Windows 7 Raid 0 Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in mijn pc te weinig ruimte voor mijn film collectie. zodoende heb ik ene 2e HDD gekocht van 500 GB. Nu zit er dit in mijn systeem
1x 640GB Boot schijf (windows 7 en documenten, programfiles enz.)
2x 500GB Raid 0 film opslag'

Direct na het instellen van de raid array startte windows 7 niet meer op, het intro schermpje verschijnt, maar blijft hangen en verdwijnt om te worden op gevolgd door een BSOD wat slechts enkele mili seconden blijft hangen, tekort dus om te lezen. Startup repair gaf aan dat er een fout was met een corrupte driver of zo iets. Maar aangezien ik mijn Raid via het intel matrix gebeuren heb geregeld snap ik niet hoe deze melding kan komen.

Heeft iemand hier ervaring/een oplossing voor (Mijn Mobo is een P5Q Pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows installeren nadat de schijven gemonteerd zijn en nadat raid is ingesteld.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het aanmaken van een Raid configuratie die niets met Windows te doen heeft invloed hebben op het OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste MartijnHak, met deze informatie kunnen wij eigenlijk niets. Het gaat er om hoe heb jij de RAID set aangemaakt en heb jij daarvoor eerst een controller moeten instellen van bijvoorbeeld native S-ATA of IDE naar RAID? Ookis belangrijk om te weten om welke RAID controller het hier gaat,betreft het een onboard controller, zo ja om welk moederbor gaat het, of gaat het om een insteekkaart? Enige hardware specificaties zijn dan ook geen overbodige luxe. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:13:
Maar hoe kan het aanmaken van een Raid configuratie die niets met Windows te doen heeft invloed hebben op het OS?
Missende bootbestanden wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Klein beetje offtopic:
Als ik jou was, zou ik die RAID0 opstelling gebruiken voor je Windows (en een gedeelte van je opslag) en die 640GB voor opslag. RAID0 is/voelt toch een stukje sneller (aan) dan een enkele schijf... En zo wordt je opslag ook veel veiliger bewaard (en is het makkelijker meenemen naar een volgende PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Dune:
Ik had al aangegeven dat ik de raid via het Intel Matrix (onboard dus) had ingesteld, en het zijn twee sata schijven (500GB WD en 500 GB Samsung)

@ Jism:
ik heb niets met de schijf gedaan waarop het os staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:15:
Klein beetje offtopic:
Als ik jou was, zou ik die RAID0 opstelling gebruiken voor je Windows (en een gedeelte van je opslag) en die 640GB voor opslag. RAID0 is/voelt toch een stukje sneller (aan) dan een enkele schijf... En zo wordt je opslag ook veel veiliger bewaard (en is het makkelijker meenemen naar een volgende PC).
Ik zocht meer ruimte voor weinig geld en wilde Windows niet opnieuw hoeven te installeren... maar daar lijkt het nu niet op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat je eerste schijf die nu in je raid-array zit belangrijke bootbestanden had. Na het aanmaken van een raid array gaan die natuurlijk verloren. Je kan een windows repair uitvoeren, of iig de MBR herschrijven, als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:21:
Het kan zijn dat je eerste schijf die nu in je raid-array zit belangrijke bootbestanden had. Na het aanmaken van een raid array gaan die natuurlijk verloren. Je kan een windows repair uitvoeren, of iig de MBR herschrijven, als ik het goed heb.
Omdat de schijven van verschillende grote waren kon ik geen fouten makeen met het kiezen van de juiste schijf, de schijven in de raid opstelling bevatte geen boot bestanden, Windows repair werkte niet. Hoe kan ik dan de Master Boot record herschrijven?

(weet iemand hoe je ook al weer de lengte dat een BSOD verschijnt kan verlengen buiten windows om of gaat dat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:18:
@ Dune:
Ik had al aangegeven dat ik de raid via het Intel Matrix (onboard dus) had ingesteld, en het zijn twee sata schijven (500GB WD en 500 GB Samsung)
Aha, sorry... overheen gelezen. Kan het zijn dat je de RAID functie nog hebt moeten inschakelen voordat je de RAID set kon aanmaken? Als dit het geval is dan zijn de drivers het probleem. De Intel controller heeft andere drivers nodig wanneer hij ingesteld wordt als RAID controller. Dit is niet echt makkelijk aan te passen, je kunt het proberen door de oude situatie terug te brengen zodat Windows weer start, de juist drivers te installeren en dan weer een RAID set aan te maken, maar dit is niet gegarandeerd.

