Toon posts:

ATI xpress 1100, goede FPS, toch schokkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Geruime tijd zit ik nu al te kloten met mijn ATI xpress 1100 chipset die constant op mijn irritatie weet in te werken. Ik zal kort en bondig proberen te blijven bij mijn uitleg.

Notebook: Acer Aspire 5100 serie
AMD Turion 1,6GHz
ATI xpress 1100, 256MB geleend van het RAM
Kingston 2x2048 DDR2
Vista x64

Ondanks dat dit geen gamers apparaat is, lijken de 3 tot 8 jaar oude spellen er vaak nog prima op te draaien zolang er geen spectaculaire grafische effecten in voorkomen. Echter, ik zit met het volgende probleem: Bij veel spellen (dus niet alle) heb ik ondanks een acceptabele FPS van 25~35 een soort van ritmische schok/tik in mijn beeld. Het is wellicht het beste te verwoorden als een beeld dat iedere halve a hele seconde heel even stilstaat. Dit moment dat het beeld stilstaat is echt onzettend kort (misschien wel minder dan 100ms) maar het is toch duidelijk merkmaar en daarom heel irritant. Vergelijk het met een bestuurder van een auto die met constante snelheid over een recht wegdek rijdt en iedere X meter een fractie van een seconde de rem helemaal intrapt.

Voor de goede orde, ik ervaar dus niet het alom bekende probleem dat zich uit in een haperend beeld ten gevolge van een (te) lage FPS. Het beeld is vloeiend, op deze ritmisch terugkerende schok/tik na.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Alleen al een vaag vermoede kan misschien helpen...
Mede omdat het zo lastig te beschrijven is, lijk ik geen zelfde soort problemen te kunnen vinden via Google. Als je iets gaat zoeken in de richting van "shocking screen" of "jerking screen" kom je onherroepelijk terecht bij FPS-gerelateerde problemen.

Even wat infootjes ter verduidelijking van de situatie. Wellicht slaan sommige zaken nergens op maar ik probeer zoveel mogelijk te melden wat ik in welke situatie opmerk.
  • Constante goede FPS.
  • Bij snel bewegende beelden is het probleem vele malen meer merkbaar dan bij relatief langzaam bewegende beelden.
  • Bij hogere resoluties is de duur van zo'n schok/tik langer dan bij lagere resoluties. Daarom is het dus beter zichtbaar bij hogere resoluties.
  • Vsync aan of uit lijkt geen verschil te maken.
  • Het komt niet voor tijdens video playback.
  • Het lijkt bij veel D3D spellen voor te komen maar niet bij OpenGL spellen. Al is deze laatste bewering slechts een vermoede.
  • DirectX 10 in gebruik.
  • Driver versie 8.593.100 (laatst uitgebrachte voor mijn chipset) in gebruik. Ook al oudere versies geprobeerd zoals de standaard meegeleverde maar probleem blijft hetzelfde.
  • Vista x86 of x64 maakt geen verschil.
  • Onder XP (x86) was het probleem minder opvallend maar zeer zeker ook aanwezig.
  • Laptop is aangesloten op de stroom met de accu eruit.
  • Energie instellingen staan volledig prestatie-gericht ingesteld.
  • Format lost niks op.
  • Alle mogelijke instellingen van het Catalyst Control Centrum geprobeerd, van meest prestatie-gericht tot meest grafische kwaliteit-gericht.
  • Probleem speelt zowel 2 minuten na het opstarten als wel na 7 uur zwaar gebruik. (I.v.m. temperatuur.)
  • Uitschakelen van achtergrond applicaties en services maakt geen verschil.

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Draait er eventueel een programma op de achtergrond dat de boel kan vertragen. Naast vista ook windows xp proberen of windows 7. Kijken of je het niet hebt bij extreem lage resoluties (640*480 , 320*240) Ja het is klein maar je sluit er bij uit of het je videokaart is of de processor. Eventueel is het geheugen dat de graka gebruikt brak, maar dan zou windows waarschijnlijk ook crashen omdat het ram geheugen is.
  1. http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33875677
  2. http://www.techtalkz.com/...i-xpress-1100-card-2.html
Hier linken ze naar de drivers van acer probeer die eens
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5100.html.
Het kan eventueel ook de power management zijn zeggen ze in die links.

Als dit niet werkt moet je maar eens rondgaan op google daar staan meer mensen met hetzelfde probleem en zelfde laptop. Veel succes

[ Voor 38% gewijzigd door Irwon op 17-04-2010 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vooralsnog geen licentie voor Windows 7, uitlsuitend voor XP en Vista. Zoals ik al zei heb ik het probleem bij biede OSen en is het probleem inderdaad minder (lees: dus niet opgelost) merkbaar bij lagere resoluties. Maar geloof mij dat je een game niet op 640x480 wil draaien op een native 1280x800 notebook scherm.

Het RAM dat er standaard in zat is een jaar geleden vervangen door het Kingston RAM dat ik vermeldde. Voor de vervanging van het RAM was het probleem ook al aanwezig. Ik zelf trek hierdoor de conclusie dat het niet aan het RAM ligt...

