[VB.Net] Usercontrol en meerdere instances

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Ha programmeerhelden,

Voor een programma dat ik maak (in VS 2008, VB.Net, .Net 3.5), wil ik een bestaande user control + class uitbreiden. Simpel gezegd ziet mijn programma er nu als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1951151/programma_huidig.png
offtopic:
OMG teh Paintz0r skilzz!

De gebruiker kiest een functie in het eerste 'functies' vak, hierdoor wordt een user control in het 'specifieke functie' user control vak geladen, die op zijn beurt weer een class inlaadt die een bepaalde tabel genereert.

Dit wil ik omwerken naar:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1951151/programma_nieuw.png
Hierbij wil ik nog steeds maar gebruik maken van 1 fysiek zichtbare user control, maar wil ik dat meerdere tabellen gegenereerd worden. Als een gebruiker vervolgens een bepaalde tabel wil veranderen, kiest hij de tabel, de user control voor die tabel wordt zichtbaar, en hij kan aanpassingen maken. Wil hij een andere tabel laten veranderen, dan klikt hij op de andere tabel, de user control voor die tabel wordt zichtbaar, en hij kan aanpassingen maken.

Nu is mijn vraag: wat is hiervoor een 'best practice'? Ik kan het natuurlijk op verschillende manier implementeren, maar dit moet zo vaak voorkomen dat ondertussen iemand uitgevogeld moet hebben wat het handigste is. Heeft iemand tips?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Dus als ik het goed begrijp wil je een keuze maken in functies user control. Dan komt er een tabel, straks meerdere, waar specifieke functies bijhoren die in het vak linksonder staan?

Waar maak je die tabel van? Ook een user control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
jip_86 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 15:16:
Dus als ik het goed begrijp wil je een keuze maken in functies user control. Dan komt er een tabel, straks meerdere, waar specifieke functies bijhoren die in het vak linksonder staan?

Waar maak je die tabel van? Ook een user control?
Ja, klopt. Actie in eerste user control -> specifieke user control wordt geladen -> laadt tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
Even geen reacties helaas. Gelukkig heb ik een huisgenoot, die met het volgende voorstel kwam.

De class, die aangeroepen wordt vanuit de 2e user control, kan de user controls bevatten. Op het moment dat een gebruiker dan op een tabel drukt triggert die een event, waardoor het hoofdform de user controls opvraagt van de class. In deze procedure worden ook de user controls die nodig zijn, aangeroepen, en worden de user controls die niet nodig zijn (dus van de tabellen die nu niet bestuurd worden) verborgen.

Dit is een oplossing. Kent iemand een betere toevallig?

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Je usercontrols zijn alleen verschillend van elkaar van de data die er uiteindelijk inkomt. Dus die geef je mee aan 1 usercontrol. Dus je hebt er maar 1 nodig. En elke keer als je een andere tabel aanklikt toon je dus weer diezelfde usercontrol, maar dan met andere data :)

Edit:
Sorry, volgens mij bedoelde je dit niet, en wil je dus juist een specifieke usercontrol laden elke keer. Ik ga er vanuit dat je data gekoppeld hebt (meerdere vormen van data - classes lijkt mij) aan je tabel. Die data kan ook zo'n specifieke user control als property hebben natuurlijk, die je laadt in de juiste container.

PS mocht je jouw specifieke controls inrichting naar een "properties/instellingen" model voor een bepaalde aangeklikte tabel, gebruik dan het property pages (oid) control, zit standaard in .NET, dan kun je controls van eenzelfde type blijven hanteren namelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door Ciqniz op 22-04-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
Ciqniz schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:53:
... PS mocht je jouw specifieke controls inrichting naar een "properties/instellingen" model voor een bepaalde aangeklikte tabel, gebruik dan het property pages (oid) control, zit standaard in .NET, dan kun je controls van eenzelfde type blijven hanteren namelijk.
Kun je deze laatste paar zinnen nog iets meer uitleggen? Ik begrijp het niet, ook omdat je zin niet loopt (inrichting / inrichten?). Alvast bedankt, het klinkt alsof je iets te pakken hebt hier. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Sorry, je antwoord ff gemist!

Ik zat aan dit te denken:
MSDN: Getting the Most Out of the .NET Framework PropertyGrid Control

Hopelijk heb je er wat aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
Ha Ciqniz, Leuk dat je nog even reageert! En wat een goede tip! Ik ga het meteen inbouwen in de Developer-variant, zodat ik nog makkelijker real-time m'n programma door kan nemen. Top!

Het 'probleem', de originele vraag van dit onderwerp, heb ik trouwens opgelost door de user controls die geladen worden, en de tabel met data te vullen, door te geven aan de class die de tabel laadt. Dus:

Situatie 1 (zie tekening):
user -> spec. user control -> class -> tabel

Situatie 2 (zie tekening):
user -> class -> tabel, user control, inladen daarvan

Als een gebruiker nu op een tabel klikt waarvan de controls niet geladen zijn, worden de controls van die tabel ingeladen. Werkt als een trein!
Pagina: 1