Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Ik maak met behulp van mijn laptop regelmatig gebruik van WiFi hotspots.
Op dergelijke hotspots dient te worden ingelogd op een portal pagina alvorens het internet vrijgegeven wordt.
Daarbij komt, dat om het delen van login gegevens met derden te voorkomen, dat je maar met 1 apparaat tegelijk ingelogd kunt zijn.

Meestal heb ik tijdens het hotspot gebruik ook een of meerdere gadgets bij me.
Apparatuur met een WiFi verbinding, maar in sommige gevallen geen browser of schermpje.
Bijvoorbeeld een Eye-Fi memorycard.
Hiermee wil ik, liefst gelijktijdig met mijn laptop, ook online kunnen bij een hotspot.

In dit topic wil ik de mogelijkheden bespreken om het WiFi internet op de laptop te delen met andere WiFi-enabled apparatuur.

De voorkeur gaat uit naar een zo compleet mogelijke oplossing waarbij gebruik wordt gemaakt van geen (of zo weinig mogelijk) extra hardware. Omdat de oplossing qua stroomvoorziening draadloos moet zijn is, bijvoorbeeld, het aansluiten van een access point op de lan poort van de laptop al geen oplossing.

Omdat het signaal al via WiFi binnenkomt op de laptop is deze uitdaging extra lastig.
Het mooiste zou zijn als de ingebouwde WiFi kaart, naast de hotspot uplink, ook gelijktijdig als accesspoint kan fungeren. Het internet komt dan binnen via de hotspot verbinding, wordt op de laptop NAT gerouteerd en dat gedeelde signaal komt dan beschikbaar via het private netwerk.

De meeste gadgets supporten trouwens geen AdHoc modus; het is dus noodzaak om een -echt- accesspoint signaal beschikbaar te hebben waarop zij kunnen verbinden.

Gebruikte besturingssystemen op de laptop zijn Windows XP, Windows Vista en Ubuntu Linux. Als er al een oplossing is, is het al goed als het op een van deze drie besturingssystemen kan. Zijn er voor de andere besturingssystemen ook opties, deste beter.

Ik heb al geexperimenteerd met Bzeek.
Dit zou internet op laptop (windows of mac) beschikbaar moeten maken over wifi en hiertoe een accesspoint emuleren.
Het lijkt er echter op dat dit programma niets meer doet dan de Windows service 'internet connection sharing' activeren en een AdHoc netwerk aanmaken.
Of er voor de uplink ook WiFi mag worden gebruikt of niet wordt niet duidelijk, maar onder Vista faalde dit programma in ieder geval om uberhaupt het AdHoc signaal beschikbaar te maken.

Graag hoor ik jullie ervaringen, pogingen en goede raad om dit mogelijk te kunnen maken. _/-\o_

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?