Mocht de Intel controller al wel op RIAD ingsteld zijn, dan is het hoogst waarschijnlijk een boot volgorde probleem, je moet dan kijken dat de controllers (mochten er meer aanwezig zijn) in de juiste volorde staan en daarnaast natuurlijk ook de hardeschijfen zelf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:27:
[...]

Aha, sorry... overheen gelezen. Kan het zijn dat je de RAID functie nog hebt moeten inschakelen voordat je de RAID set kon aanmaken? Als dit het geval is dan zijn de drivers het probleem. De Intel controller heeft andere drivers nodig wanneer hij ingesteld wordt als RAID controller. Dit is niet echt makkelijk aan te passen, je kunt het proberen door de oude situatie terug te brengen zodat Windows weer start, de juist drivers te installeren en dan weer een RAID set aan te maken, maar dit is niet gegarandeerd.

Mocht de Intel controller al wel op RIAD ingsteld zijn, dan is het hoogst waarschijnlijk een boot volgorde probleem, je moet dan kijken dat de controllers (mochten er meer aanwezig zijn) in de juiste volorde staan en daarnaast natuurlijk ook de hardeschijfen zelf.
Ik heb de handleiding gevolgd die bij mijn moederboard zat, ik neem aan dat daarin alle stappen staan. Zelfs met alleen de OS schijf start windows niet op, zegt dat ook iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:29:
[...]

Ik heb de handleiding gevolgd die bij mijn moederboard zat, ik neem aan dat daarin alle stappen staan. Zelfs met alleen de OS schijf start windows niet op, zegt dat ook iets?
Ja dat zegt ook iets, dat betekend dat je waarschijnlijk ergens een funtie omgezet hebt van bijvoorbeeld IDE of S-ATA naar AHCI/RAID, hierdoor gedraagt de controller zich anders en zijn er andere drivers nodig. Wanneer je deze instelling terug zet zal Windows hoogst waarschijnlijk weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb nu de Raid array er af gegooid. en Windows start nu gewoon op. Maar waar kan ik die drivers vandaan halen, van de mobo producent site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staan dubbele controllers (hopelijk) in de BIOS; mogelijk moet je de andere controller kiezen om van op te starten.

Zo niet; Windows7 DVD erin frotten, Advanced Repair kiezen... Dan gaat ie alle schijven af op zoek naar gedeelten van Windows en zal ie de bootsector proberen te herstellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:35:
Maar waar kan ik die drivers vandaan halen, van de mobo producent site?
De webstite van de fabrikant van het moederbord of mogelijk bij Intel, maar ik zou bij de eerste zoeken.
MAX3400 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:37:
Zo niet; Windows7 DVD erin frotten, Advanced Repair kiezen... Dan gaat ie alle schijven af op zoek naar gedeelten van Windows en zal ie de bootsector proberen te herstellen.
Nee, dit gaat niet als Windows niet de juiste drivers heeft voor de controller. :) Overigens de TS geeft aan reeds een repaur uitgevoerd te hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door _Dune_ op 16-04-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Staan dubbele controllers (hopelijk) in de BIOS; mogelijk moet je de andere controller kiezen om van op te starten.

Ik denk toch echt dat ik ergens drivers vandaan moet halen, aangezien windows dit zelf aan gaf. En ik heb geen Windows DVD :P -> iets met de financien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Goed punt. Martijnhak: heb je toevallig de sata kabel van de 640GB schijf in een andere SATA poort gestopt? Je moederbord heeft namelijk 2 SATA controllers (1 van Intel en 1 van Silicon). Kijk goed in je manual waar welke SATA poorten zitten. Alleen de Intel controller kan RAID 0 draaien trouwens (maar die zal je wel goed hebben aangezien je zei dat je al een RAID array had aangemaakt in de bios).

