[Ubuntu 9.10] Mounten van hdd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47
Beste tweakers,

Ik ben nog geen advanced linux dude dus ik kan wel een klein beetje hulp van jullie gebruiken.

De situatie: Ik heb 2 schijven, 1 extern en 1 intern die ik wil mouten in me filesystem. Nu wil ik dat hij het automatisch doet bij het opstarten zodat ik me er niet meer zorgen over hoef te maken.

Nu heb ik een opstartscriptje geschreven die dat doet en geplaatst in me init.d volgens deze guide : http://embraceubuntu.com/...ript-to-be-run-at-bootup/

Nu is het zo dat me interne hdd wel gemound wordt maar me externe niet. Als ik na het opstarten zelf nog een keer dat script run, mount hij vervolgens ook me externe hdd.

Komt dit omdat ik het script laat draaien op een verkeerd moment en dat me usb nog niet klaar is?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Om bestandssystemen te mounten bij het booten kun je de file `/etc/fstab' aanpassen. In dat bestandje staat precies wat er bij het booten gemount moet worden. Zie ook `man fstab' voor de manual page waarin de opties uitgelegd staan.

Even een snelle google actie leverde dit op:
http://myubuntublog.wordp...t-usb-hard-drive-at-boot/

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
gksudo pysdm (Storage Device Manager), hiermee kun je extra scjiven/partities koppelen aan een map, bijv in je home map. Voor externe schijven dacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cumulus007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07-2022
Ik raad gerommel met pysdm en fstab ten zeerste af, het volgende werkt gewoon met PolicyKit:

http://www.shareconnector...rive-in-ubuntu-910-karmic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het afraden van een eenmalig in voeren regel in een bestand (wat volgens mij ook nog redelijk simpel is) om vervolgens als oplossing te geven dat je maar moet gaan sleutelen aan de beveiliging van je systeem. Mijn mening: gebruik gewoon fstab, dit wordt ook aangeraden door ubuntu help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cumulus007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07-2022
rockmanz schreef op zondag 18 april 2010 @ 15:50:
Het afraden van een eenmalig in voeren regel in een bestand (wat volgens mij ook nog redelijk simpel is) om vervolgens als oplossing te geven dat je maar moet gaan sleutelen aan de beveiliging van je systeem. Mijn mening: gebruik gewoon fstab, dit wordt ook aangeraden door ubuntu help.
Die "beveiliging" is een uiterst onnodige beveiliging voor desktopgebruikers. Waarom zou een gebruiker een wachtwoord moeten invoeren om zijn schijven aan te koppelen Als je deze beveiliging even uitzet, zullen partities autimatisch aangkoppeld worden, zonder moeilijk te doen met statische en ouderwetse bestanden als /etc/fstab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Het simpelste is om dit pakket uit Lucid te installeren. Hierna heb je geen wachtwoord meer nodig om je schijven te mounten, de cpu frequency aan te passen of om de datum/tijd aan te passen.
Dit is een betere fix dan de handleiding van de shareconnector-site die hierboven genoemd was.
Bovendien werkt het ook prima in Karmic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel leuk en aardig die oplossingen, maar de OP wil gewoon dat z'n schijven zonder omkijken gemount worden. Nu kan dat al met de externe schijf door 'm nadat is aangemeld op de GUI de HDD aan te koppelen/aan te zetten. Anders dan dat, kan hij het in fstab zetten, of simpelweg de mount commando's in /etc/rc.local zetten. Ik heb al mijn schijven gewoon in fstab staan, alleen eventuele externe schijven niet omdat het een geklooi geeft als deze niet aanwezig is ten tijde van het opstarten van 't systeem of als deze tijdelijk afgekoppeld wordt en later weer wordt aangesloten.

Oftewel, zet de boel gewoon in /etc/fstab voor de interne schijf en doe 'tzelfde voor de externe als je 100% zeker weet dat deze niet tussentijds verwijdert wordt (anders moet je 'm handmatig unmounten en weer mounten).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47
oeps helemaal vergeten te vermelden dat het om ubuntu 9.10 SERVER gaat.

Nou er is wel een redelijke kans aanwezig dat ik die schijven af en toe er af haal. Ik had het vroegah met ubuntu 7.04 desktop wel voor elkaar. Ik weet alleen niet meer hoe.

Ik ga even naar dat fstab kijken.
Pagina: 1