Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik fotografeer stationsgebouwen.

Met sommige foto's ben ik tevreden, maar ik denk dat er nog veel te verbeteren valt. Graag feedback.

De foto's 1 t/m 4 zijn gemaakt met een Canon Powershot A480. Deze is gestolen, de vervangende camera is een Canon Ixus 95 IS. Achterliggende vraag is of investeren in een dSLR zinvol is voor dit thema.

Stationsgebouwen hebben meestal een straatzijde en een spoorzijde. Bij een van beide heb ik de zon tegen. Dat levert slechte foto's op. Dat is ook heel duidelijk te zien in deze testcase. Hoe hier het beste mee om te gaan? Terugkomen op een moment dat ze zon anders staat is geen optie, gezien de lokaties waar ik niet bepaald dagelijks kom. Daarnaast speelt vaak beperkte ruimte een rol, ivm. sporen of tegenoverliggende bebouwing.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_6589_klein.jpg
Apach, Frankrijk, spoorzijde.

2.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_6568_klein.jpg
Apach, Frankrijk, straatzijde.

3.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_6136_klein.jpg
Montmédy, Frankrijk, spoorzijde.

4.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_6163_klein.jpg
Montmédy, Frankrijk, spoorzijde.

5.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0329_klein.jpg
Hayange, Frankrijk, straatzijde.

6.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0335_klein.jpg
Hayange, Frankrijk, spoorzijde.

7.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0365_klein.jpg
Gandrange-Amneville, Frankrijk, straatzijde.

8.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0367_klein.jpg
Gandrange-Amneville, Frankrijk, straatzijde.

9.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0389_klein.jpg
Gandrange-Amneville, Frankrijk, perronzijde.

10.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0069_klein.jpg
Kautenbach, Luxemburg.

11.
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/GoT/IMG_0054_klein.jpg
Kautenbach, Luxemburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Je hebt een niet zo gebruikelijk onderwerp genomen, ik denk dat dit topic daarom nog niet zo hard loopt. Aangezien nog niemand heeft gereageerd zal ik proberen wat commentaar te geven :)

#1: jammer van het afgesneden gele bord aan de rechterzijde, daarnaast van de moiré in de bovenlijding onmiddellijk op.
#2: uitsnede is wel aardig, jammer van de overbelichting. Wat nog erger is: je onderwerp is daardoor onderbelicht.
#3: De overbelichting trekt helaas de aandacht, compositie is goed.
#4: Gewoon goed.
#5: Ik had hier iets minder lucht en iets meer staat willen zien. De reclamezuil links onder valt nu bijna van de foto af.
#6: Wederom de afsnijding links en rechts.
#7: Aan de donkere kant en veel lege straat. Je compositie had wel wat spannender gekund.
#8 t/m 11: Allemaal wel okee.

Zou je dit met een DSLR beter kunnen doen? Misschien wel. Je kan voordeel halen uit het feit dat je een zonnekap kan plaatsen en daardoor een beter contrast in je foto's krijgt. Je kan bovendien van lenzen wisselen en daardoor meer groothoek krijgen dan je nu hebt. Bijvoorbeeld in foto #6 had je hier wat aan gehad. Daarnaast zou wellicht een pola-filter hier en daar helpen om de kleurtjes mooier te krijgen.

Maar ik zou ook zeker willen adviseren niet alleen voor- en achterkant van een station te fotograferen, probeer ook eens details erop te krijgen. Voor de kijker maakt dat een testcase als deze veel interessanter.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Dat weet ik :?

Ik geef volgens mij toch ook wel tips om de compositie te verbeteren. Over en onderbelichten met een ixus kan ook als het goed is. Maar als je het niet eens bent met mijn commentaar mag je altijd SvMp's foto's zelf van commentaar voorzien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
breinonline schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 09:53:
Maar ik zou ook zeker willen adviseren niet alleen voor- en achterkant van een station te fotograferen, probeer ook eens details erop te krijgen. Voor de kijker maakt dat een testcase als deze veel interessanter.
Dat was ook mijn gedachte. Een overzichtsfoto is voor jou mss interressant, hoef je ook niet te laten. Maar als het gebouw bijzondere kenmerken heeft, een vreemd raam of deur of dak, antieke banken, versleten loket, naambord, whatever, zoom of focus daarop. Met evt wat hints als de sporen/bovenleiding op de achtergrond. Misschien ook wat reizigers erbij?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53

Dido

heforshe

Ik vind het een heerlijk onderwerp, maar in deze testcase net ff niet helemaal naar mijn smaak uitgewerkt.

