Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hoi,

ik ben nog echt een n00bie. Ik zat te googlen, en ik zag rivatuner. Gedownload, maar ik durf m eigenlijk niet te gebruiken, omdat ik niet weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen&de nadelen zijn, en wat er allemaal mis zou kunnen gaan?

alvast bedankt!

bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zolang je pas de settings mee laat opstarten als je zeker weet dat ze 100% stabiel zijn, weinig risico.

Leesvoer wat je misschien wel zal helpen: Apen-nootjes in "Overclocking & Tweaking FAQ"

[ Voor 39% gewijzigd door Jejking op 17-04-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 17:49
Je moet eigenlijk op twee dingen letten: Temperatuur en stabiliteit. Te warm worden is slecht voor je videokaart, en aan een instabiele videokaart heb je niets.

Je kunt dus de kloksnelheiden langzaam verhogen, steeds met furmark testen of hij nog stabiel is, en met bijvoorbeeld GPU-Z kijken of ie niet te warm wordt. Zorg dat je inderdaad NIET apply overclock settings at startup ofzoiets aanvinkt voordat je helemaal tevreden bent met je overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Maar hoe kan ik temperatuur en stabiliteit controleren? En wat is te veel bij temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Haan

dotnetter

Ik had je bijna doorverwezen naar de FAQ van het subforum Videokaarten & Beeldschermen , maar die is zo hopeloos verouderd dat ik je dat niet aan zal doen :X

Wat Manu_ zegt is eigenlijk precies wat je moet doen, richtlijnen voor temperaturen zou ik uit m'n hoofd ook even niet weten, maar dat is ook wel te vinden. Of het stabiel is, is makkelijk: zolang alles blijft werken zonder dat je pc vastloopt, of dat je rare strepen door je beeld krijgt, is het goed ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 17:49
beatboxx schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:13:
Maar hoe kan ik temperatuur en stabiliteit controleren? En wat is te veel bij temperatuur?
De maximum temperatuur hangt af van je videokaart, maar met google vertelt je zo wat de max temperatuur voor jouw kaart is.

Als je in furmark zwarte blokjes of ander slecht beeld krijgt, is het niet stabiel. Als je complete systeem vastloopt is er natuurlijk ook iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
okay. Die furmark gaat bij mij met zon 4 frames p/s... is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Haan

dotnetter

beatboxx schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:41:
okay. Die furmark gaat bij mij met zon 4 frames p/s... is dat normaal?
Dat hangt van je videokaart af natuurlijk 8)7 Als je een Radeon HD5970 hebt, zou ik me zorgen maken, heb je een nVidia 9600GT, kan dat heel goed kloppen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:09
Belangrijk is, voordat je gaat overklokken, dat je systeem schoon is. Maak je ventilatoren van je case en van je videokaart schoon. Ververs eventueel je koelpasta van je GPU.
Dus eerst zorgen dat je basis, waaruit je start, goed is. Dan pas gaan overklokken. Dan heb je er ook het meeste profijt van ;)

Ga je een kaart overklokken, waarvan de koeler al half dicht zitvan het stof, zit je zo aan je maximale temperatuur, terwijl de kaart meer kan. En dat is de uiteindelijke bedoeling van overklokken :P

edit:

Ook is rivatuner niet het enigste overkloktool. Afterburner is ook een hele goeie, met ingebouwde "furmark-achtige" GPU stress test.

[ Voor 12% gewijzigd door roland kroes op 18-04-2010 09:52 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:43

psyy138

blackbulls.nl

EVGA precision is ook een goeie maar alleen voor nvida kaarten helaas gebruik het zelf ook

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

MSI AB ondersteunt zowel nVidia als ATi én is even uitgebreid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verder zijn er hier genoeg topics over te vinden op GoT :) Ik zou je dan ook willen aanraden om deze op te zoeken en door te lezen, dan ga je het helemaal snappen denk ik :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.