Verwijderd

Zit in je videokaart zelf.
Deze krijg zijn data niet op tijd binnen.
Dit is een van de nadelen als je het geheugen gebruik van het systeem als vga geheugen .
Er is gewoon even hik up in de data stream .

Hier heb ik een laptop staan met de zelfde chip er in met amd 64 turion singel core ook deze geeft de zelfde probleem .

Moet zeggen dat een intel onboud vga er minder last van heeft .

Verwijderd

Topicstarter
Even aannemende dat dit het probleem is, hoe is het dan te voorkomen en hoe komt het dat de mate van het probleem verschilt per OS?

Overigens een grappige verwoording, het is inderdaad als of mijn scherm de hik heeft haha.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 20:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:09:
Even aannemende dat dit het probleem is, hoe is het dan te voorkomen en hoe komt het dat de mate van het probleem verschilt per OS?

Overigens een grappige verwoording, het is inderdaad als of mijn scherm de hik heeft haha.
A: kan je niet voorkomen dit omdat het een eigenschap is van het systeem .

B: windows xp is een lichte os dan windows vista .
Niet vergeten dat windows xp pentium3 tijdperk is .
Windows vista is hier door zwaarder omdat het ontwikkeld is voor nieuwere systemen .

C: geheugen maken het verschil
Bij een desktop kan je sneller geheugen gebruiken en strakker afstellen .
Hierdoor kan je vga sneller op reageren . (niet veel maar alle kleine beetje helpen )

Oke wat is nu het probleem
De amd chip gebruik 2x64bit dual channel geheugen voor de cpu.
Op de zelfde dual channel word ook de pci-e aansluiting gebruikt voor je onbourd vga .
Hier door krijg je hik up omdat op dat moment de cpu data moet verwerken en terug moet sturen naar het geheugen waardoor de vga er weer iets mee kan doen .

Volgens mij was de ati 1100 igp ook maar een 32bit memory bus .
Wat ook sloom is om game met te spelen .

Oplossing anderen laptop kopen of toch een lagere instellingen gebruiken .
Zoals texturen op laagste stand zetten (gebruikt minder data dus ook minder geheugen)

Verwijderd

Topicstarter
Dus er zijn totaal geen opties om het systeem/graphische kaart te tweaken om het probleem wat te beperken?

Soort Quality of Service gedachte maar dan voor de geheugen aanspraak i.p.v. voor het netwerkverkeer misschien?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 16:06 ]

Verwijderd

Tja je zal de mem controller van de vga kaart kunnen overklokken met de igp.
Dit zal iets helpen namelijk
Ati tools zal je hier voor kunnen gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Nope.. al geprobeerd. x64 Staat niet toe dat ATITools de IGP uitleest. Zelfde geldt voor ATI WinCLK, krijgt de IGP ook niet uitgelezen onder x64 OS.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

ATiTool of ATi Tray Tools? Try both.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:17:
ATiTool of ATi Tray Tools? Try both.
ATITool
ATI Tray Tools
ATI WinCLK

Alle 3 hebben ruzie met Vista x64 omdat ze geen "signed drivers" zijn. Ben momenteel een poging aan't wagen om GPU Tool aan de praat te krijgen. Deze zou moeten werken met x64 OSen, maar heb nog wat problemen met uitlezen van de IGP. Probleem is al gepost op het forum van de ontwerpers en wacht nog op een antwoord.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je kan anders ook het driversignprobleem gewoon oplossen (use Google), dan werkt opeens alles ;)

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Wat je ook kunt proberen is als de spellen offline gespeeld kunnen worden: de netwerkverbinding verbreken en de virusscanner op non-actief zetten. Virus-/spywarescanners kunnen veel geheugen verbruiken.
Voordat je de netwerkverbinding weer actief maakt, wel je virusscanner weer activeren!

Verwijderd

Topicstarter
JW1 schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:27:
Wat je ook kunt proberen is als de spellen offline gespeeld kunnen worden: de netwerkverbinding verbreken en de virusscanner op non-actief zetten. Virus-/spywarescanners kunnen veel geheugen verbruiken.
Voordat je de netwerkverbinding weer actief maakt, wel je virusscanner weer activeren!
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:49:
  • Uitschakelen van achtergrond applicaties en services maakt geen verschil.
Jejking schreef op zondag 18 april 2010 @ 19:59:
Je kan anders ook het driversignprobleem gewoon oplossen (use Google), dan werkt opeens alles ;)
Heb nu dat enforcement ding draaiend dat Windows in de test-mode zet zodat ik unsigned drivers kan installeren... ATITool en WinCLK doen het nu wel, alleen zeggen ze: no supported device found... Zeker omdat ik de nieuwste drivers heb en de laatst bijgewerkte versies toch al wat verouderd zijn, zeker vergeleken bij de release date van de drivers.

Mijn laatste gok zou dus nog steeds GPU Tool zijn, maar zoals ik al zei, wacht ik nog op antwoord waarom ook dat niet werkt.

