PC Game reviews, nu wordt het ergerlijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte redactie,

reviews: GTA: Episodes from Liberty City

Dit topic is slechts een voorbeeld, maar ik begin me langzaam maar zeker enigszins te storen aan het feit dat er bij PC reviews vrijwel verplicht gekozen wordt voor toetsenbord en muis als input devices.Oke, schieten met de muis wordt in de conclusie een pluspunt genoemd, maar op pagina 1 worden sommige acties als lastig uitvoerbaar omschreven, deze review is dan ook slechts een voorbeeld;)

Voor de PC zijn al sinds jaar en dag allerlei controllers te krijgen. Joysticks, stuurtjes, controllers, de meest wazig custom shooter dingetjes. Waarom wordt er toch nooit en te nimmer gekeken naar dat soort inputs als controls.

Games worden gereviewed op de dikste bakken, met SLI / CFX en quad core CPU's, zodat we maar zeker weten dat de grafische pracht en praal ten alle tijde kan worden vergeleken met een console en beter kan worden genoemd. Voor twéé tientjes heb je een XBOX360 controller die ook op je PC werkt, maar van vrijwel alle ports wordt in Tweakers reviews de besturing ruk genoemd.

Ik vind dat als je alle registers opentrekt op het ene vlak (CPU/GPU/RAM) dat dat ook best op het control vlak mag, en dat het nu echt eens afgelopen moet zijn met die ingesleten toetsenbord en muis gewoonte. Ik speel al jaren op de PC met de XBOX 360 controller en kan uit ervaring zeggen dat veel ports waarvan de besturing als matig wordt afgedaan dat dan ook echt alleen met toetsenbord en muis is.

Sorry voor het rant-achtige karakter van deze TS, het gaat me zo te merken enigszins aan het hart.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je een onderzoek weet dat aantoont dat PS3/XBOX-achtige controllers de overhand krijgen in de markt, zeker posten. Dan heb je een argument waarom er daarmee getest zou moeten worden.

Zo zal ongeveer de T.net-filosofie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De muis/toetsenbord combinatie is al sinds jaar en de dag de de-facto standaard voor het spelen van games op de PC. Er valt wel iets voor te zeggen dat sommige dingen nu eenmaal beter werken met analoge controls (race games), en misschien zou het inderdaad geen kwaad kunnen als er eens gekeken wordt of daarmee getest is. Een wired 360 controller kan zelfs zo aangesloten worden, ff driver binnenhalen via windows update en klaar.

Wel vind ik persoonlijk dat omdat muis/tobo zo standaard is, er nooit een excuus kan zijn voor een PC game om daar niet of slecht speelbaar mee te zijn. Als dat zo is mag c.q. moet daar m.i. kritiek op gegeven worden. Ik vind het toch wat overdreven hoe er in deze review ingegaan wordt op de controls zoals die op het PC platform zijn. Alsof dat iets bijzonders is waar anders nooit rekening mee gehouden wordt. Het schieten met de muis (zonder auto-aim nog wel) wordt dan ook nog eens als pluspunt genoemd, terwijl dat toch wel het minste is wat je van een PC game mag verwachten. Op deze manier onstaat toch een beetje de indruk van een console gamer die voor het eerst op een PC gespeeld heeft. :X

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
(volgens mij werkt de Xbox360 controller ook gewoon bij de GTA4 PC versie, zonder dat je er wat voor hoeft te doen, zelfde geld voor veel andere ports).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Opzich heb je wel een groot punt wbt consequentheid , nl

voor PC
Flight simulator games speel je met een joystick
Autorace games speel je met een stuurtje
Shooters speel je met muis , toetsenbord (bij gebrek aan beter zoals een pistool net als duckhunt)

Dus "console games ports" zoals tekken,mario enz speel je met een controller .

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy-t schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:02:
(volgens mij werkt de Xbox360 controller ook gewoon bij de GTA4 PC versie, zonder dat je er wat voor hoeft te doen, zelfde geld voor veel andere ports).
Alle games die onder het Games for Windows programma vallen moeten aan een hele lijst eisen voldoen, één daarvan is dat ze compatible zijn met de 360 controller. GTA IV valt daar onder dus die controller werkt idd. Overigens is Games for Windows iets anders dan Games for Windows LIVE, dat is de onlinedienst naar het voorbeeld van Xbox Live, maar in tegenstelling tot zijn voorbeeld niet bepaalt succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot zo ver.

