• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Ik heb het volgende probleem. Ik ben nu al een aantal weken bezig met het verkrijgen en bouwen van een stabiele HTPC. De pc functioneerd nu helemaal naar wens; op één groot probleem na; opstart problemen. Dit probleem wat ik hieronder beschrijf heb ik al eerder met deze pc last van gehad. Ik dacht dit opgelost te hebben na het installeren van een nieuwe videokaart + verse windows installatie.

Probleem:
Gisteravond sloot ik windows 7 af door met de muis naar "afsluiten te gaan", niets aan de hand verder. Toen ik vanochtend de pc weer wilde opstarten gingen de fans draaien, maakte de bios een standaard piep, hoorde ik de harde schijf ratelen, kreeg ik het bootlogo... en vervolgens een zwart beeld met een knipperende "-" in beeld.

Ik wachten en de power knop maar 4 seconden indrukken.. toen weer opstarten. Nu kreeg ik de melding dat windows niet goed was afgesloten oid.. en ik kies voor gewoon normaal opstarten. Nu kom ik voorbij Windows opstarten en blijft het beeld in windows zwartn.

Ik weer de powerknop 4 seconden indrukken... en weer opnieuw booten. Nu beginnen de fans te draaien.. de HD te spinnen, maar hoor ik GEEN piep van het moederbord. Ook krijg ik geen beeld en lijken de usb-poorten geen stroom te krijgen (geen lampje bij usb adapter muis)....

De volgende keren uit en aan doen geeft hetzelfde probleem. Ook al doe ik de pc 30 minuten van de stroom af dan nog wil hij niet doorbooten.

Ik heb nu weer de pc aan de slag gekregen door de computer open te halen, cmos te clearen en voor de zekerheid de ram in de andere slots te doen. Nu is er weer niets aan de hand. Maar voor hoe lang?

Wat me wel opvalt is dat er een ietwat onbestemde geur in/rond de kast hangt. Zou deze bijna branderig willen noemen. Alle hoofdcomponenten zijn rond februari 2010 aangeschaft, dus vrij nieuw... dacht eerst dat het gewoon de 'nieuwe' geur was, maar begin nu te twijfelen.

Wat heb ik zelf al gedaan
-Extra fan geïnstalleerd voor eventuele warmte. Met speedfan temperatuur gemeten, maar deze temperaturen leken me niet helemaal betrouwbaar. Krijg verder geen indicatie dat de pc te warm wordt want hij valt niet uit tijdens zware activiteit. Zware activiteit is voor mij: HDTV opnemen, mkv afspelen & downloaden tegelijk.

-Memtest64+ 6 uur gedraaid zonder problemen. Dit is te kort ik weet het, maar grote problemen had de test nu wel gevonden.

-Prime95, 1 volledige cycle gedraaid zonder problemen. Wederom te kort, maar grote problemen waren hier waarschijnlijk wel gevonden.

-Bios update gedaan, naar de laatste 20xx versie (van deze week). Voor de zekerheid in het verleden de bios nog een keer geïnstalleerd ivm eventuele foute flash.. maakte toen niet uit.

-Nieuwe videokaart gekocht, gebruikte eerst de onboard HD4200 kaart. Toen had ik deze problemen ook alleen een stuk regelmatiger

[edit:]
-De processor komt niet voor op de lijst met ondersteunde processoren. Veel broertjes en zusjes uit de Athlon II X2 serie echter wel. Weet niet in hoeverre dit een probleem kan zijn?

Systeem:
AMD Athlon II X2 235e
Asus M4A785TD-V EVO
be quiet! L7 430W
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G DDR3 SDRAM
Samsung Spinpoint F2 HD103SI, 1TB
Sapphire HD 5450 1GB DDR2 PCI-E
Anysee E30TCPlus
Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)
Microsoft Media Center Remote & Receiver
Thermaltake DH101

Windows 7 32 bit

Aansluitingen
Ik heb mijn computer aangelosten op twee HD-ready tv's en op een receiver.
1 tv staat boven de pc, deze is aangesloten met een dvi kabel.
De andere tv staat op de slaapkamer, aangesloten dmv een 15m HDMI kabel. Signaal komt prima over.