Hmmm laat maar, ik lees nu dat na het deinstalleren van je RAID driversarray je nu wel kan booten met je OS schijf. Dat betekent dat de kabels wel in de goede controller zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door silmaril8 op 16-04-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

silmaril8 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:41:
[...]

Goed punt. Martijnhak: heb je toevallig de sata kabel van de 640GB schijf in een andere SATA poort gestopt? Je moederbord heeft namelijk 2 SATA controllers (1 van Intel en 1 van Silicon). Kijk goed in je manual waar welke SATA poorten zitten. Alleen de Intel controller kan RAID 0 draaien trouwens (maar die zal je wel goed hebben aangezien je zei dat je al een RAID array had aangemaakt in de bios).
Ik ben er vrij zeker van dat de TS al zijn schijfen heeft aangesloten op de Intel controller. De bootschijf over zetten naar de Sil. controller zal hoogstwaaschijnlijk ook resulteren in een niet startende Windows.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:35:
OK, ik heb nu de Raid array er af gegooid. en Windows start nu gewoon op. Maar waar kan ik die drivers vandaan halen, van de mobo producent site?
Nu is het, het punt wat bedoel je precies met "de RAID set er af gegooid"? Heb je alleen de RAID set verbroken of ook de RAID functie uitgeschakeld. Als je alleen de RAID set hebt verbroken dan is de bootvolgorde hoogstwaarschijnlijk het probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 16-04-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn bijvoorbeeld dit de benodigde drivers?

Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 7.
(WHQL) Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.
Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:44:
Zijn bijvoorbeeld dit de benodigde drivers?

(WHQL) Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.
Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.
Dat lijkt inderdaad op de RAID drivers voor de Intel Matrix controller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik die nu alvast installeren? Als ik dat namelijk nu probeer krijg ik de melding: Your computer does not meet the minimum requirements for installing the software. Setup will exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Je hebt windows geinstalleerd toen je SATA controllers nog op IDE(of AHCI stonden)

Nu je een raid aangemaakt hebt staat die echter op RAID.

Elk van deze 3 modes (IDE / AHCI / RAID) heeft andere drivers nodig.

Zet SATA controllers weer op IDE, en windows zal terug opstarten. Je bent dan je RAID0 van 2x 500GB kwijt. Maar waarom zou je je filmen op een RAID0 willen hebben. Maakt toch geen knijt uit voor de snelheid dat ze afspelen ofzo :)

Als je echt persé raid wilt moet je windows herinstalleren, niks aan te doen. ('k snap wel dat je aan je windowsschijf niks verandert hebt, maar afhankelijk van in welke modus je SATA poorten staan, zijn dat voor zover windows kijkt verschillende stukken hardware)

Tenzij je bij Windows repair de keuze hebt om raiddrivers te laden natuurlijk... Anders ram je je cd van je moederbord er ff in tijdens de repair...

[ Voor 9% gewijzigd door misterpro op 16-04-2010 22:52 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misterpro schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:50:
Je hebt windows geinstalleerd toen je SATA controllers nog op IDE(of AHCI stonden)

Nu je een raid aangemaakt hebt staat die echter op RAID.

Elk van deze 3 modes (IDE / AHCI / RAID) heeft andere drivers nodig.

Zet SATA controllers weer op IDE, en windows zal terug opstarten. Je bent dan je RAID0 van 2x 500GB kwijt. Maar waarom zou je je filmen op een RAID0 willen hebben. Maakt toch geen knijt uit voor de snelheid dat ze afspelen ofzo :)

Als je echt persé raid wilt moet je windows herinstalleren, niks aan te doen. ('k snap wel dat je aan je windowsschijf niks verandert hebt, maar afhankelijk van in welke modus je SATA poorten staan, zijn dat voor zover windows kijkt verschillende stukken hardware)
Ok, dankjewel! dit maak een hoop duidelijk, ik had de schijven in raid 0 gezet omdat ik ze niet in JBOD kon krijgen. Ik wilde namelijk voor een lageprijs mijn hardeschijf vergroten, een grotere kopen (1TB +) was handiger geweest...

