Toslink/Optical naar 3.5mm stereo jack

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 16:56
Ik heb sinds enkele dagen een IPTV-box (Amino 130m) met daarop een HDMI out en een optical audio (Toslink) out. Mijn televisie (Samsung Syncmaster 940mw) heeft helaas geen HDMI-in en geen Toslink-in. Nou probeer ik daarvoor een oplossing te vinden. Ik zet hiervoor de HDMI om naar DVI, maar daar kan geen audio door. Hiervoor zal ik de 3.5mm jack ingang moeten gebruiken welke zich direct naast de HDMI en DVI ingang bevinden op de tv. Ik weet eigenlijk al niet eens hoe deze audio-ingang precies heet, zo weinig kaas heb ik er van gegeten. Ik heb hem maar even 3.5mm stereo jack ingang genoemd, zie het volgende plaatje (achterkant van mijn tv):

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2a9sgi9.png

Ik heb de volgende mogelijkheid gevonden:
- Toslink -> Digital coaxiaal (Dat is toch een female, die coaxiaal? en heet ook tulp toch?)
- Coaxiaal -> 3.5mm jack (afhankelijk van of de vorige male of female is moet dit misschien andersom)
- jack male -> jack male

Maar nou vraag ik me af of ik me vergis in analoog/digitaal: is die audio-jack ingang wel digitaal?
Dus de echte vraag is: Gaat dit werken? En zo nee, hoe kan ik het dan oplossen?

Ik had eerst dit besteld maar dat gaat niet werken kwam ik achter.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 00:14

FeaR

In GoT we trust

Vraag me af of dit gaat werken. Je scherm verwacht namelijk een analoog signaal en je wilt een digitaal signaal sturen. Nu heeft de 3,5mm jack zowel een digitale als analoge variant, maar ze zitten anders in elkaar. Het is niet zo dat elke analoge 3,5mm jack ingang ook het digitale signaal kan accepteren.

Heeft het uitvoerende apparaat niet een analoge audio-uitgang die je naast de HDMI uitgang kan gebruiken. Want alles converteren zoals daarboven gaat dus niet.

Edit: volgens de PDF van dat Amino-ding is er een analoge audio-uitgang. Maar zie die niet zo zitten op de optische 3,5mm jack na dan. Probeer eens een gewone analoge kabel in die uitgang te steken en dan ook naar het scherm via de ingang. Als de Amino dan gewoon analoog uitzendt (wellicht instellen in het apparaat) moet het goed gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 17-04-2010 19:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Het probleem is dat het kastje dus echt alleen HDMI out en Toslink out heeft. Verder zou je in de manual van de samsung kunnen kijken welke poorten voor audio je nog meer ziet en beter geschikt zouden kunnen zijn, maar ik weet niet of je elke random audio-poort op de TV met de DVI-ingang kan combineren.

edit: ik zie nu ook dat de USB-poort die er op zit ook een uitgang is. Zou ik die nog kunnen gebruiken?
FeaR1986 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:43:
Edit: volgens de PDF van dat Amino-ding is er een analoge audio-uitgang. Maar zie die niet zo zitten op de optische 3,5mm jack na dan. Probeer eens een gewone analoge kabel in die uitgang te steken en dan ook naar het scherm via de ingang. Als de Amino dan gewoon analoog uitzendt (wellicht instellen in het apparaat) moet het goed gaan.
Sorry ik keek nog een keer goed en zag dat ik de verkeerde Amino 130m link had gepakt. Als je de link nu weer probeert dan krijg je de goeie (net had ik de 130, nu de 130m).

[ Voor 57% gewijzigd door JaWSnl op 17-04-2010 19:48 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Daar zit dus een probleem, want die andere file gaf gewoon aan meerdere audio-uitgangen te hebben, maar de huidige heeft dat dus niet. Je zit alleen met een HDMI en een optische uitgang die dus niet aan te sluiten zijn op het scherm. Er zijn wel opties om van digitaal naar analoog te gaan. Of om het HDMI signaal te splitten naar DVI voor video en andere losse audio-uitgangen, maar die zijn redelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
OK maar jij weet dus al zeker dat mijn oplossing niet gaat werken?

Je geeft ook aan dat er wel opties zijn om van digitaal naar analoog te gaan, maar dan bedoel je vast geen goedkope oplossingen. Dan zou het misschien goedkoper zijn om een tv met HDMI aansluiting te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je wel eens gezien hoe een optische 3,5mm jack er uit ziet, als in wat voor signaal die doorstuurt? Dat gaat door een gewone analoge 3,5mm jack niet begrepen worden. Er zijn zoals gezegd wel converters die van HDMI weer een analoog signaal kunnen maken. Op deze site staan er nogal wat. Persoonlijk vindt ik een paar honderd euro het niet waard om een stereo signaal een simpel pc-scherm in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Ik snap wel inmiddels dat een optische 3.5mm iets anders is dan een elektrische. Maar het verschil tussen analoog en digitaal kwa audio is me nog niet duidelijk. Want het kastje wat ik als eerste in het lijstje heb staan maakt het van optisch -> elektrisch. Maar als ik het vergelijk met hdmi (digitaal) en vga (analoog) dan snap ik dat het niet gaat werken, ook niet met een simpel omzettertje. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
als je dat zo wilt aansluiten moet je een DAC kopen, die zijn er van redelijk betaalbaar tot niet te betalen, kijk maar eens rond op internet.
Pagina: 1