Moederbord (S775) koelpasta in socket = kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
Kheb onlangs een moederbord (Socket 775) van een tweaker overgenomen en blijkbaar was er wat koelpasta in de socket gegaan. Eerst dacht ik dat is niet zo'n punt, het zag er namelijk uit alsof het aardig opgedroogd was en er uit te halen was. Had even het socket gecheckt en zag wat minieme pinnen verbogen, maar niet ernstig.

Deze heb ik ook simpel met een naald recht gekregen en dat is niet het punt. De koelpasta was dus nog in vloeibare vorm en zat op de bodem vd socket waar de pinnen dus ingaan. Kheb dit ook aardig schoon kunnen krijgen met een naald en beetje terpentine/ zeer zacht en dun papier. Alleen zit er nog wat prut (heel dun laagje) op de bodem vd socket en ik ben bang dat hierdoor de pinnen met elkaar contact maken.
Ik weet niet hoe geleidend dat materiaal is en of dat voor problemen kan veroorzaken.

Daarom is mijn vraag, kan dat kwaad (dat dunne beetje koelpasta op de socketbodem), of maakt dat niet zoveel uit. Mocht het niet goed zijn, hoe zou ik het dan kunnen verwijderen?

Ik ga proberen morgen een camera te regelen en kijken of ik een goede foto kan maken ervan. Dat zou misschien ook kunnen helpen met het beoordelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Saiya op 17-04-2010 00:13 . Reden: spelling ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 08:38

Iska

In case of fire, use stairs!

Welke pinnetjes zijn het precies? Als je dat namelijk weet kan je met behulp van dit overzicht kijken wat die pinnetje zijn:
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0299/4_8.jpg
Wanneer beide pinnetjes bijvoorbeeld aarde/voeding zijn maakt het natuurlijk niet uit.

Is dit niet het geval kan je met een multimeter proberen te meten wat de weerstand is tussen de pinnetjes en die hier even posten

[ Voor 8% gewijzigd door Iska op 17-04-2010 01:02 ]

-- All science is either physics or stamp collecting

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom spoel je dat socket niet gewoon schoon met (demi)water?

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Schoonmaken met wasbenzine gaat ook erg goed. Droogt ook vrij snel en is niet elektrisch geleidend. Over het algemeen zijn de meeste koelpasta's niet elektrisch geleidend. Op de bovenzijde van gpu's en sommige processors zit ook wel eens elektrische componentjes en het zou niet best wezen als daar pasta op zou komen die stroom geleidt. Er zijn echter wel soorten (geweest) die dat deden, zoals artic silver.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:25
Wasbenzine werkt inderdaad wel goed, dat gebruik ik ook altijd om koelpasta te verwijderen.

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
Hmm ik kan maar geen goede foto van maken :(
Heb geen goede macro camera ofzo, is te klein en te reflectief :(

Maarjah zoals ik op dat plaatje zie (wat overigens erg handig is) gaat het om pinnen:
Rondom NPRT en dan nummertje 26-27-28.
Dit is als ik op het mobo rechtopstaand kijk waarbij dus de socket lever (hendeltje) rechtsonder zit.
Dan lijkt het op een aantal ground/power en untested misschien erbij.

Ik kan het volgens mij niet zomaar spoelen met wasbenzine of terpentine. Denk niet dat spoelen helpt aangezien het dik spul is en niet zomaar spoelbaar, ik kan het dus ook niet echt meer wegvegen..

Wat denken jullie dat mijn kansen zijn als ik het gewoon probeer. Met 80% ben ik wel tevreden :)
En kan het kwaad doen aan mijn proc of andere componenten in de pc mocht het dus geleiden en toch niet zo goed zijn?

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Klinkt als een plek op de socket waar het niet veel kwaad kan. Mocht het geleiden, dan merk je het vanzelf wel met 40 Ampere... Nee ff serieus, de geleidbaarheid is vaak erg klein als het uberhaupt geleidt. Ik voorzie daar niet veel problemen. Test het bord anders eerst zonder processor en andere hardware, dan kan je gauw zien of er iets fout gaat in de socket.
Pagina: 1