Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130034

Topicstarter
Onlangs heb ik een 500D met een Canon 17-85mm EF-S lens gekocht, ik ben dus nog een echte beginner :)
Nou is mij gevragen of ik morgen op een feest een paar groepsfoto's wilde maken, en wil aan jullie vragen op welke stand en met welke instellingen ik het beste kan schieten. De omstandigheden zijn, binnen in een feest zaal en buiten.
Een zonnekapje heb ik en een UV filter zit erop. Een flitser heb ik niet, al twijfel ik er wel over er binnenkort 1 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 16:47

neevedr

Dat was ik niet!

Buiten! Maar let dan wel op harde schaduw van fel zonlicht en dichtgeknepen ogen omdat het licht te vel is.

http://www.photofacts.nl/...en_van_een_groepsfoto.asp
http://www.wilmakarels.nl/foto-tips/groepsfoto.php
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=groepsfoto

[ Voor 0% gewijzigd door neevedr op 18-04-2010 17:23 . Reden: Zo'n blad papier 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Maak een groepsfoto met een assistent. Jij als fotograaf hebt dan je handen vrij voor je camera en de techniek. Je assistent zorgt voor het vormen van de groep en zorgt voor "het vogeltje".

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Vel? Fel :X

@TSer: buiten heb je meer licht, dat is gunstig omdat je je ISO dan niet te ver omhoog hoeft te gooien. Daarnaast een klein diafragma kiezen (=groot f-getal) om een grote scherptediepte te krijgen zodat (hopelijk) iedereen er scherp op komt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kunt ze waarschijnlijk het beste in de schaduw zetten. Daar is het licht meer gelijk, en krijg je niet van die enorme contrasten. Eventueel wat inflistsen met de flitser op je camera.

Wat ik echt het vervelendst vind is a) mensen met brillen (het is enorm irritant om bij een groep alle reflecties van brillen te omzeilen) en b) dat iedereen hun ogen überhaupt open heeft. Hier is ook niet echt een goede oplossing voor.

Je kunt wel:
- Burst schieten, dus meerdere frames achter elkaar
- Meerdere foto's maken en achteraf in Photoshop de goede gezichten 'samenvoegen'
- Vragen of ze hun ogen dicht doen, aftellen en zeggen dat ze bij 3 oid hun ogen open doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07 13:20
En ga NIET op groothoek schieten!! de vervorming die zal optreden is echt verschrikkelijk.
Ga dus op ongeveer 35-50mm zitten, dan is je lens waarschijnlijk het scherpst en heb je het minste vervorming.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Ik dacht al: heb ik deze vraag niet eerder gezien?

Kijk ook hier even voor eerdere tips: Groepsfoto buiten en [Advies] Groepsfoto binnen

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22
Kwartjuh schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:12:
En ga NIET op groothoek schieten!! de vervorming die zal optreden is echt verschrikkelijk.
Ga dus op ongeveer 35-50mm zitten, dan is je lens waarschijnlijk het scherpst en heb je het minste vervorming.
35-50 mm met een 500d... dan moet je een behoorlijke afstand nemen tot een groep van 30 man.
Als het lukt kan je natuurlijk een beetje inzoomen zodat je niet op 17mm zit, want dan heb je inderdaad de meeste vervorming, maar je moet gewoon kijken hoe je iedereen erop krijgt.

Als het verder lastig is om alle hoofden erop te krijgen kan je ook zelf wat hoger gaan staan, op een tafel ofzo. Dan pak je makkelijker de achterste rij erop.

Strava

Pagina: 1