software nodig is. Dan brengt iets als een bare metal hypervisor onnodige overhead omdat je altijd met een gevirtualiseerd systeem draait. Daar ondervindt je vast meer hinder van dan die ene keer dat je die vm draait om de betreffende applicatie te kunnen gebruiken. Je zou haast afvragen of virtualisatie nog wel handig is en het niet verstandiger is om eens naar dingen als wine/crossover te kijken (ik zou het niet doen omdat de kans van slagen kleiner is dan met een vm). Virtualisatie brengt overigens ook nog andere complexe zaken met zich mee waarbij met name dingen als usb roet in het eten gooien. Usb kan niet gebruikt worden in meer dan 1 vm. Iets als firewire is voor zover ik weet in geen enkel virtualisatie product beschikbaar. Bij beiden spelen nogal wat technische zaken van de protocollen zelf waardoor het niet mogelijk is. Alleen al daarom is iets als een bare metal client hypervisor geen ideale oplossing.

Verder zijn de links die je geeft nou ook niet grandioos. De 1e is alleen een opsomming van wat buzzwords. De 2e is een stuk beter maar helaas voor dit geval te technisch en verwijst in het begin ook meteen naar VDI en wordt ook getagged onder VDI. Als je het artikel verder leest wordt het allemaal vanuit VDI bekeken. Als je het dan puur en alleen over bare metal client hypervisors had willen hebben vraag ik me af of je dan wel het goede artikel hebt gekozen. Juist vanwege de vele VDI verwijzingen en het feit dat in de topic start .vdi wordt vermeldt kwam het op mij over dat die twee dingen door elkaar werden gehaald.

Het klinkt allemaal zo mooi maar een wat nuchtere en minder technische blik was in dit geval naar mijn mening een stuk beter geweest.

• WTM
@PPL

Sorry dat ik als een complete noob overkom. Heb met VM's nog niet veel van doen gehad en weet me er geen goede raad mee. Ook pas een maandje een Mac gebruiker, please bare with me :-).

Je schrijft: "jij wil kennelijk een reeds bestaande vm in 2 verschillende OS's kunnen gebruiken en dat is vrij eenvoudig te realiseren, niks complex en niks afwachten"

Dat is 'm BIJNA.

Ik heb nu een VM van Windows 7 x64 gemaakt. Daarbij hoort de virtuele harddisk windows7.vdi

Na wat gefreubel heb ik nu bootcamp geinstalleerd, tenminste een bootcamp partitie aangemaakt. Ik wil dus niet nog een keer windows installeren, in bootcamp, om vervolgens in die windows weer die VM te draaien.

Ik wil graag in Bootcamp de reeds bestaande VM direct draaien zonder dat er een ander OS tussenzit? Dus kunnen kiezen. Aanzetten en direct met bootcamp in windows komen of osx aanzetten en dan dezelfde windows maar dan als vm kunnen draaien. Kan dat? :-)

(als je ja zegt, ben ik blij dan nog uitvogelen hoe en wat :-D)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 21:36
Dat is wel een beetje een omweg. Beter installeer je Windows 7 X64 via Bootcamp, en laat je Parallels de bootcamppartitie zien als VM. Dat scheelt je een VM onder OSX, en kun je op twee manieren aan je VM.

Als je per se jouw optie aan wilt houden, je kunt via Bootcamp vast wel VirtualBox installeren, en dan de .vdi die je hebt importeren.

• ppl
  • Niet online

ppl

WTM schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:44:
Na wat gefreubel heb ik nu bootcamp geinstalleerd, tenminste een bootcamp partitie aangemaakt. Ik wil dus niet nog een keer windows installeren, in bootcamp, om vervolgens in die windows weer die VM te draaien.

