Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-08 09:29
Hoi,
Ik gebruikt Cliosoft SOS voor source control.
Ik wil graag in mijn excel-sheet of in mijn word-document het versie-nummer en datum van inchecken van de source control software zien.
In een plain text-document geef ik dat aan door de volgende tags op te nemen:
  • $Revision: $
  • $Data: $
En de source control software zet hier dan zelf het juiste versie-nummer en datum neer.

Echter als ik dit in Excel doe werkt het niet (waarschijnlijk omdat de source control software de tags niet ziet omdat een Excel bestand niet als plain text wordt opgeslagen). Ook als ik de tags in een visual basic script zet, woren de tags niet geupdate (idem reden).

Ik heb op internet gezocht, en daar wordt veel verwezen naar MS Sharepoint. Ik wil echter mijn sheets en documenten samen met alle andere files beheren met 1 Source Control programma (Linux, Windows combinatie)

Ik heb ook zitten denken om SOS op het moment van inchecken een perl-script te laten draaien, die de juiste tags voor mij wegschrijft. Als dit al mogelijk is (nog niet gecheckt), dan lijkt me dit erg omslachtig en heeft dus zeker niet mijn voorkeur.

Nu de vragen:
Weet een van jullie misschien hoe ik voor elkaar kan krijgen dan mijn source control software de tags wel ziet en Excel/Word netjes de juiste datum en versie-nummer van inchecken ziet?
Is er in een Excel/Word-bestand een onderdeel wat gewoon als plain-text wordt opgeslagen (waar ik de tags in kan zetten), waarna ik dit met een visual basic script kan uitlezen?
Andere ideeen zijn uiteraard welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zonder aparte word/excel-ondersteuning in ClioSoft wordt dit erg lastig. Verder is Embedded version numbers - good or evil? misschien wel relevant. Ik zou ook niet direct weten waarom je dit nummer direct in een Word-document wil zien, ik denk dat je daar iets vriendelijke versienummers wil. Misschien dat iets als TortoiseSVN dit wel zou kunnen overigens, diff/merge-ondersteuning is er in ieder geval. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
Bedankt voor je reactie en de leerzame link. Ik heb inderdaad ook veel informatie gevonden over TortoiseSVN , maar ik wil geen risico lopen dat de huidige database geruïneerd wordt.

De reden dat ik mijn revisie-nummer in de file wil hebben, is dat ik vind dat de versie-nummer die in het document staat altijd uniek en automatisch ge-update moet zijn. Nu is het zo dat versie-nummers van Word of Excel files handmatig worden veranderd, wat uiteraard leidt tot foutieve nummering of het vergeten van updaten van de nummering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een beetje DMS moet dat soort metadata kunnen uitlezen bijvoorbeeld bij check-in/check-out, waar MOSS natuurlijk een goed voorbeeld is al is dat valsspelen: de makers hebben voorkennis :P Maar ik heb geen idee of er voor een source control tool zoals Cliosoft een functie of plugin bestaat die dat uitleest.

Er zit standaard een revisienummer (en een datum) in .doc en .docx bestanden. Maar dat is bij .doc geen plaintext (bij .docx/m kan je het vast ergens in de xml in de zip vinden). Een los versienummer naar eigen wens is natuurlijk ook toe te voegen in de metadata van een documentsjabloon (en die gegevens kan je dan ook tonen in het doc zelf).

Hard in plaintext in een .doc of .docx gooien garandeert datacorruptie, niet doen. Met WSH/VBScript kan je de metadata uitlezen en schrijven, zie bijv. http://blogs.technet.com/...oft-office-documents.aspx voor een Excel-voorbeeld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
Sommige onderdelen van het word-document kun je gewoon lezen met een tekst-editor. Ik ben er inderdaad achter gekomen dat veranderingen in deze tekst leiden tot een corrupt bestand.

Verder is het goed om te weten dat deze info met een VB-script uitgelezen kan worden (en ook veranderd). Jouw link volgend, kwam ik ook op het volgende:
http://stackoverflow.com/...-document/1372819#1372819
Hier wordt een oplossing aangedragen voor het probleem, maar er zit nog steeds een handmatige actie tussen. Ik ben in ieder geval weer heel wat verder.

Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik het graag.