Toon posts:

DNS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit het goeie forum is voor deze vraag...

Ik heb een domein op mijn IP staan. Stel domein is http://aap.com

Nu wil ik graag http://charlie.aap.com maken. Hoe doe ik dat? Met een dns-server?? Zoja weet iemand hoe dat werkt en of er een geschikte is om te werken onder win98??

thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Intranet/Internet?
More info, need more info! ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 13:32 schreef Charliee het volgende:
Nu wil ik graag http://charlie.aap.com maken. Hoe doe ik dat? Met een dns-server?? Zoja weet iemand hoe dat werkt en of er een geschikte is om te werken onder win98??
Een DNS server onder win98 draaien?
Je bent gek ? :-)) want een DNS server wil je toch altijd aan hebben -> uptime.
Dat lukt je niet met win98.

En inderdaad: meer info!!!

Mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja die win98 is tijdelijk!!! Maar ik wil het toch al effe proberen en die bak heeft trouwens een uitstekende uptime. Gem.> 4wk

Het is bedoeld voor Internet, apache webserver.. wat willen jullie nog meer weten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niks meer weten, installeer eerst maar Linux of FreeBSD (of als je wil geld verspillen NT of 2k) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 12:53

Rashann

Zoek de hond...

Waar is je aap.com dan geregistreerd? Want je moet dan in die DNS server gaan editen, oftewel hem laten weten dat jij een nameserver bent zodat je je eigen DNS kan draaien, oftewel zorgen dat er op die server een subdoemein komt..

If nothing is written below, I was the last to reply...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:12 schreef RainManX het volgende:
Waar is je aap.com dan geregistreerd? Want je moet dan in die DNS server gaan editen, oftewel hem laten weten dat jij een nameserver bent zodat je je eigen DNS kan draaien, oftewel zorgen dat er op die server een subdoemein komt..
aap.com is effe fictief maar voor de rest klopt het. Hoe laat ik 'hem' weten dat ik een nameserver ben??
/edit tiepvout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Sorry, ik zat verkeerd, je moet op de aap.com DNS server een subdomein charlie.aap.com aanmaken, waar dan jouw IP als Name Server ingesteld staat. Zo kun je laten bijvoorbeeld www.charlie.aap.com of ftp.charlie.aap.com aanmaken...

Om alleen charlie.aap.com te maken moet je op de DNS van aap.com een nieuwe host toevoegen met de naam charlie en jouw IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:27 schreef RainManX het volgende:
Sorry, ik zat verkeerd, je moet op de aap.com DNS server een subdomein charlie.aap.com aanmaken, waar dan jouw IP als Name Server ingesteld staat. Zo kun je laten bijvoorbeeld www.charlie.aap.com of ftp.charlie.aap.com aanmaken...

Om alleen charlie.aap.com te maken moet je op de DNS van aap.com een nieuwe host toevoegen met de naam charlie en jouw IP.
Kan ik dat niet zelf doen door een eigen nameserver te draaien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Op vrijdag 09 maart 2001 14:34 schreef Charliee het volgende:
Nee, de hoofd DNS van aap.com wordt als eerste gevraagd als iemand charlie.aap.com wil zien. En als die dus niet weet dat er een charlie bestaat, komen ze nooit bij jou uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 09 maart 2001 14:34 schreef Charliee het volgende:

[..]

Dat kan denk ik wel, maar als niemand bekend is met het bestaan van jouw nameserver, dan zal het nogal lastig worden om terug te vinden...
Verder weet ik niet over Windows98 nou echt geschikt/in staat is om nameservices te draaien.

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm seem to be reasonable... :(

Er zijn dus absoluut geen mogelijkheden om het zelf thuis te doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:37 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Dat kan denk ik wel, maar als niemand bekend is met het bestaan van jouw nameserver, dan zal het nogal lastig worden om terug te vinden...
Verder weet ik niet over Windows98 nou echt geschikt/in staat is om nameservices te draaien.
Ik weet wel dat win98 daar niet uitgelezen voor is maarom te leren autorijden heb je ook geen Mercedes nodig. Ik wil gewoon de techniek leren en dan komt linux volgende maand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 09 maart 2001 14:40 schreef Charliee het volgende:

[..]

Ik weet wel dat win98 daar niet uitgelezen voor is maarom te leren autorijden heb je ook geen Mercedes nodig. Ik wil gewoon de techniek leren en dan komt linux volgende maand wel.
Daarom zeg ik ook 'in staat' want ik weet niet of Windows98 sowieso nameserver KAN spelen. Om te leren autorijden heb je namelijk niet perse een Mercedes nodig, maar weldegelijk een auto. ;)

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:44 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook 'in staat' want ik weet niet of Windows98 sowieso nameserver KAN spelen. Om te leren autorijden heb je namelijk niet perse een Mercedes nodig, maar weldegelijk een auto. ;)
Juist.

