Ziggo Internet draadloos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Aangezien ik net het ziggo alles in één pakket heb aangeschaft kom ik tot de conclusie dat de daarbij geleverde Ubee modem geen wifi (draadloos internet) ondersteund.
Ik zou dit namelijk graag wel weer willen zonder daar kosten voor hoeven te maken.
Met een beetje geluk moet dat kunnen met de middelen die ik hier heb.

Wat ik tot mijn beschikking heb is:

Ubee Modem
Zyxel P-2602 HW-D1A draadloos modem/router
Sitecom Broadband xDSL/cable router

Ik zou graag mijn Ubee modem als hoofdmodem willen gebruiken en mijn zyxel modem als draadloos modem willen gebruiken.
Is dit mogelijk met deze setup, zo ja, wat moet ik instellen en hoe doe ik dat?

Vriendelijk bedankt,

M.v.g.,

Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Groeten hoeft niet.

Optie 1:
Zyxel instellen op DHCP en Ubee aansluiten op de WAN port.
Vervolgens DHCP scope configureren met een ander subnet dan dat het Ubee modem uitdeelt.
Klaar?

Optie 2:
Zyxel instellen als bridge

[ Voor 11% gewijzigd door battler op 18-04-2010 01:11 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:52
DHCP uitzetten op de Zyxel, Zyxel ander IP geven in het zelfde segment als de Ubee.
vb: Ubee op 192.168.1.1
Zyxel op 192.168.1.2

klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
De Ubee is een kabelmodem en bevat geen router. Je kunt het Zyxel adsl modem/router wel als wireless switch gebruiken met de instellingen van KennieNL, maar dan heb je alsnog een router nodig:

Ubee (LAN) <--> (WAN) Sitecom (LAN) <--> (LAN) Zyxel

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 18-04-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Meeste Ziggo modems geven geen lokaal adres af, maar gewoon éénmalig een "echt" adres, ze bieden dan ook vaak geen vorm van configuratie of routering, wat dat betreft zijn ze hun naam "modem" waardig.

Sluit de ethernet poort van het ziggo modem aan op de WAN-poort van een van je routers met accesspoint, en laat die WAN-poort het IP adress van Ziggo aannemen door middel van DHCP, wat mogelijk bijvoorbeeld in de 94.212.X.X reeks is, ziggo gebruikt een lading reeksen.

Je router kan dan vervolgens door middel van een eigen DHCP server en NAT zélf IP adressen (lokale adressen in de 192.168.X.X of 10.X.X.X reeks) gaan uitdelen, en die allemaal van internet voorzien. Of dat gebeurt door middel van een van de bekabelde poorten van de switch die vaak in een router zit, of door middel van het draadloze accesspoint wat in die router zit, dat maakt niet uit.

Punt zijnde: je moet de apparaten "los" gaan zien!

Modem (doet niets anders dan COAX kabel omzetten in UTP)

Router met NAT en DHCP server (doet niets anders dan één IP adres delen over velen)

Switch (zit vaak in de router inbegrepen, waardoor je aan de router meer dan één apparaat kunt koppelen, zakelijke routers bieden dit vaak niet)

Wireless Access Point (ook dit zit vaak in consumenten routers)

Zorg dat je Ubee niets anders doet dan de 1e functie, en dan kun je de rest wel aanvullen. Standaard doen ziggo modems niets anders dan de eerste functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:59
Welk alles in één pakket heb je gekozen? Als het namelijk alles in één extra is kun je net zo goed meteen een goede router kopen, want de apparatuur die je nu hebt ondersteunt geen gigabit ethernet en geen N-wifi. Aangezien de snelheid deze zomer omhoog gaat naar 120 Mbit kun je maar beter voorbereid zijn.

Mits je voor alles in één extra kiest natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles in één extra, dit is de snelheid die ik nu haal.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/786230265.png

De Ubee EVM 3200 Modem kan de snelheid wel aan en zit direct aangesloten op mijn desktop computer.