Ondertussen ben ik ook weer een beetje afgekoeld ;)

Ik vind dat iets de "de-facto standaard" is, of bijna traditie, geen enkele reden om dan niet te kijken naar verbetermogelijkheden. Vroeger was het ook "de-facto" standaard dat heksen werden verbrand, dat doen we nu ook niet meer :+

Zoals hierboven ook al door enchion aangehaald, race games speel je met analoge controls, flight-sims met een joystick en strategiegames met een muis (op de PC). Waarom zouden we dan 3rd person action adventure games / platformers etc. niet met een controller testen?

Ik vind het argument van Jejking niet belangrijk. Of er nou veel of weinig mensen een controller hebben doet er niet toe. Sterker nog, als in reviews terug gaat komen dat controllers voor bepaalde games juist een enorme toegevoegde waarde hebben is de kans aanwezig dat juist meer mensen zo'n kreng aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:40

Tweakjur

Redacteur
Ik ben het er mee eens dat je, waar mogelijk, kunt onderzoeken in hoeverre het invloed heeft of je wel of niet met een stuurtje/joystick/gamepad speelt. Echter, ik vind dat dat niet ten koste moet gaan van de basis van een pc-game. Een pc is in beginsel uitgerust met een keyboard en een muis en een game voor dit systeem dient - in mijn ogen dan - altijd speelbaar te zijn met deze besturing.

Ik geef toe dat ik tegenwoordig meer een consolegamer ben, maar speelde in het verleden ook veel op pc, en deed dat inderdaad voornamelijk met een gamepad. Het is zeker een optie om daar vaker iets mee te doen, al zullen we het altijd aangeven als een X game niet lekker speelt met keyboard en muis, want dat blijft de basis. Dus ook bij GTA, om maar even bij het voorbeeld te blijven.

'Schieten met de muis' (- ja, achteraf klinkt het inderdaad als een open deur) werd slechts aangestipt omdat het een van de weinige verschillen was tussen consoleversie en pc-versie. Obvious, maar wel ingrijpend, en met zijn voors en tegens...

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakjur op 18-04-2010 18:18 ]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JJJur,

Bedankt voor je antwoord. Dit is tot nu toe het meest meegaande geluid wat ik in lange tijd op Tweakers heb gehoord.

Dat een game speelbaar moet zijn met toetsenbord en muis hangt mijns inziens af van het soort game. Een shooter, ja ;) RTS, ook. Bij 3rd person actiespellen zoals Tomb Raider wat mij betreft al een béétje discutabel, maar daar krijgen toetsenbord en muis nog het voordeel van de twijfel.

Race (arcade of sim) en flight (arcade of sim) hoeven wat mij betreft niet goed speelbaar te zijn met toetsenbord en muis. Daarom vind ik dat je de lijn op een PC niet meer zo recht kan trekken als jij zegt. Games zijn erg veranderd de afgelopen 10 jaar, en ik denk dat je er als PC gamer op een gegeven moment niet meer onderuit komt om mee te veranderen, en dus op zijn minst een gamepad moet hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:06:
Games zijn erg veranderd de afgelopen 10 jaar, en ik denk dat je er als PC gamer op een gegeven moment niet meer onderuit komt om mee te veranderen, en dus op zijn minst een gamepad moet hebben liggen.
Tsja, dat is zo, daar kun je inderdaad niet over twisten. Echter, dat is dezelfde discussie als: hoeveel kennis moeten wij aannemen bij onze lezer? Alleen dan: hoeveel hardware mogen wij aannemen dat onze lezers hebben? Het antwoord daarin is van oudsher: laag. Nu ligt het bij T.net wat anders, daar ligt bijv. het kennisniveau hoog, en dat kan mss ook gelden voor aanwezige hardware. Hier bestaan echter niet echt richtlijnen voor.