Ik wil graag in Bootcamp de reeds bestaande VM direct draaien zonder dat er een ander OS tussenzit? Dus kunnen kiezen. Aanzetten en direct met bootcamp in windows komen of osx aanzetten en dan dezelfde windows maar dan als vm kunnen draaien. Kan dat? :-)
Ah, dat kan inderdaad ook nog maar maakt het verhaal wel iets lastiger. Je kunt van je virtuele machine een image maken met iets als Symantec/Norton Ghost, Partimage en nog een x aantal andere applicaties. Die image zet je daarna weer terug op je boot camp partitie. Het probleem in deze is Windows. Die ziet ineens compleet andere hardware en dat wil vaak nog wel eens helemaal de soep in lopen. Uiteindelijk is het dan handiger en verstandiger om Windows helemaal opnieuw te installeren. Dat voorkomt gewoon vage problemen die je nadien tegen kunt komen. Dit hele verhaal is niets anders als wat je zou doen bij een fysieke machine, daar kun je middels een image de boel ook naar een andere (fysieke) computer verhuizen. Als je op internet gaat zoeken zul je dan ook veel informatie hierover vinden die je ongetwijfeld verder zal helpen.

Windows die je met dat boot camp geïnstalleerd hebt kun je in OS X als virtuele machine draaien. Je kunt daar VirtualBox niet voor gebruiken omdat deze dat niet kan maar Parallels en VMware Fusion kunnen dat prima. Het komt er op neer dat je dan Parallels/Fusion opstart en 'm dan verteld dat ie je boot camp partitie moet gebruiken als vm. Daarna doet Parallels/Fusion de rest maar je zult Windows wel even zelf opnieuw moeten activeren (logisch want de hardware wijzigt zich teveel). Bij Parallels/VMware vindt je daar wat meer informatie over, volgens mij hebben ze zelfs de nodige videofilmpjes die je het laten zien.

De meest makkelijke manier is wat adyta aangeeft: Win7 installeren in boot camp inclusief VirtualBox en dan die win7.vdi in zowel OS X als Windows gebruiken. De andere manier is overigens wel de meest leuke en leerzame als je van fröbelen houdt (waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?) :)

• WTM
Bedankt voor de tips! Geweldig, hier kan ik wat mee :-)

Wel een arbeidsintensief proces. Ik vraag me af of 't de moeite allemaal waard is en dat ik geen muggezifter ben maar aan de andere kant denk ik....waarom niet :-D (freubelen inderdaad).

VMWare Fusion of Parallels ga ik eens onderzoeken welke ik moet aanschaffen. Nu kan ik in Virtualbox wel bij de bestanden van de Mac (via een netwerkshare). Kan ik dat straks ook als ik vanuit bootcamp draai?

• Noxious
Vanuit bootcamp kun je daar inderdaad niet bij, alleen in de VM-mode in Parallels of Fusion.

Er zijn wel wat trucjes met software die HFS+ partities kan lezen, maar dat blijft altijd spannend en risicovol.

• ppl
  • Niet online

ppl

WTM schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 09:05:
VMWare Fusion of Parallels ga ik eens onderzoeken welke ik moet aanschaffen. Nu kan ik in Virtualbox wel bij de bestanden van de Mac (via een netwerkshare). Kan ik dat straks ook als ik vanuit bootcamp draai?
Als je Snow Leopard draait en netjes de boot camp drivers installeert heb je ook een HFS+ driver waardoor je de Mac Partitie kan lezen vanuit boot camp. Schrijven kan volgens mij niet met die driver, dan moet je naar andere tools op zoek (die nogal een gemengd succes geven zoals JapyDooge al aan gaf). In jouw geval lijkt me dat niet echt nuttig omdat je vast ook wel bestanden zou willen bewerken en dan moet je er toch echt naar kunnen schrijven. Ergens is een usb stick dan ineens heel wat handiger...

Vanuit Parallels of Fusion bij de bestanden in OS X komen is geen probleem, dat kunnen ze net zoals VirtualBox dat kan. Kijk maar eens op de site van Parallels en VMware naar de features van deze 2 producten en de demo's die ze er hebben, dan zul je het zelf wel zien staan.

• WTM
Ik ben met vanalles nu aan 't vogelen.

De vraag is of ik het allemaal wel nuttig doe voor een paar keer dat ik 't nodig heb.... In Virtualbox VM kan ik 't ook gewoon draiien natuurlijk :-).

Voor een volgende mac ga ik 't wel anders aanpakken, dat wel.
Pagina: 1