Waar het ene gebouw er mooi uitspringt valt het bij de volgende foto weg in de achtergrond. Je zou kunne kiezen om de stations juist als opvallende gebouwen te portretteren (maar dan denk ik meer aan wide-angle shots van bijvoorbeeld Keulen CS) of meer als de solitaire getuigen van menselijke mobiliteit (dat klinkt wat poetischer dan ik bedoelde, maar enfin). Ik denk dat je sowieso meer neigt naar dat laatste.

Om op je achterliggende vraag in te gaan: een dSLR geeft je de mogelijkheid om zo'n achterliggende gedachte beter in je foto's te verwerken, maar ook uit een compact kun je al meer halen, denk ik. Ik weet niet wat voor zoombereik je hebt, maar ik zou bijvoorbeeld bij 8 geprobeerd hebben een wide-angle shot van dichterbij te maken om zo die schaduw van het gebouw minder opvallend te maken.

Hoeveel nabewerking heb je toegepast? De ene foto is heel contrastrijk, terwijl de andere juist veel contrast mist, dat "breekt" de serie ook wat op. Als je voor foto 3 bijvoorbeeld twee foto's had gebruikt, met verschillende belichting (een waarop het station beter belicht was, en een waarop de lucht niet uitgebeten was) had je daar denk ik een veel mooiere foto van kunnen maken. Ook dat is iets waar je met een dSLR vaak meer controle over hebt dan met een compact.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:46

Polariteit

Fietsende fotografeur

Interessante serie, met een leuk onderwerp. alleen erg jammer dat hij bij sommige foto's niet helemaal uit de verf komt.

Ik zal even per foto aangeven wat ik de plus en minpunten vind.

#1 - Mooi qua kleur en compositie, het gebouw contrasteert mooi tegen de blauwe lucht. In deze foto is er eigenlijk maar 1 ding dat mij stoort, en dat is het gele bordje dat het beeld binnen komt wandelen rechts.

#2 - Hier is er duidelijk sprake van een overbelichte lucht. Erg jammer, want hierdoor komt de kleur van het gebouw ook wat minder mooi uit. Misschien een idee om in dit soort situaties eens te denken aan een grijsverloopfilter. volgens mij heeft Cokin ook een systeem dat op compact-camera's toe te passen is.

#3 - Mooie compositie, alleen wellicht had je hem uit een iets andere hoek kunnen nemen zodat die paal niet voor het gebouw had gestaan.

#4 - Hier steekt het gebouw mooi af tegen de blauwe lucht. Wel jammer van de auto's op de voorgrond. Bij een station zie ik liever een trein er bij staan zeg maar eng een auto's ;) Ook zou ik hem misschien wat meer ruimte aan de rechterkant geven.

#5 - Ook hier mooie kleuren, één van de mooiste platen van de serie. enige minpuntje vind ik dat het er links afgesneden is.

#6 - Hier zou ik misschien door de knieen zijn gegaan, om er voor te zorgen dat die bovenleiding niet precies het dakje van het gebouw af lijkt te snijden.

#7/#8 - Deze vind ik niks, veels te afstandelijk.

#9 - Mooie kleuren en mooi licht in deze plaat!

#10 - Hier vind ik de hoek tov het gebouw te schuin.

#11 - Hier zie ik eigenlijk maar een te beperkt gedeelte van het gebouw. Hierdoor wijkt het een beetje af van de rest van de serie waar eigenlijk de gebouwen er geheel op staan.

Over je vraag of het met een dslr beter kan: wellicht wel. Doordat je meer keus hebt aan lensen etc is het makkelijker om de brandpuntafstand aan te passen aan de omgeving, waardoor je dus bepaalde dingen in de omgeving beter uit kan sluiten die je er niet op wilt hebben. Ook denk ik dat je met een dslr veel meer invloed kan hebben op de manier van registreren van kleuren/contrasten/licht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bedankt voor de reacties! Een late reactie van mij, in eerste instantie had ik helemaal geen reacties meer verwacht.

Eerst even iets over de achtergrond van de foto's. Van elk station heb ik een hele serie. In dit topic heb ik een selectie gemaakt. Ik heb niet bewust foto's gekozen vanuit een bepaalde positie. Over een aantal foto's ben ik tevreden, maar ik heb een aantal bewust er bij gedaan om dat ik ze niet goed vind.