De Zyxel P-2602 HW-D1A weet ik echter niet en eigenlijk hoeft dat voor mij ook niet want die wil ik dus puur en alleen draadloos voor mijn laptop gaan gebruiken om wat dingen op te zoeken.
De zyxel is modem en router ineen en beschikt over een antenne om draadloos verkeer te verzenden

Afbeeldingslocatie: http://www.efficient.nl/productimages/91-006-081001B.jpg

Als ik het nu goed begrijp moet ik de zyxel aan mijn Ubee hangen met een utp kabeltje en de zyxel aan mijn pc?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 14:25:
Als ik het nu goed begrijp moet ik de zyxel aan mijn Ubee hangen met een utp kabeltje en de zyxel aan mijn pc?
Nee, dat kan niet. De Zyxel bevat wel een router, maar deze is intern doorverbonden aan het adsl modem gedeelte en heeft dus geen wan aansluiting. Je kunt de Zyxel dus niet als router gebruiken, wel als wireless switch. Je zult dus achter je modem alsnog een router moeten hangen wil je met meerdere pc's op internet kunnen. Je zou die Sitecom kunnen gebruiken, maar zeer grote kans dat niet snel genoeg is voor je huidige abo. In oa het grote Ziggo topic staan wel routers genoemd die beter gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
Nielson schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:18:

Ubee (LAN) <--> (WAN) Sitecom (LAN) <--> (LAN) Zyxel
Exact.
Sitecome gewoon op fabrieksinstellingen.
DHCP uitzetten in de Zyxel.
Klaar

Je zult misschien wel flink wat snelheid verliezen, de router kan een bottlenek zijn als het een ouder exemplaar is (modelnummer?).

[ Voor 21% gewijzigd door Hulkiedulkie op 18-04-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Hulkiedulkie schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:52:
Je zult misschien wel flink wat snelheid verliezen, de router kan een bottlenek zijn als het een ouder exemplaar is (modelnummer?).
Inderdaad volgens mij zijn die Sitecom xdsl routers alleen maar met 100Mbit poorten te vinden, hangt het een beetje er van af wat dat ding aan kan WAN-LAN, maar zal ook niet veel zijn. Dus dan verlies je ongeveer 30-40Mbps of zelfs meer.
Goedkoopste router die dit aan kan is de TP-Link TL-WR1043ND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de router

Afbeeldingslocatie: http://imagesb.ciao.com/iuk/images/products/normal/071/product-5774071.jpg

Modelnummer: DC-202-V6-001

1x wan
4x lan

Dus mijn kabel-lijn gaat in de Ubee, ubee stuur ik door naar de router en de router stuurt 'm weer door naar mijn desktop pc en zyxel modem, die vervolgens het draadloos signaal naar mijn laptop stuurt?

Kan ik niet het signaal splitsen zodat ik volle snelheid op mijn desktop pc krijg?

Laptop hoeft echt geen 150 mbit te halen, wil de laptop alleen voor mail en surfen gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:16:
Dit is de router

[afbeelding]

Dan zou ik op zoek gaan naar een WL-306, gigabit (ook aan de kant van het WAN) en draadloos N.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:16:
Dus mijn kabel-lijn gaat in de Ubee, ubee stuur ik door naar de router en de router stuurt 'm weer door naar mijn desktop pc en zyxel modem, die vervolgens het draadloos signaal naar mijn laptop stuurt?
Je router "splitst" het signaal, alleen doet deze dat dus maar op maximaal 100Mbit (en waarschijnlijk veel minder) zoals ik al eerder aangaf. Ik zou zeggen probeer het eens met de opstelling die je hierboven zelf aangeeft en test de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Coach4All schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:22:
Dan zou ik op zoek gaan naar een WL-306, gigabit (ook aan de kant van het WAN) en draadloos N.
Indeed, de enige routers die snel genoeg zijn zijn routers met een gigabit poort aan de wan kant.
Dus helaas zit je nou eenmaal vast aan de aanschaf van een nieuwe router. Maar als je al 60 euro per maand betaalt voor je internet zie ik geen probleem met het aanschaffen van een router van 100 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 19-04-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
job schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:08:
Maar als je al 60 euro per maand betaalt voor je internet zie ik geen probleem met het aanschaffen van een router van 100 euro.
Hah € 66,50 per maand :*) , router van € 50 is ook meer dan genoeg voor wat TS nodig heeft.
Pagina: 1