Begin beetje schijt ziek te worden van alles wat onder x64 niet werkt en onder x86 wel.. pff... :O

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Ook GPU Tool levert niks op.

Nog tips? Iemand?

Verwijderd

http://www.mobilewhack.co...0_series_notebook_pc.html

volgends deze link zal je dus 512mb kunnen toe wijzen naar je onbourd ati.

Goed
Cpu upgrade? misschien net niet sterk genoeg om de data toe te sturen ?

Anders tja leer er mee te leven of verkopen .
Tja windows xp lite installeren (ook gedaan en het helpt)

Je moet niet vergeten dat de onbourd igp wel warm word .
Klok deze niet terug?

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:42:
http://www.mobilewhack.co...0_series_notebook_pc.html

volgends deze link zal je dus 512mb kunnen toe wijzen naar je onbourd ati.

Goed
Cpu upgrade? misschien net niet sterk genoeg om de data toe te sturen ?

Anders tja leer er mee te leven of verkopen .
Tja windows xp lite installeren (ook gedaan en het helpt)

Je moet niet vergeten dat de onbourd igp wel warm word .
Klok deze niet terug?
Je kan natuurlijk altijd al het voorafgaande negeren en met onzin aan komen zetten. Het toewijzen van meer RAM aan de GPU lost natuurlijk niets op. De bottleneck zit hem idd in het feit dat je ram zowel de CPU als GPU van data moet voorzien. Aangezien dit niet tegelijk mogelijk is treden er stalls in de pipeline van zowel de GPU als CPU op terwijl deze moeten wachten op nieuwe data.

Ik neem aan dat je als je al het bovenstaande kunt doorgronden ook automatisch snapt dat een CPU upgrade de problemen niet gaat verhelpen. Helaas doen je laatste 2 zinnen vermoeden dat je niet het meest heldere licht bent gezien de beroerde spelling.

Als je wilt gamen moet je zorgen dat je hardware hebt die daar geschikt voor is. een Xpress 1100 is leuk voor word, en een rondje solitaire, maar voldoet structureel niet als GPU voor games door bovenstaande beperkingen. Verkoop je laptop en regel er 1 met een dedicated GPU met dedicated GDDR3/5 geheugen en een redelijke bus (minimaal 128-bit) en je kunt enigzins vooruit. Mocht je hier geen zin in hebben dan zul je gewoon moeten accepteren dat je craptop iedere seconde even hangt.

Verwijderd

gravitone schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:34:
[...]

Je kan natuurlijk altijd al het voorafgaande negeren en met onzin aan komen zetten. Het toewijzen van meer RAM aan de GPU lost natuurlijk niets op. De bottleneck zit hem idd in het feit dat je ram zowel de CPU als GPU van data moet voorzien. Aangezien dit niet tegelijk mogelijk is treden er stalls in de pipeline van zowel de GPU als CPU op terwijl deze moeten wachten op nieuwe data.

Ik neem aan dat je als je al het bovenstaande kunt doorgronden ook automatisch snapt dat een CPU upgrade de problemen niet gaat verhelpen. Helaas doen je laatste 2 zinnen vermoeden dat je niet het meest heldere licht bent gezien de beroerde spelling.

Als je wilt gamen moet je zorgen dat je hardware hebt die daar geschikt voor is. een Xpress 1100 is leuk voor word, en een rondje solitaire, maar voldoet structureel niet als GPU voor games door bovenstaande beperkingen. Verkoop je laptop en regel er 1 met een dedicated GPU met dedicated GDDR3/5 geheugen en een redelijke bus (minimaal 128-bit) en je kunt enigzins vooruit. Mocht je hier geen zin in hebben dan zul je gewoon moeten accepteren dat je craptop iedere seconde even hangt.
Blijkbaar lees je zelf niet goed .
Aangezien je een herhaling ben van wat ik zelf ook heb gezegt.

Een cpu upgrade kan zeker wel helpen om dat ts met ouwe games speelt die niet geschikt zijn voor dual cpu .
De tweede cpu word namelijk niet gebruikt tijdens het game .

Dat ts door heeft dat de igp niet krachtige is moet deze zeker ouwe game gewoon kunnen spelen.
Het is een data probleem wat ts heeft .
Geen idee hoe snel de harddisk is maar als dit een langzame 4200rpm is kan hij deze ook vervangen voor een snellere .
Hierdoor gaat de data sneller naar de cpu , igp en ram.

verder nu type ik op mijn laptop, mijn vorige post kwam van een mobiele telefoon .
Maar jouw reactie slaat nergens op.
Je ben vijandige tegen ts als mij .
Als je er aan stoort moet je gewoon niet reageren zo simpel is dat.

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk is ooit al vervangen voor een 7200RPM. Maar goed.. denk dat dit topic een lockje kan krijgen aangezien er niet veel meer op zit dan het A) te accepteren of B) nieuw materiaal in te slaan, en dat is vooralsnog geen optie...
Pagina: 1