Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een camera waarmee ik zelf wat filmprojectjes kan maken. Helaas laat het budget mij een beetje in de steek, dus ben ik op zoek naar een goede oplossing voor rond de 600 euro.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op een Canon HFS10. Zelf handmatig de focus instellen en 24p modus. Helaas is deze nog steeds vrij prijzig. Ik zag een aflevering van film riot en dat bracht me op het idee eens naar DSLR camera's te gaan kijken. De EOS 550D van Canon kan bijvoorbeeld ook filmen en ligt meer binnen mijn budget. Toch vraag ik me af of je op de één of andere manier niet inlevert op bepaalde gebieden. De beelden van de EOS 550D zien er zeer goed uit, en er is een mogelijkheid voor het aansluiten van een externe microfoon. Ik vraag me dan ook af wat de "adder" on het gras is? Ik weet dat je gebonden bent aan een opnametijd van ongeveer 12 minuten, maar dat vind ik niet erg. ;)

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Een goede overweging rond mijn prijsklasse kan ik namelijk niet echt vinden, alleen van veel duurdere DSLR's. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even de titel gewijzigd, omdat ik denk dat dit topic ook na het oplossen van jouw vraagstuk wel potentie heeft. Deze vraag zal de komende tijd nog wel vaker langskomen binnen FG en op deze manier kunnen we er mooi een centrale plek van maken.

Edit: om gelijk even ontopic te gaan.

Belangrijke voordelen van een dSLR: verwisselbare objectieven, een kortere dof en een hogere lichtopbrengst.

Nadelen: geluid van de stabilisator in de opname, onhandige handligging, geen AF bij opnemen, beperkte mogelijkheden tot wijzigen belichting tijdens opname (kan iemand dit even bevestigen of ontkennen), beperkte audio mogelijkheden, geen typische videoopties zoals zebrafunctie.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Wat mig666 zegt klopt....

Grootste gemis vind ik (in vergelijking met een HFS10) is de AF..... Je moet alles handmatig scherpstellen. Dat is niet erg als het op geregiseerde video's gaat, maar een simpele homevideo wordt lastig.

Audio kan je oplossen door een externe microfoon te gebruiken, dan hoor je ook de stabilisator niet meer (mocht je die feature in je objectief hebben).

Waar het op neerkomt : wat wil je vastleggen op film/video?

Er zit geen adder onder het gras bij de 550D..... maar het is primair een fotocamera en daar moet je rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar een beetje mic kost toch al gauw dik 100 euro en maakt het geheel van een dSLR nog groter dan het al was (nog een voordeel voor een videocamera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Ik heb even verder gekeken naar wat 550D reviews, en zag dat er wel een autofocus optie op zit. Echter hoor je deze wel door je geluid heen gaan, zodra hij de lens scherp stelt, en het duurt even.

Wat ik alleen niet helemaal snap, krijg je bij de EOS 550D, die nu 631 euro is in de pricewatch, helemaal geen lens? of iets heel simpels? Als je er een lens bij moet kopen komt het bedrag gevaarlijk dicht in de buurt bij de HFS10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die van € 631 is inderdaad alleen de body. De meest eenvoudige maar toch veelzijdige lens die daar bijgeleverd wordt is de 18-55 EF-S IS, de zogenaamde kitlens. Deze maakt dat de camera plus lens net boven de 700 euro uitkomen:

pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 550D beschikt over AF, maar niet voldoende voor enigszins bewegende onderwerpen. Ergo, geen AF.

Daarnaast is een 18-55 een 3x zoom objectief tov 1X x zoom van een camcorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Een dSLR heeft volgens mij alleen 30 fps opname. Hier in nederland hebben we pal (25 fps) dus dit lijkt me wel een belangrijk nadeel van een dSLR.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spruit 11 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:53:
Een dSLR heeft volgens mij alleen 30 fps opname. Hier in nederland hebben we pal (25 fps) dus dit lijkt me wel een belangrijk nadeel van een dSLR.
1920 x 1080 (HD 30/25/24 fps)
Probleem opgelost. Een andere oplossing is dat iedere courante tv die ik ken overweg kan met 30fps en met 25 bps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:47
Spruit 11 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:53:
De Canon 550D en 7D doen 1080p op 24, 25 en 30fps, en 720p 50 en 60fps
De Canon 5D doet 1080p op 24, 25 en 30 fps

Wat de Nikon's doen weet ik niet, maar die wil je sowieso niet hebben wat betreft videomogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Even een update. Ik ben voor de EOS 550d gegaan. :) Ik vind het handmatig scherpstellen niet storend en stiekem eigenlijk wel leuk/fijn.

De kwalitiet is echt geweldig en het geluid is voor een interne mic nog aardig te doen.
Pagina: 1