Foto's
Om nog een beetje een beeld te geven, hier nog wat foto's van de kast die open staat.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/3.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wizzing op 17-04-2010 14:49 ]

• Wizzing
Bump, help please.

Verwijderd

HD dood?

• Uittenbogaard
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Zoals je het nu zegt, klinkt het als een probleem met de harde schijf. Sommige SATA connectors willen nog wel eens bij schuin gedrukt zitten niet lekker contact maken, en bij een HD is soms ook de connectorplaat niet al te stevig. Zorg dat je voldoende kabel rond de SATA connector hebt, hij mag echt niet strak staan.

Sowieso zou ik een BIOS update proberen. Als hij de processor niet kent, gebruikt het moederbord misschien andere manier van de processor aansturen/voeden.

Loop het bovenste over die te strakke kabels op alle plekken in je kast na. Daarnaast in ieder geval fingers crossed dat ie goed blijft draaien..!

• Wizzing
Bedankt voor de replies, ik zal verder op onderzoek uit gaan.

Wat is een betrouwbare manier om de harde schijf te testen/controleren?

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03-2025

Overlegne

Calvé Pindabaas

Je zou hem even eruit kunnen halen en aan een andere pc slingeren?
Weet je iig of hij nog wel werkt ;)

• Wizzing
Overlegne schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:15:
Je zou hem even eruit kunnen halen en aan een andere pc slingeren?
Weet je iig of hij nog wel werkt ;)
Hij werkt zeker weten nog. Het systeem draait gewoon weer namelijk. Het enige probleem is dus dat dit probleem zich eerder heeft voorgedaan, (toen heb ik hem ook weer aan de praat gekregen) en wil een betrouwbaar systeem hebben waar ik op aan kan.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik de HD controleren op fouten.

EDIT: vind in de OMfaq dat ik Shdiag van samsung moet proberen.

Is het waarschijnlijk dat de harde schijf met mijn problemen te maken heeft? Omdat de bios namelijk na 2x proberen geen piep meer gaf, en ook geen beeld bij het aandoen van de pc.

[ Voor 25% gewijzigd door Wizzing op 19-04-2010 16:22 ]

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Mijn vraag is nu: hoe kan ik de HD controleren op fouten.
Google: Samung HD test

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55
Zit er nergens iets los of misschien een los schroefje onder het moederbord? Klinkt namelijk als kortsluiting...

In de bios worden temperaturen ook weergegeven. Daar zou je ook eens kunnen kijken (hoewel ook niet altijd betrouwbaar) als je speedfan niet vertrouwd...

Wat je ook eens zou kunnen controlleren zijn de condensatoren. Als er hier een paar van bol staan, is dit ook niet goed en reden tot zorg, hoewel ik niet weet of dit nog kan met solid capacitors.....

Vette shit!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Aan de dames die denken dat de HDD dood is, een pc kan ook aan gaan, posten en in de BIOS komen zonder HDD, dus hoe kan een pc geen beeld meer geven als de HDD slecht contact heeft met de SATA kabels/gewoon kapot is.

Lijkt mij eerder moederbord of geheugen, moederbord is lastig te testen, zijn voor zover mij bekend geen specifieke test toosl voor, geheugen kun je testen met Memtest86+, te vinden op de Hirens boot CD, te vinden via Google ;)

• Wizzing
Ik heb de HD nog niet getest. Was net echter de drivers aan het updaten van de AnySee tv-kaart en toen crashte de pc. Toen heb ik alsnog de drivers opnieuw geïnstalleerd en toen leek alles in orde. Toen ik tv wilde kijken via mce toen crashte de pc weer. Ik moest handmatig rebooten en toen had ik weer het probleem van geen beeld + geen bios piep.

Het beeld bij de crash was het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/crash.JPG

Dit probleem heb ik eerder ook gehad.

Ik heb nu een support ticket bij Asus aangemaakt over het moederbord. Met de vraag of mijn CPU ondersteund wordt en of hier de problemen door kunnen komen.

• babananana
  • Laatst online: 17-02 17:26
Ik zou inderdaad het moederbord verdenken. De HDD kan het niet zijn, want de post mislukte ook al. Prime en memtest gaven geen errors, dus dan blijft het moederbord over denk ik.

