• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 16:03

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ja, rare vraag misschien, maar het wil maar niet goed lukken vind ik.

Hoe maak je goede zelfportret fotos ?

Ik krijg steeds fotos die niet scherp genoeg zijn.
Ik zet men camera op statief, zet iets op de plek waar ik ga staan, en zet vervolgens scherp.
Vervolgens de timer op, op de plek gaan staan waar het voorwerp stond waarop je hebt scherpgesteld en flits.

Op het display op de camera achteraf ziet het er meestal best redelijk uit, maar na de overdracht naar de PC, is het bijna huilen met de pet op.

Iemand die een goede manier heeft hoe je het dus wel goed doet, want ik ben redelijk verkeerd bezig heb ik het idee.

-| Hit it i would ! |-

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Als je een dSLR gebruikt is een afstandsbediening misschien een idee.
Kun je als je auto focus gebruikt prima op jezelf scherp stellen en niet op een voorwerp dat er later niet meer staat.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Mogelijke oplossingen:
manueel focussen
afstandbediening
hogere f-waarde.

Verwijderd

Als je
Afbeeldingslocatie: http://i211.photobucket.com/albums/bb1/ALE1961/Hyperfocal_XLS_II.jpg

zo'n ding op je objectief hebt dan kun je hem op MF zetten en een diafragma kiezen waarbij de scherpte wel goed is. Mijn gevoel (en volgens mij ook die van mijn bovenburen) zegt dat je dat probeert te doen met een groot diafragma.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:05

Rannasha

Does not compute.

Als je camera of lens een vorm van beeldstabilisatie heeft, zet deze dan uit. Op een statief kan deze functie soms nadelig zijn voor de scherpte.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09-2025

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

veel foto's maken, in de spiegel de juiste pose aannemen, dan ogen dicht en onthouden/aanvoelen hoe je spieren gespannen/ontspannen zijn, zodat als je voor je camera staat je het blindelings (hahaha) kan herhalen.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:21
Laatst gewoon uit de hand gedaan. Weet niet meer of mijn uiteindelijke foto nu uit een gewone afdruk is gekomen of uit een serie van 10 met de timer.

Verwijderd

Ik ga ook even uit van een DSLR.

Kijk even hier om een inschatting te kunnen maken van het diafragma dat je wilt gebruiken. (ga er van uit dat je een DOF nodig hebt van ongeveer een halve meter.)

Als ik dan uitga van een Nikon D300 op zeg 35 mm en ik sta ongeveer 2 meter voor de camera, dan heb ik dus een diafragma nodig van minimaal f4.0. Dat wil dus zeggend dat ik mijn camera instel op stand A (diafragma prioriteit) en stel vervolgens het diafragma in op f4.0. Ik kijk dan even wat ongeveer mijn sluitertijd wordt. (Ik wil een maximale sluitertijd van ongeveer 1/60e) Is die te lang (bijvoorbeeld 1/30e) dan ga ik vervolgens de ISO ophogen, net zo lang tot ik aan die gewenste sluitertijd kom.

Ik laat natuurlijk niet de camera een scherpstel punt kiezen, maar wat ik wel doe, is kijken waar ik ga staan/zitten/liggen. Vervolgens zet ik daar bijvoorbeeld een koffiekop neer. Op die manier kan ik dan het scherpstel punt kiezen en dit zet ik vervolgens vast.
Uiteraard haal ik de koffiekop weg nadat de instellingen goed staan.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:01:
Ik ga ook even uit van een DSLR.

Kijk even hier om een inschatting te kunnen maken van het diafragma dat je wilt gebruiken. (ga er van uit dat je een DOF nodig hebt van ongeveer een halve meter.)

Als ik dan uitga van een Nikon D300 op zeg 35 mm en ik sta ongeveer 2 meter voor de camera, dan heb ik dus een diafragma nodig van minimaal f4.0. Dat wil dus zeggend dat ik mijn camera instel op stand A (diafragma prioriteit) en stel vervolgens het diafragma in op f4.0. Ik kijk dan even wat ongeveer mijn sluitertijd wordt. (Ik wil een maximale sluitertijd van ongeveer 1/60e) Is die te lang (bijvoorbeeld 1/30e) dan ga ik vervolgens de ISO ophogen, net zo lang tot ik aan die gewenste sluitertijd kom.
Kun je hem dan niet beter op 'M' zetten en de gewenste sluitertijd instellen en vervolgens de juiste ISO kiezen door op de belichtingsmeter te letten? Dat heeft hetzelfde effect namelijk. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18

samo

yo/wassup

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:01:
Uiteraard haal ik de koffiekop weg nadat de instellingen goed staan.
Dat lijkt me wel verstandig ja, anders krijg je wel een beetje een vreemd zelfportret.
Wat lastig is, is om jezelf precies zo te positioneren dat het deel wat je scherp wilt ook is waarop je hebt scherpgesteld. Zelf kies ik vaak gewoon een scherpstelpunt, en kijk ik door de lens naar de viewfinder. Dan zie ik een vaag rood schijnsel; een teken dat het scherpstelpunt is gevonden.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

BaRF

bijna kerst

Als je een beetje vaag persoon bent zoals ik kun je er ook voor kiezen om gewoon op iets anders scherp te stellen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.borghstijnfoto.nl/selfportraitsmall.jpg

:+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

BaRF schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:30:
Als je een beetje vaag persoon bent zoals ik kun je er ook voor kiezen om gewoon op iets anders scherp te stellen ;)

[afbeelding]

:+
Haha, wist t gewoon :P

Maar waarom werkt je manier niet TS? Zo heb ik het ook op school gedaan, als je een diafragma van rond de 8 hebt moet dat toch zeker lukken? Anders inderdaad een afstandsbediening of hulp vragen....

Maar kan je eens een foto plaatsen? Liefst met EXIF, miss kunnen we zien wat er mis ging dan.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Verwijderd

Jaap-Jan schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:13:
Kun je hem dan niet beter op 'M' zetten en de gewenste sluitertijd instellen en vervolgens de juiste ISO kiezen door op de belichtingsmeter te letten? Dat heeft hetzelfde effect namelijk. :)
Dat ligt er nogal aan. Als je een foto zoals die van BaRF wilt maken, ga je daar niet mee wegkomen, omdat de licht situatie nogal sterk kan veranderen. Dan is het dus veel handiger om je toestel zelf de sluitertijd te laten bepalen.
Pagina: 1