Feit - in dit geval - is dat GTA geen gamepad vereist en het in grote lijnen ook niet nodig is. Ik kan me voorstellen dat games die nauwelijks te spelen zijn met keyboard/muis (denk aan FIFA, NHL, Flightsims idd), dat daar een beoordeling op basis van een gamepad een must is. Het 'leuke' is echter dat dat soort games 999/1000 keer multiplatform zijn en wij in die gevallen altijd een consoleversie krijgen. Die zijn nu eenmaal sneller te leveren voor uitgevers en derhalve makkelijk voor onze planning. Resultaat is dat er geen specifieke pc-dingen behandeld worden.

Daarmee kom je dan op een discussie opzich. Tweakers is van zichzelf ooit begonnen als pc-bolwerk, maar inmiddels laten onze cijfers zien dat het totaal aantal in console-gaming geinteresseerde mensen al groter is dan het totaal pc-gamers. Redactioneel valt de keuze voor meer console dan pc dus te verantwoorden. Dat dat doorwerkt in de zorgvuldigheid van pc-reviews is jammer en zeker iets om op te letten, maar de focus zal nooit (meer) op pc komen te liggen. Qua gaming an sich dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:21:
De muis/toetsenbord combinatie is al sinds jaar en de dag de de-facto standaard voor het spelen van games op de PC. Er valt wel iets voor te zeggen dat sommige dingen nu eenmaal beter werken met analoge controls (race games), en misschien zou het inderdaad geen kwaad kunnen als er eens gekeken wordt of daarmee getest is. Een wired 360 controller kan zelfs zo aangesloten worden, ff driver binnenhalen via windows update en klaar.
Het enige voordeel wat de PC over een console heeft is de grafische kracht.. control's kan je niks over zeggen want dat is per persoon verschillend (ik praat over de feiten ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 19-04-2010 10:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:11:
Ik vind dat iets de "de-facto standaard" is, of bijna traditie, geen enkele reden om dan niet te kijken naar verbetermogelijkheden. Vroeger was het ook "de-facto" standaard dat heksen werden verbrand, dat doen we nu ook niet meer :+
Tja, de manier waarop je games speelt heeft natuurlijk niks met heksenverbrandingen te maken, die vergelijking gaat dus mank. Verder had ik het niet over een traditie maar over een standaard. Ongeacht traditie is het zo dat iedere pc een muis en toetsenbord heeft, en iedere console een controller. Zo simpel is dat.
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:11:
Waarom zouden we dan 3rd person action adventure games / platformers etc. niet met een controller testen?
Jij vindt klaarblijkelijk dat bij die typen games een controller altijd beter is. Ik vind dat niet. Conclusie: er zijn een hoop gevallen waar er niet zomaar een beste type controls is aan te wijzen en het afhangt van persoonlijke voorkeur. Ik denk dat je het niet af moet laten hangen van een dergelijk criterium maar moet kijken wat de meest voorkomende controls per platform zijn.
JJJur schreef op zondag 18 april 2010 @ 18:17:
Ik geef toe dat ik tegenwoordig meer een consolegamer ben, maar speelde in het verleden ook veel op pc, en deed dat inderdaad voornamelijk met een gamepad. Het is zeker een optie om daar vaker iets mee te doen, al zullen we het altijd aangeven als een X game niet lekker speelt met keyboard en muis, want dat blijft de basis. Dus ook bij GTA, om maar even bij het voorbeeld te blijven.
Toegeven klinkt bijna alsof het een zonde is, zo erg is het nu ook weer niet hoor. ;) Ik zei het misschien een beetje cru maar het ging me meer om de indruk die ik kreeg als ik zo'n los pluspuntje zie staan. Het ging me er niet om om jou als een pc-noob of weet ik wat af te schilderen. :) En verder helemaal eens dat alle PC games met de muis en toetsenbord speelbaar horen te zijn. Helaas is dat lang niet altijd het geval. Bij de reviews van GTA IV was de tendens dat men vond dat het autorijden met het toetsenbord niet goed genoeg werkte en daar ben ik het wel mee eens. Ik heb toen dan ook een 360 controller gehaald. ;)
Verwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:06:
Dat een game speelbaar moet zijn met toetsenbord en muis hangt mijns inziens af van het soort game. [...] Race (arcade of sim) en flight (arcade of sim) hoeven wat mij betreft niet goed speelbaar te zijn met toetsenbord en muis.
Dat gaat wel erg ver. Als je dan toch een gare port met consolegraphics via een controller zit te spelen kun je net zo goed een console kopen. Dat schijnt nog goedkoper te zijn ook. :X
Wat mij betreft mag je op alle platforms (PC, consoles, handhelds) verwachten dat het spel is aangepast aan de eigenschappen van het platform, en daar horen ook de controls bij. Dat een racegame een stuk beter te spelen is met een controller dan met het toetsenbord staat als een paal boven water, maar wat mij betreft mag je wel verwachten dat het speelbaar is.
JJJur schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:54:
[...]
Die zijn nu eenmaal sneller te leveren voor uitgevers en derhalve makkelijk voor onze planning. Resultaat is dat er geen specifieke pc-dingen behandeld worden.
Persoonlijk zit ik als doorgewinterd PC-gamer niet persé te wachten op specifieke pc-dingen. Dat er ook af en toe een PC versie wordt getest is mooi meegenomen, zeker als het om gare ports gaat. Maar reviews lees ik voornamelijk om een beeld te krijgen van de gameplay en de kwaliteit van de game. Voordat ik een game koop test ik hem zelf toch wel (bij voorkeur door het spelen van een demo).
JJJur schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:54:
Redactioneel valt de keuze voor meer console dan pc dus te verantwoorden. Dat dat doorwerkt in de zorgvuldigheid van pc-reviews is jammer en zeker iets om op te letten, maar de focus zal nooit (meer) op pc komen te liggen. Qua gaming an sich dan.
Ik snap niet helemaal waarom je voor het een of het ander zou kiezen. Je kunt natuurlijk niet alle games reviewen dus je moet een keuze maken. Maar het lijkt mij vreemd om dat op basis van het platform te doen waarbij je twee platforms ook nog onder één noemer schaart. Ik zou eerder verwachten dat die keuze voornamelijk gemaakt wordt op basis van de verwachtte populariteit van games. Dus eerder Starcraft 2 of Modern Warfare 2 dan Silent Hunter V of Yakuza 3, ongeacht het platform waar ze op uit komen. Als de interesse voor PC wat kleiner is dan die voor de PS3 of 360 kom je met dat criterium vanzelf goed uit, bovendien zijn er natuurlijk zat multiplatformtitels waar je "iedereen" mee tevreden houdt. ;)
D4NG3R NL schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:56:
Het enige voordeel wat de PC over een console heeft is de grafische kracht.. control's kan je niks over zeggen want dat is per persoon verschillend (ik praat over de feiten ;) )
De discussie over wat de beste controls zijn lijkt me in dit topic offtopic. Overigens is het niet zo dat een mening ineens een feit wordt als je dat er bij zegt, dat is een drogreden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