• Wizzing
Zojuist antwoord van Asus gekregen. Hulde voor de snelheid (binnen 24 uur). Ben minder blij met de kwaliteit, kan namelijk vrij weinig met het antwoord. Ik wilde namelijk weten of mijn cpu gesupport wordt, omdat op de doos staat dat alle athlon II procs ondersteund worden en als dit niet zo is wat de symptomen zijn... naja nog maar even terug mailen.

------------------
Geachte Klant,

What i can advise you to do is retest this mainboard with-out the
AnySee television tuner card and see if the problem presist.

And please check if there is a driver update for this tuner card.

Your question about the cpu if this will be supported i dont have the answer. The best you can do is keep an eye on the cpu support list wich you can find here.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fcsXWSxnhzZE9rnR

------------------

Mijn desktop pc heeft de simpele variant van dit moederbord (de td-m evo) waar de cpu wel op de support list staat. Misschien moet ik maar eens moederborden ruilen. Dit is alleen een dikke klus waar ik liever niet aan begin dus ga eerst nog andere zaken testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wizzing op 21-04-2010 19:48 ]

• Wizzing
Weer een update:

-Ik heb in windows 7 de Anysee Software geuninstalled en de anysee tuner losgekoppeld (om instructies van de Asus support op te volgen en deze uit te sluiten).

-Ik heb de Hiren bootcd 1.4 gedowload en hiervanaf ESTOOL om samsung harde schijven te testen gedraaid

ESTOOL start prima op en begint diagnostics te draaien. Bij de grootste test, "Read Surface Scan", freezed de pc na meer dan twee uur aan het scannen geweest te zijn. Hij geeft geen foutmelding, maar het beeld loopt gewoon vast en het voorgangstekentje blijft steken.

Na een herstart krijg ik WEL een biospiep, start windows op, en loopt dan vast bij het begin van windows met een zwart scherm en wel een cursor [zie afbeelding 1].

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/crash2.JPG
Afbeelding 1: pc loopt vast bij opstarten Windows 7
Als ik nu weer op de herstart knop druk (na even gewacht te hebben) dan krijg ik ook weer een piep, maar nu krijg ik verder geen postmeldingen oid.. alleen maar een kleine knipperende cursor links boven in beeld [zie afbeelding 2].

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/crash3.JPG
Afbeelding 2: pc loopt vast na bios piep. Hij laats alleen een knipperende cursor zien in de linker bovenhoek.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 16:44

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Wizzing schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:28:
Weer een update:

-Ik heb in windows 7 de Anysee Software geuninstalled en de anysee tuner losgekoppeld (om instructies van de Asus support op te volgen en deze uit te sluiten).

-Ik heb de Hiren bootcd 1.4 gedowload en hiervanaf ESTOOL om samsung harde schijven te testen gedraaid

ESTOOL start prima op en begint diagnostics te draaien. Bij de grootste test, "Read Surface Scan", freezed de pc na meer dan twee uur aan het scannen geweest te zijn. Hij geeft geen foutmelding, maar het beeld loopt gewoon vast en het voorgangstekentje blijft steken.

Na een herstart krijg ik WEL een biospiep, start windows op, en loopt dan vast bij het begin van windows met een zwart scherm en wel een cursor [zie afbeelding 1].

[afbeelding]
Afbeelding 1: pc loopt vast bij opstarten Windows 7
Als ik nu weer op de herstart knop druk (na even gewacht te hebben) dan krijg ik ook weer een piep, maar nu krijg ik verder geen postmeldingen oid.. alleen maar een kleine knipperende cursor links boven in beeld [zie afbeelding 2].

[afbeelding]
Afbeelding 2: pc loopt vast na bios piep. Hij laats alleen een knipperende cursor zien in de linker bovenhoek.
Al je geheugen strips afzonderlijk (in verschillende sloten) getest? Kan ook zijn dat deze toch nog een probleem geven. Ondanks dat er al 6+ uur getest is.

Had zelf ook ooit last van BSODs bleek een van de 4 strips defect te zijn (had vergelijkbaar symptoom als bij jou nu, ook een knipperend _-tje.).

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Wizzing
remy007 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:42:
[...]

Al je geheugen strips afzonderlijk (in verschillende sloten) getest? Kan ook zijn dat deze toch nog een probleem geven. Ondanks dat er al 6+ uur getest is.