Effe terug ontopic.

Is het wel of niet mogelijk om met het juiste OS thuis een subdomein te creeeren als charlie.aap.com wat door iedereen wereldwijd te vinden is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:43
Je kan het best thuis doen, maar dan moet je authoritive nameserver op je machine thuis worden geregistreerd.

Als die het niet doet, dan werkt het hele domein ook niet, voor niemand, nergens. Denk er dus nog eens even over na wat je wil.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:47 schreef The Lord het volgende:
Je kan het best thuis doen, maar dan moet je authoritive nameserver op je machine thuis worden geregistreerd.

Als die het niet doet, dan werkt het hele domein ook niet, voor niemand, nergens. Denk er dus nog eens even over na wat je wil.
Wat houdt dat in de praktijk in die authoritive nameserver thuis draaien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Nee dat is het niet. Het kan maar op één manier als je het zelf wilt doen. Dan moet jou DNS server ook staan ingesteld op een DNS server die jou domein geregistreerd heeft staan. Een DNS server is zelflerend, alleen moeten ze wel van elkaars betaan af weten. Het makkelijkste is om alle subdomeinen te laten toevoegen aan de lijst van de DNS server waar jou aap.com is ingesteld. Dat hebben wij ook gedaan met gameserver. Wij kregen dus bijv. als website: www.onzeclan.nl en als gameserver tfc.onzeclan.nl , je kan dat zelfs nog naar een ander ipadres laten sturen, zonder dat je extra registratie fratsen hoeft uit te halen.

Ik hoop dat je nu genoeg weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 09 maart 2001 14:50 schreef Charliee het volgende:

[..]

Wat houdt dat in de praktijk in die authoritive nameserver thuis draaien???
Waarschijnlijk houd dat in dat je 24/7 moet draaien. Veel bandbreedte moet hebben, want er gaan veel name requests naar jouw server toe en natuurlijk een vast ip adres.
Niet lullig bedoeld, maar misschien heb je zelfs zwaardere hardware nodig.

Kosten? Ikke niet weet niet...

BTW, dit is wat ik denk dat er bij komt kijken. Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik graag waar ik hier eventueel naast de plank sla.

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 14:54 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Waarschijnlijk houd dat in dat je 24/7 moet draaien. Veel bandbreedte moet hebben, want er gaan veel name requests naar jouw server toe en natuurlijk een vast ip adres.
Niet lullig bedoeld, maar misschien heb je zelfs zwaardere hardware nodig.

Kosten? Ikke niet weet niet...

BTW, dit is wat ik denk dat er bij komt kijken. Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik graag waar ik hier eventueel naast de plank sla.
Dat was nou allemaal net niet het probleem. heb vast IP, heb genoeg bandbreedte voor wat ik wil en de hardware trekt het ook wel. Maar wat voo reen progje moet ik draaien en waar moet ik vertellen dat ik de primaire nameserver ben geworden etc etcetc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees eens de DNS howto: http://www.linuxdoc.org/HOWTO/DNS-HOWTO.html

Vergeet het testen op een windows bak.
Dat wil je helemaal niet, want daar is windows niet gemaakt.

(Misschien is w2k een uitzondering, nooit naar gekeken, dus kan ik niet over oordelen. Ik weet wel dat w2k geld kost, en freebsd of linux niet)

Ok, dat over het draaien van een DNS.

Verder, waarom wil je een DNS? Is het voor je bedrijf?
Als je namelijk bij een normale isp zit (dialup, cable, universiteit) dan zal je isp niet blij zijn denk ik. (dat jij een DNS server gaat draaien dan).

Ga eerst eens bij jezelf te rade waarom je een DNS wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

gje. ik heb www.baviaan.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok uhm ik ben geen expert enzo, maar met apache (als't gaat om webpagina's) kan je toch virtual hosts maken?
maar kan zijn dat ik'r nu naast zit :)
Zoals ik al zei, ik heb'r geen ervaring mee, maar ik lees wel eens wat op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok wat ik wil is de mogelijkheid om naast het domein subdomeinen te kunnen maken. Zoals http://aap.oerwoud.nl of whatever... ( gebruiken voor project.domein.nl en mail.domein.nl en ga zo maar door.Ik wil daar graag enige vrijheid in hebben en wil dat dus thuis allaminuut kunnen regelen.
Eigenlijk net als de subdomeintjes van de gebruikers van tweakers.net.

