ip-adres routers zoek + verbindings problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipmeister
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04-2010
Goedenmiddag,

Ik heb nu al een tijdje problemen met het internet. Ik heb beneden een router staan die aangesloten is op een modem (via kabel). Boven heb ik ook een modem staan (draadloos) die weer is aangsloten op de router beneden. Boven heb ik de playstation en een computer die gebruik maken van het draadloze netwerk. Beneden staat een computer die wired aangesloten is. Kort gezegt:

Beneden: Modem (kabel)
Router (wired) sitecom wl 607 (uitgaand lan 1)
Computer (wired)

Boven: Router (draadloos) sitecom wl 607 (inkomend lan 1)
Playstation 3 (draadloos)
Computer (draadloos)

Beide routers had ik een ander ip-adres gegeven en de range voor de uit te geven ip-adressen had ik ook gewijzigd om conflicten te voorkomen. Door de router boven als een switch in te stellen door dhcp uit te zetten had ik op een gegeven moment het hele zooitje werkende gekregen maar dit hield na 2 weken weer op. Het internet ging om de 5 seconden uit en aan waar ik de rede niet van heb kunnen vinden. Heb beide routers een keer via de resetknop gereset maar kan nu niet meer in de routers zelf komen om aanpassingen te kunnen doen. Als ik het ip-adres via ipconfig opzoek komt er het volgende uit:

Auto configuratie ip-adres: 169.254.218.182
subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway: niks weergegeven

Wat hierbij ook erg curieus is, is dat de routers in eerste instantie te benaderen waren via ip adres 192.168.0.1. Van beide routers is dit op miraculeuze wijze dus veranderd waardoor ik er niet in kom. Ook hebben de modems zich een andere naam gegeven dan dat ze met de fabrieksinstellingen hadden.

Wie zou mij kunnen helpen met dit probleem want ik wordt er onderhand een beetje moedeloos van. Ik hoop dat ik voldoende heb uitgelegd om het probleem te kunnen begrijpen. Mocht dat niet zo zijn vraag maar wat je nog nodig hebt.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:30
Rechtstreeks een kabel aan het betreffende apparaat en een laptop hangen, heb je altijd een 1 op 1 verbinding. Configureren en naar het volgende apparaat. Dan kan je makkelijker dingen kortsluiten.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Volgens mij noem je een aantal tegenstrijdige dingen in je post. Eerst zeg je dat je IP adressen hebt aangepast op de routers, vervolgens dat ze beide op 192.168.0.1 stonden?

Wat je volgens mij wil is het volgende:

router beneden instellen op (bijv) 192.168.0.1
router boven instellen op 192.168.0.2 en lan 1 van beneden aansluiten op een lan poort van de router boven. Vervolgens boven DHCP uitschakelen.

Ik ken de betreffende routers niet, maar als alles goed gaat krijgen clients dan van de router beneden een DHCP adres en de juiste default gateway.

Dat IP adres van IPconfig wat je aangeeft is dat je PC/laptop geen adres krijgt van de router.

als je router 192.168.0.1 had, je laptop/pc even een fixed ip geven zoals 192.168.0.7 en inloggen op de router.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipmeister
Belgar schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:50:
Volgens mij noem je een aantal tegenstrijdige dingen in je post. Eerst zeg je dat je IP adressen hebt aangepast op de routers, vervolgens dat ze beide op 192.168.0.1 stonden?

Wat je volgens mij wil is het volgende:

router beneden instellen op (bijv) 192.168.0.1
router boven instellen op 192.168.0.2 en lan 1 van beneden aansluiten op een lan poort van de router boven. Vervolgens boven DHCP uitschakelen.

Ik ken de betreffende routers niet, maar als alles goed gaat krijgen clients dan van de router beneden een DHCP adres en de juiste default gateway.

Dat IP adres van IPconfig wat je aangeeft is dat je PC/laptop geen adres krijgt van de router.

als je router 192.168.0.1 had, je laptop/pc even een fixed ip geven zoals 192.168.0.7 en inloggen op de router.
En wat voor submasker/gateway en dns moet ik het dan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

subnetmask is gekoppeld aan de range. voor C klasse is dit 255.255.255.0.

default gateway is 192.168.0.1, echter voor clients die via beneden een DHCP lease krijgen zou dat transparant moeten zijn zolang je verbinding maar tussen lan-poort en lan-poort is. Of wanneer je de router boven als access point in kunt stellen ook op de wan (niet alle routers ondersteunen een "access point" mode).

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipmeister
Ik heb het geprobeerd maar direct doet mijn internet het niet meer + ik kan nog steeds niet inloggen op de router. Wat betreft die tegenstrijdigheden die je noemt ligt het zo: Beide routers hebben vanuit de fabriek het ip adres 192.168.0.1 gekregen. Boven heb ik deze toendertijd gewijzigd naar 192.168.0.2 om ip conflicten te voorkomen. Nu ik ze beide gereset heb kom ik niet meer in de routers terwijl je zou denken dat ze naar de fabrieksinstellingen terug keren. ofwel dat ze beide weer staan op 192.168.0.1. Dit klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Ik neem aan dat je laptop dan nu wel een IP heeft in die range ? 192.168.0.x ? zo niet, dit even handmatig ingeven

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipmeister
Ik wil eerst de vaste computer beneden die wired is aansluiten. Dan kan ik naar de volgende stap om boven de pc aan te sluiten. Maar de router krijgt op dit moment volgens mij gewoon geen internet binnen op 1 of andere manier. Anders had ie em wired wel gewoon door moeten sturen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Belgar schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:31:
subnetmask is gekoppeld aan de range. voor C klasse is dit 255.255.255.0.
Nee hoor dit is helemaal niet zo. Gelukkig niet anders zouden we al veel eerder uit de ipv4 adressen gelopen zijn. In dit geval zal het masker wel kloppen maar het is echt niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

offtopic:
TrailBlazer schreef op maandag 19 april 2010 @ 18:01:
[...]

Nee hoor dit is helemaal niet zo. Gelukkig niet anders zouden we al veel eerder uit de ipv4 adressen gelopen zijn. In dit geval zal het masker wel kloppen maar het is echt niet altijd zo.

Voor professioneel gebruik heb je natuurlijk gelijk, maar voor prive gebruik van public spaces kun je dit gewoon zo stellen. Vanuit de basis is het correct. volgens de originele specificatie heeft een C-klasse minimaal /24.

Je kunt problemen met de router uitsluiten door de vaste PC direct met het modem te verbinden en kijken of je internet krijgt op je vaste PC. Bovendien heb je twee dezelfde routers dus zou je ze even om kunnen wisselen na de factory reset. Maar inderdaad, volgens de handleiding zou de router na een volledige reset automatisch addressen uit moeten geven in de 192.168.0.x reeks.

...Als het maar werkt

Pagina: 1