^
Ik praat over het feit, dat iedereen een andere mening heeft rond controllers VS keyboard.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:25:
Ik snap niet helemaal waarom je voor het een of het ander zou kiezen. Je kunt natuurlijk niet alle games reviewen dus je moet een keuze maken. Maar het lijkt mij vreemd om dat op basis van het platform te doen waarbij je twee platforms ook nog onder één noemer schaart. Ik zou eerder verwachten dat die keuze voornamelijk gemaakt wordt op basis van de verwachtte populariteit van games. Dus eerder Starcraft 2 of Modern Warfare 2 dan Silent Hunter V of Yakuza 3, ongeacht het platform waar ze op uit komen. Als de interesse voor PC wat kleiner is dan die voor de PS3 of 360 kom je met dat criterium vanzelf goed uit, bovendien zijn er natuurlijk zat multiplatformtitels waar je "iedereen" mee tevreden houdt. ;)
Dat bedoel ik ook. Natuurlijk gaat het in de eerste plaats om de populariteit van de titel zelf. Ik bedoel alleen te zeggen: als er een mogelijkheid is voor de uitgever om te kiezen voor een consoleversie, dan doen ze dat meestal. Veiliger, minder last van technische problemen, etc... vandaar dat er vanzelf een console-tendens ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik het altijd wel prettig vind een idee van "closure" te hebben een klein schopje met de eindvraag: Wordt er nu binnen de review-crew enigszins serieus gedacht aan een controller als mogelijke kandidaat bij PC game reviews? Al is het alleen maar als aanvullen op de toetsenbord + muis besturing, en niet als enige test.
Pagina: 1