Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe compactcamera te kopen. Deze mag maximaal 230 euro kosten.

Allereerst zat ik te kijken naar de Panasonic Lumix TZ6. Hiervan bevielen me de voorbeeldfoto's echter niet van. Toen ik de foto's van de Lumix TZ7 zag wilde ik die gaan kopen. Een groot voordeel van deze camera vond ik vooral de 12x optische zoom.

Nu zag ik echter een paar dagen geleden in de pricewatch bij gekoppelde artikelen ook nog de Casio EX-H15.

Nu twijfel ik sterk tussen de Panasonic en de Casio. De Casio heeft dan wel een hoger MPx aantal, maar dat maakt me eigenlijk vrij weinig uit (10MPx is denk ik wel groot genoeg). De Casio heeft wel maar 10x optische zoom, de Panasonic 12x. Verder heeft de Casio wel het voordeel dat deze iets goedkoper is.

Wat ik me ook afvraag: de Casio is ongeveer een jaar "jonger" dan de TZ7. Dus zijn hier nog "nieuwe technieken" in die voordelen bieden?

Nu ben ik nog vrij nieuw op het gebied van fotografie. Dus heeft iemand ervaringen met een van deze twee camera's en zou me eventueel verdere voor- of nadelen van een van de camera's kunnen noemen?

Wat ik belangrijk vind is vooral het maken van foto's. Filmen kunnen is leuk, maar niet het belangrijks. En het moet een compactcamera zijn. Een DSLr is geen optie voor mij.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

panasonic heeft op dit moment een vrij goede naam in de compact camera klasse. De tz serie is sinds het begin erg populair, met een reden.

Ik heb er zelf ook 1 gekocht, net als velen met mij hier op got.
Ik zou voor de tz-7 gaan van panasonic, een fijne camera.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de Casio en ondanks dat hij aardige foto's maakt vind ik de bouwkwaliteit van de camera niet erg lekker.
zo is en menige Canon, Sony en de Panasonic wat steviger, en gevoelsmatig wat betrouwbaarder.
Verder geeft de Casio veel Noise in foto's. Ze lens schuift ook erg ver uit, wat soms niet praktisch is.
Het toestel neerzetten op de vensterbank voor en foto lukt niet, de lens is te zwaar en hij valt om!

Verder een geinig ding!
Volgende keer een Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Zoals Nomad al zegt is Panasonic momenteel erg goed het compact segment. Ook al is de Casio misschien best goed, het is een merk dat van alles en nog wat maakt en met uitzondering van de rekenmachines toch een beetje B-merk gevoel bij mij blijft houden.

Als je de camera's naast elkaar zet dan geef ik ook Panasonic het feature-voordeel: stabilisatie in de lens, niet door de sensor verschuiven, minder hoge pixeldichtheid op de sensor en lichtsterker aan het tele-eind.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Titel ont-tagd en niet gemerged aangezien dit concreet tussen 2 a 3 camera's gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
Ik denk dat ik dan toch eens ga kijken naar de Panasonic Lumix TZ7. Vind het alleen jammer dat er van die beunhazen zijn die camera's nooit uitzetten als ze er in de MediaMarkt/Saturn naar gekeken hebben, waardoor eigenlijk altijd de accu leeg is als je wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh, volgens mij hebben ze bij dergelijke winkels nooit een geladen accu hoor! Als je dat wilt, moet je naar een kleine zaak gaan met spullen achter glas. Dat lijkt mij de enige manier waarop je een accu nog een beetje kunt sparen. Bij grote winkels is dat echter niet te doen, aangezien een accu maar een paar uur meegaat en er een alarmplaatje onder zit. Ik denk dat men ze graag voor je voorziet van opgeladen accu's, maar dat je dan niet moet piepen dat ze ineens zo duur zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:59:
Huh, volgens mij hebben ze bij dergelijke winkels nooit een geladen accu hoor! Als je dat wilt, moet je naar een kleine zaak gaan met spullen achter glas. Dat lijkt mij de enige manier waarop je een accu nog een beetje kunt sparen. Bij grote winkels is dat echter niet te doen, aangezien een accu maar een paar uur meegaat en er een alarmplaatje onder zit. Ik denk dat men ze graag voor je voorziet van opgeladen accu's, maar dat je dan niet moet piepen dat ze ineens zo duur zijn ;)
Bij de Saturn hier in de buurt (Aken) zijn de accu's wel vaak geladen hoor. In ieder geval, ik heb ook een aantal camera's in die camera afdeling gevonden die gewoon geladen waren.

Maar naar een kleine zaak kijken is ook een optie. Want daar zijn ze denk ik sneller bereid een accu te plaatsen dan in de "grote zaken".
Pagina: 1