[PSU/Video] Absurd laag stroomverbruik & video-crashes

Pagina: 1
Acties:

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 14:53
Beste Tweakers,

Sinds ik Just Cause 2 geïnstalleerd heb (enkele weken geleden), kreeg ik plotseling crashes naar de desktop met de mededeling 'De videokaart driver reageert niet meer en is hersteld' (of Eng: The video card driver has stopped responding and has been restored). Ik deed dus wat research en dit bleek een veelvoorkomend probleem te zijn dat aan allerlei zaken kan liggen, ik noem:

-oververhitting/koelproblemen
-voedings- en OC-problemen
-geheugenfouten of verkeerde timings
-software en drivers
-defecte hardware

Ik heb dus al het e.e.a. onderzocht en wat aanbevolen stappen ondernomen, zoals alle OC eraf halen, het schoonmaken van de PCI-E connector van de videokaart, de videokaartkoeler er opnieuw opzetten (meteen ook de default pasta vervangen door fatsoenlijke), memtesten, videodrivers sweepen en (vorige) versies opnieuw installeren etc.

Tot nog toe had dit weinig effect (ja m'n 4870 blijft nu ca. 7 graden koeler door de nieuwe pasta) op de crashes: het heeft zich nog nooit op de desktop voorgedaan, wel in 3D applicaties, vooral in JC2 (dat volgens GPU-z de GPU 99-100% belast).

Even tussendoor wat gegevens, mijn systeem:
Antec P182 met 3x 120mm fan (1 in onder, 2 out boven)
Corsair TX750W
Asus P5Q Pro
Q6600 @ stock, gekoeld met Synthe Infinity met 120mm fan
4GB OCZ Reaper DDR2 1066Mhz (stock)
Sapphire ATI Radeon 4870 512MB (stock, muv van de fan, die staat manueel hoger geklokt, n.m. op 33%)
Samsung SpinPoint F1 en F3 (resp. 500GB en 1TB)
Win7 x64

Temperaturen:
Idle (Aero desktop): CPU rond de 32-34C (alle cores) - GPU rond de 45C
Load (Prime95 alle cores + FurMark GPU stess test): CPU rond de 61 - GPU rond de 72-74C

Dat lijkt dus allemaal prima in orde. Ik heb ook geprobeerd de 4870 fan nóg hoger te zetten (op 40%), dan blijft ie zo'n 57 graden, maar ook dat heeft geen invloed op de crashes, zo lijkt het.

Ook na ca 1 uur FurMark+Prime95 [zowel Small FFT als Blend] blijft het systeem stabiel met bovengenoemde temperaturen: een defect in de hardware leek me daardoor vreemd.

Na zoveel onderzocht te hebben concentreerde ik me maar eens op de voeding: ik plugde een energiemeter aan m'n PC en las idle een verbruik af van 80-85W. "Oke", dacht ik, "dat is wel laag, maar het kan." Toen Prime95+FurMark gedraaid (continu 100% load van CPU en GPU gelogged) met een verbruik van max. 150W!!!! Voor uwe informatie: de Q6600 heeft een TDP van 95W en de 4870 heeft er een van 160W. En uit reviews van TomsHardware e.d. heb ik op kunnen maken dat ze dit ook daadwerkelijk verbruiken onder load. Je zou dus tenminste 260W verwachten + nog een paar watts voor de andere onderdelen.

Ik dacht dat m'n energiemeter stuk was dus ik heb 'm aan elk mogelijk apparaat hier in huis gelegd, maar van de spaarlamp (6W) tot de waterkoker (1900W) geeft ie alles perfect aan. Ook FurMark geeft aan dat de videokaart 74-76Watt verbruikt onder load: preciés het limiet van de PCI-E slot voeding, maar misschien is dit ook het enige dat FurMark kan meten?

De vraag: wat nu te doen om de de PSU als oorzakelijke aan te wijzen? Zijn er nog andere oorzaken waarschijnlijk? Is het meten van de 12V rail voldoende (en dan bedoel ik de PCI 6pins-connectors)? Is het ook belangrijk om de stroomsterkte (A), en zo het aangeleverde vermogen, te weten? Want daarvoor zou je pins moeten meten terwijl ze aangesloten zijn óp de videokaart, maar ja, dan kan je er niet meer bij.