Notebook G51J 3D CPU Fan draait continu voluit

Pagina: 1
Acties:

• ewt
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 19:33
Sinds 2 dagen draait de CPU fan van mijn Asus G51J 3D Notebook continu voluit. Asus Probe geeft aan dat de CPU temperatuur Fatal is en de CPU fan Fully on. Maar als ik check met speedfan zie ik dat de GPU, HD0, HD1, Core0 untill Core4 onder de 45C zijn. Alleen temp1 ook wel ACPI heeft een temperatuur van 97C. De lucht uit de notebook is gewoon koel, het lijkt er dan ook op dat er een censor kapot is...

Volgens mij is op het zelfde moment ook de werking van verschillende multimedia toetsen uitgevallen zoals powergear energy profiel wijziger en uitschakelen touchpad. De software voor deze knoppen is echter nog gewoon geïnstalleerd.

Iemand een suggestie?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

kabelbreuk of ergens een lintkabeltje losgegaan? kijk even even in de bios of er na een reset oid niet een fanspeed optie aan of uit is gegaan, laatste tijd mischien nog drivers ge(de)installeerd (van het mobo bv), of veranderingen in het register gemaakt?

speedfan geeft vaak naast de gevonden sensors ook nog een paar onzin temperaturen weer dus als die temp1 eerst niet laag was zou ik me er nier al te druk over maken.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
Vaak gaan ze voluit draaien wanneer de fan dicht zit met stof. Alleen dat de knoppen zijn uitgevallen is wel bijzonder. Sensor zit in de processor, kan me niet echt voorstellen dat deze stuk is gegaan, heb ik nog nooit meegemaakt (maar je weet het nooit). Je zou de processor nog kunnen uitwisselen om te kijken of het dan beter gaat maar die heb je ook niet even liggen natuurlijk.

Verder: Het kan zijn dat wat -36- al suggereerde, het kabeltje wat losgekomen is. Het zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld de notebook door schokken of torderen het kabeltje losgekomen is, en dat de processor door slecht contact met het koelblok te warm wordt. In ieder geval moet de laptop open denk ik om verder te kijken.

• ewt
De acpi hittesensor lijkt van de voeding te zijn, maar ik weet inderdaad niet zeker als de sensor nep is.
Maar zowel Speedfan als Asus Probe geeft aan dat de temperatuur fatal is, terwijl de GPU en CPU cores koel zijn.

Ik kan kwa asci of koelers niks aanpassen of zien in de bios, kan er alleen poorten uitzetten enz.

Wil inderdaad morgen de laptop even open maken om na te kijken als alles goed vast zit, stof lijkt me sterk aangezien de laptop pas 2 maanden oud is.

Alvast bedankt, ik laat nog even weten wat ik vind.

[ Voor 3% gewijzigd door ewt op 17-04-2010 23:24 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:37
Als al je toetsen ook niet meer werken is het gewoon een software fail. Deïnstalleer gewoon eens alle Asus software en zet het er opnieuw op. Grote kans trouwens dat je ATK0100 ACPI driver verrot is, of opeens "weg" is. Deze zorgt volgens mij ook voor de knoppen, maar vooral ook voor de ACPI.

• ewt
Ik heb de software opnieuw geïnstalleerd en daarna ook nog een oud image waar alles op werkte terug gezet, maar heb nog steeds hetzelfde probleem. Op zich ook niet gek want de fan draait op maximale snelheid zodra de laptop gestart wordt.

Ik heb nog gekeken om hem open te draaien, maar aangezien de laptop pas 2 maanden oud is maak ik liever gebruik van de garantie, heb net een RMA formulier ingevuld.

Bedankt voor de reactie's.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:37
En ook de settings in je BIOS zijn goed? Eventueel kun je nog een update proberen voor je hem als RMA aangeeft.

• ewt
In de bios kan ik geen settings vinden mbt temperatuur of fans. Ik kan er alleen poorten aan of uit zetten en de boot settings aanpassen. De bios is de nieuwste versie 108, geupdate na het onstaan van het probleem van 107.

[ Voor 13% gewijzigd door ewt op 19-04-2010 20:31 ]

Pagina: 1