Kan ik ze niet softwarematig in soort van JBOD zetten? 1 partitie over 2 schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Anders verkoop je je 500GB schijven en koop je een nieuwe 1TB van het geld. Je moet dan wel zo'n 10-20 euro bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Windows schijfbeheer kan ook het een en ander. Probeer het daar eens mee. Softwarematig kun je ook een RAID array aanmaken vanuit windows. Dan is herinstalleren sowieso niet nodig.

Ik zie trouwens ook niet in wat er echt mis is met 2 schijven van 500 gewoon los. Moet alles per se in 1 dir staan? Ik zou ze niet in RAID zetten in verband met groter risico op verlies.

[ Voor 34% gewijzigd door Hann1BaL op 16-04-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

misterpro jij hebt hem door. :D MartijnHak, zojuist heb ik de handleiding van jouw moederbord even bekeken. Hoofdstuk 3.3.6 begint met het punt dat ik bedoel. Standaard staat "Configure S-ATA as" op IDE, hier heb jij RAID van gemaakt, op dit moment is Windwos een andere driver nodig.

Het is nu de zaalk dat je een backup maakt van al je belangrijke data voordat je verder gaat. Je kunt proberen de gevonden drivers te installeren en RAID weer in te stellen. Ik weet niet precies hoe Windows 7 hierop zal reageren. Mocht Windows niet opstarten, dan kan je nogmaals een repair proberen. Wanneer dit niet gaat is de meest makkelijk manier Windows opnieuw te inalleren en je backup terugte zetten.

Overigens waarom de beide 500GB HDD's in RAID0 zetten, als je ze alleen voor opslag gebruikt voor met name films? Hiervoor ben je de sneheid van RAID0 niet nodig en je verdubbeld alleen maar de kans op dataverlies bij hardware falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:56:
Anders verkoop je je 500GB schijven en koop je een nieuwe 1TB van het geld. Je moet dan wel zo'n 10-20 euro bijtellen.
Heb net vandaag en nieuwe schijf van 500 GB Gekocht :( Maar het probleem is opgelost en ik kan eindelijk naar bed.

Iedereen bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:59:
[...]

Heb net vandaag en nieuwe schijf van 500 GB Gekocht :( Maar het probleem is opgelost en ik kan eindelijk naar bed.

Iedereen bedankt! _/-\o_
Wat heb je nu uiteindelijk gedaan dan? :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:00:
[...]

Wat heb je nu uiteindelijk gedaan dan? :? :)
Ik weet nu wat er moet gebeuren en wat er aan de hand was/is. Verder heb ik jullie nu (hopelijk) niet meer nodig.

(En ik ben gewoon moe :P)

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 Schijf afkoppelen, Windows 7 installeren, 2de schijf aansluiten en door Windows 7 laten herkennen of door de wizard Nieuwe hardware.
In het biosscherm zit een optie om de herstart na een fout uit te zetten. De foutmelding blijft dan op het computerscherm staan.
Welterusten. Hopelijk is er zaterdag tijd, zin en fitheid om te vertellen hoe het systeem geïnstalleerd is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
misterpro schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 22:50:
Als je echt persé raid wilt moet je windows herinstalleren, niks aan te doen.
Is het ook niet mogelijk met de truk met de duif het register?

Het gaat wel om de ahci mode/stuurprogramma maar is het niet hetzelfde als je de mode naar raid veranderd?
Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even ter afsluiting: ik heb vanmorgen in Windows Disk Management beide schijven in striped array gezet. 5 min werk met het gewenste resultaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:56:
Ok, even ter afsluiting: ik heb vanmorgen in Windows Disk Management beide schijven in striped array gezet. 5 min werk met het gewenste resultaat. ;)
Alsnog de vraag waarom je liever een meer dan 2 keer zo groot risico op dataverlies loopt dan dat je werkt met 2 schijven en dus 2 locaties waar je je films/data opslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:54
Heeft iemand deze drivers ook op een windows 7 64 bit pc geinstalleerd?

Ik krijg telkens de waarschuwing dat mijn computer de requirements niet heeft? maar dat lijkt me onzin, ik heb een asus p5q mobo en heb de drivers van de asus site af :( iemand enig idee wat er mis kan gaan? of doe ik iets verkeerd ik heb programma gedownload en probeer de setup te draaien.
Pagina: 1