Ik weet niet hoe dit moet en mijn eerste vraag was dus kan dit en zoja hoe???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 maart 2001 16:38 schreef Deleon het volgende:
Ok uhm ik ben geen expert enzo, maar met apache (als't gaat om webpagina's) kan je toch virtual hosts maken?
maar kan zijn dat ik'r nu naast zit :)
Zoals ik al zei, ik heb'r geen ervaring mee, maar ik lees wel eens wat op GoT
Hoe zit dat dan?? Iemand die weet of je inderdaad subdomeinen kunt aanmaken met Apache??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor virtual hosted subdomeinen heb je niet specifiek Apache nodig, elke webserver die vhosts ondersteunt kan dat.

Wat je wel nodig hebt is de mogelijkheid om in de DNS entry voor jouw domein die subdomeinen (waar je je vhosts mee kan laten draaien) aan te maken, omdat die naar jouw IP moeten verwijzen.
(wildcard zou kunnen).

Dat kan door zelf ook DNS te draaien (zou ik niet doen als ik jou was, daar komt iets meer bij kijken als ff een proggie installeren) of je laat de DNS waar het domein op staat bij je registrar aanpassen zodat ook de subdomeinen naar jouw IP verwijzen.

De gemiddelde browser en server kan dan op basis van http 1.1 de requests wel doorsturen naar de juiste vhost.

Lukt dat niet omdat je geen cont(r)act hebt met jouw DNS beheerder, dan zou je met een dynamic DNS service eens kunnen kijken wat je kan bereiken.
http://www.dyndns.org/ bijvoorbeeld.

[edit tiepvauden :( ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Ik heb het zelf ook zo willen doen, maar inderdaad, dat gaat niet zomaar. De DNS waar je domein geregistreerd staat (waarschijnlijk je provider) moet daarvoor aangepast worden. En dat doen ze meestal niet zo graag, omdat ze niet graag naar thuishobbyisten alles doorsturen. :(

Je kan wel iets anders voor elkaar krijgen, maar dan moet diegene die de DNS regelt subdomeinen toestaan. Staat waarschijnlijk in je contract van je domein of je daar recht op hebt of niet.

Wat je dan moet doen is een subdomein aan laten maken. Verolgens een java of php scriptje in je beginpagina proppen (bijvoorbeeld de index.html van www.oerwoud.com) die bijvoorbeeld aap.oerwoud.com doorverwijst naar www.oerwoud.com/aap. in de directory aap zet je dan een index.html die met behulp van een frame of iets dergelijks de inhoud van jou ip nummer thuis ophaalt :?

Het is een beetje om, maar zo werkt het wel!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:43
Kijk bij www.sidn.nl voor meer informatie over de eisen die worden gesteld aan een publieke DNS server. Dit geldt zowel voor authoritive als secondary servers.

Ik weet van WideXS en XS4All dat zij 'vreemde' authoritive servers toestaan bij domeinnaam registraties. Zij verzorgen dan de secondary DNS en de benodigde zone-transfers.

Kies voor je DNS server een echt server OS, geen W98 aangezien dit op de meest gruwelijke manieren omzeep is te helpen en dat wil je echt niet met je DNS. Kies bijvoorbeeld Netware, W2k, NT of een Unix variant en timmer die dicht, zodat enkel DNS lookups en zone-transfers worden toegestaan.

Bij W2k en NT wordt de DNS server meegeleverd als te installeren applicatie, bij Unices kun je Bind gebruiken (evt ook op Windows) en voor Netware zou ik het niet weten.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Denk erom dat als je een officiele name-server wil draaien je verplicht wordt ook een backup name-server op een andere netwerk-segment te draaien, anders wordt je aanvraag so-wie-so geweigerd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Nee hoor, je kan zelfs primary en secondary nameserver op 1 server laten draaien (als je 2 IPnrs hebt). Niet verstandig, maar het kan en het wordt geaccepteerd.

Waarom wil je perse zelf thuis een DNS draaien... Heb je er al over gedacht om Granitecanyon.com of Zoneedit.com te gebruiken hiervoor? Kun je zelf je zonefiles editen en op dat gebied al wat ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de vraag is denk ik niet zozeer of je het _kan_ doen, danwel of je het _mag_ doen

voor zover ik weet heb je een behoorlijk aantal certificaatjes nodig om uberhaupt een nameserver te mogen draaien en te editen..

dus ik denk dat het nog even studeren word..
Pagina: 1