Had zelf ook ooit last van BSODs bleek een van de 4 strips defect te zijn (had vergelijkbaar symptoom als bij jou nu, ook een knipperend _-tje.).
Mmm nee heb ze alleen samen getest in één bepaalde opstelling. Misschien idd het proberen waard. Hoeveel tijd zal ik in eerste instantie per strip testen?

• Wizzing
Ik nu al een aantal slots getest, ik doe eerst telkens 1 uur.

Wat opvallend is; één dimm module heeft nu al bij twee sloten een vreemde fout gegeven. Hij gaf geen fouten in memtest, maar in plaats daarvan startte memtest niet goed op. Als ik vervolgens de computer opnieuw opstart doet memtest het wel gewoon met de zelfde configuratie.

Ik heb weer een foto erbij om te laten zien welk scherm de pc bij blijft hangen

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/tweakers/crash4.JPG

• Wizzing
Ik ben weer een stukje verder. Ik heb veel testen gedaan met het geheugen (nog niet alle) en alles wat ik getest heb minstens een uur (4 keer pass). Wat me op een gegeven moment opviel was dat memtest 86+ v4.00 de verkeerde geheugen snelheid aangaf bij 2 sloten!

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/r.lageveen1/tweakers/dimm.jpg

Slot B1 & Slot B2 (allebeide verschillende kleur) draaien het geheugen volgens memtest op 200 Mhz (DDR400). Dit lijkt me niet normaal, of is dit een foutje van memtest. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Slot A1 & A2 geven 666 Mhz (DDR1333) aan.

Verder heb ik nog wel een paar keer gehad dat memtest vastliep voor aanvang van de test (zie post hierboven). Opvallend was dat dit uitgerekend in de 'goede' sloten was die op DDR1333 liepen. Ik snap er helemaal niets meer van.

EDIT: Heb nu de geheugen modules in slot A1 en A2.. het lijkt nu allemaal soepel te lopen.. maar kan hier later meer over zeggen. Eerst even goed testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wizzing op 24-04-2010 02:49 . Reden: update plaatsing gehugen in slot A1 en B1 ]

• Wizzing
Ik heb er nog een nieuwe BIOS versie overheen gegooid (was afgelopen weken weer eentje uitgekomen) en heb de geheugenmodules in slot A1 en A2 geplaatst. Dit waren de sloten waar de snelheid in memtest correct aangegeven werd. Hebben mensen dit al eens meegemaakt dat memtest bij bepaalde sloten de verkeerde snelheid aangaven?

Vooralsnog lijkt het systeem nu stabiel. Ik heb nog een memtest gedraait (8 uur) en dit leek allemaal prima. Verder is het eerst even afwachten.

• babananana
  • Laatst online: 17-02 17:26
Ik heb een keer dezelfde situatie gehad bij het starten van Windows, 4 dagen na het bijplaatsen van een extra setje geheugen. Toen pas heb ik memtest gedraaid, die binnen 2 seconden al genoeg fouten vond om weer te stoppen. Toen nog wat keren gestart, en 1 keer kreeg ik ook zo'n startschermpje (zwart beeld met alleen een muis) zoals jij gefotografeerd hebt.

Ik zou eens andere geheugenmodules proberen, misschien uit je desktop pc?

Op een oude Pentium III 500Mhz (slot-1 voor de geïnteresseerden) heb ik ook wel eens gezien dat de snelheden van het SDRAM (ja oud hè) niet klopte.

[ Voor 2% gewijzigd door babananana op 25-04-2010 19:26 . Reden: verduidelijkt ]

• Wizzing
Wizzing schreef op zondag 25 april 2010 @ 12:06:
Ik heb er nog een nieuwe BIOS versie overheen gegooid (was afgelopen weken weer eentje uitgekomen) en heb de geheugenmodules in slot A1 en A2 geplaatst. Dit waren de sloten waar de snelheid in memtest correct aangegeven werd. Hebben mensen dit al eens meegemaakt dat memtest bij bepaalde sloten de verkeerde snelheid aangaven?

Vooralsnog lijkt het systeem nu stabiel. Ik heb nog een memtest gedraait (8 uur) en dit leek allemaal prima. Verder is het eerst even afwachten.
Sinds dat ik deze stap heb genomen heb ik geen problemen meer!
Pagina: 1