De reden dat ik dit onderwerp pak is niet zozeer artistiek van aard. Ik ben bezig met een website over de stationsgebouwen met nadruk op architectuur en geschiedenis, zoals die voor Nederland al bestaat (www.stationsweb.nl, deze site is niet van mij) maar dan internationaal. Mijn interesse ligt vooral bij de historie. Daarom ook bij voorkeur foto's van kleine stations die nog iets nostalgisch hebben.

In dit topic vraag ik ook vooral technisch feedback, al is ook andere feedback welkom. Terecht wordt het gele bord op foto 1 opgemerkt. Is mij zelf niet eens opgevallen, maar helemaal waar. Het is een stuk mooier als dat gele geval er niet op staat. Foto 1 is wel de foto waar ik het meest tevreden mee ben qua kleur en scherpte. Was een snelle actie vanaf verboden perron, alleen toegankelijk als er een trein komt. Die zou echter pas over 4 uren komen. Uit het niets dook de stationschef op die erg vriendelijk was, en onder begeleiding mocht er wel een foto gemaakt worden. Geen tijd dus om even terug te kijken en nog wat platen er bij te schieten.

Veel opmerkingen over overbelichting, metname foto 2. In alle gevallen van overbelichting was sprake van tegenlicht. Hoe kan ik toch een mooi resultaat krijgen? Aan de zon kan ik niets veranderen.

Ook zijn er opmerkingen gemaakt over het afsnijden. Groot probleem bij stations is de ruimte. Foto 5 is inderdaad links afgesneden. Ik stond echter al letterlijk met mijn rug tegen de muur van de tegenoverliggende bebouwing. Terwijl veel stationsgebouwen vrij breed zijn, vaak moet ik dan een stukje van een vleugel opofferen. Hetzelfde probleem doet zich voor aan de perronkant. Op kom alleen op plekken waar het mag en spoorlopen doe ik nooit. Bij foto 6 stond ik al op het randje van achterste perron, meer valt er volgens mij niet van te maken met mijn simpele cameraatje.
Bij foto 4 speelde precies hetzelfde probleem, maar dat gebouw is iets compacter en ik wist toch een hoekje te vinden om een redelijke foto te maken.

Weinig fans van foto 7. Eens met kritiek. Foto 7 heb ik vooral voor mezelf gemaakt om een zo compleet mogelijk beeld van het gebouw te hebben. Reden dat ik de foto in dit topic heb meegenomen, is niet de geweldige compositie, maar de zon die zo enorm in de weg staat. Wat kan ik daar nou mee?

Foto 9 is prachtig gelukt. Zon viel precies goed. Als de zon meewerkt, dan is het halve werk gedaan. Ook hier overigens beperkte ruimte op een middenperron, dus de vleugels vallen weg.

Waar ik zelf heel ontevreden mee ben zijn de kleuren van foto's 10 en 11. Ik vind de foto's erg grauw. Niet zoals ik deze plek zelf ken. Met diezelfde camera (Ixus 95IS) heb ik gisteren nog wat foto's gemaakt, ook bewolkt weer, en ook weer weinig kleur.

Foto gemaakt in de zomer, met een 3 MP Fuji FinePix:
Afbeeldingslocatie: http://i859.photobucket.com/albums/ab158/SvMpNL/Kautenbach/zomer-1.jpg?t=1273420856

Uiteraard was het weer toen beter en een ander seizoen, maar toch.

Tot slot nabewerken. Er wordt gevraagd of ik aan nabewerking doe. Nee, deze foto's zijn niet bewerkt. Ik denk wel dat ze met nabewerking zijn te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik denk dat als je voro een site bezig bent je niet al te veel op de fijne puntjes moet willen letten. Wel dat je het gebouw redelijk belicht, zelfs al gaat dat ten koste van je lucht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die stations met lucht en al goed belicht wel hebben moet je met HDR gaan werken (exposure bracketing). Je maakt dan 3 foto's (of eventueel 2). Stel je maakt er 1 onderbelicht zodat de lucht mooi is, en 1 normaal/net overbelicht zodat het gebouw + schaduwen mooi zijn. Je zet ze dan in photoshop o.i.d. en gebruikt de donkere foto voor de lucht, en de lichte voor het gebouw. Et voilà! Een mooi belichtte foto..

Een dSLR is hiervoor aan te raden (daar zit dit soort functionaliteit meestal standaard op), en dan in samenwerking met een leuke groothoek lens :)
Pagina: 1