Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoi,

Twee weken geleden heb ik een Bamboo Pen & Touch gekocht; een normaal [A5] Wacom tekentablet die ook zonder tekenpen kan worden aangestuurd [al is dat meer handig voor websurfen, echt tekenen met je vinger valt niet aan te raden...].

Ik heb deze tablet gekocht omdat ik voor een klus +/- 150 lijntekeningen moest maken [die heb ik gewoon getekend met een tekenpen, oost-indische inkt op papier en daarna gescanned].

Vervolgens heb ik de tekeningen met het tekentablet in Photoshop gelaagd ingekleurd, in principe ging dat perfect, waarbij natuurlijk voor de drukgevoeligheid van de tekenpen een pré is.

Echter... de nib [zo heet het tekenpuntje in de Wacom-stylus] is binnen één week / 150 simpele lijntekeningen al versleten en laat [dus] ook krasjes achter op het tablet zelf.

Met 'versleten' bedoel ik overigens dat de punt van de nib naar één kant is afgesleten, omdat je met díe kan het meeste tekent [afhankelijk van hoe je hem in je hand houdt, en of je links- of rechtshandig bent]. Normaliter is het puntje bot, stomp en afgerond - inmiddels is hij dus schuin afgesleten, redelijk scherp en zijn er minuscule hapjes uit [te klein voor het oog, maar je 'hoort' hem echt krassen als je er nog mee tekent].

Ik heb informatie ingewonnen bij Wacom, diverse fora, etc... en het blijkt dat een nib bij gemiddeld gebruik ongeveer 18 maanden mee moet gaan, zonder merkbare slijtage aan de tekenpunt.

Wellicht moet je dit met een korreltje zout nemen en heb ik de pen intensiever gebruikt dan normaal [al was het maar een paar uurtjes werk], maar dan nog verwacht je geen slijtage van de nib binnen een week - hooguit binnen 6 maanden, oid...

Hebben jullie ervaring met de slijtage van de nib bij normaal gebruik? Die dingen kan je los bestellen en kosten weinig- dat is het probleem niet, maar als ik om de week de punt moet vervangen, doe ik toch iets fout- vrees ik...

Ik heb de gevoeligheid van het tablet al hoger gezet, zodat ik minder 'kracht' hoef te zetten en ook let ik er bewust op dat ik het tablet zo subtiel mogelijk aan tip [wat niet echt relaxed werken is, zeker met gummen wil je toch lekker kunnen uithalen op zo'n tablet...], maar dat helpt weinig.

Bedankt voor eventuele reacties, tips.. truuks!

[ Voor 10% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 16-04-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 13:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik vrees dat je idd gewoon te hard drukte; ik werk al jaren met een Wacom Volito en heb een paar maanden terug voor het eerst de nib vervangen. Sowieso hoort je tablet er niet van te worden bekrast.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Same here, werk al jaren met een intuos en zelfs nog nooit een nib hoeven vervangen door slijtage :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Maar bedoel je met "same here" dat je hetzelfde probleem hebt als ik?

Dus slijtage van je nib binnen één week... of "same here" in die zin dat ook jij er een live-time mee kan tekenen, zonder dat de nib aan één kant volledig is weggesleten?

Overigens heb ik wel gemerkt dat er een groot verschil is qua belasting van de nib, gerelateerd aan de werkzaamheden die je er mee verricht;

Als je echt tekent / inkleurt / gumt [een illustratie, of quick-mask aanbrengen], dan druk / beweeg je hem veel intensiever. Gebruik je hem meer als muis [point and click] dan werkt het zelfs als je het tablet niet eens aanraakt...

[ Voor 43% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 16-04-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 20:25
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Intuos 4 M. Zie ook het wacom topic:

De Hupie in "Welk type van Wacom tablet?"

Heb ook een el cheapo Wacom Volito van de Aldi waarbij de punt van de pen niet afslijt :S .

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjet2174
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02-2024
2.4 GHz, is dit je eerste tekentablet? Eerste van Wacom?

Ik heb zelf een graphire 4, zo'n 5 jaar oud en met inmiddels flink wat krassen op de plastic cover. Ik merkte in het begin ook op dat ik de neiging had om iets te hard te drukken tijdens het tekenen waardoor er krassen ontstaan. De settings ook in Photoshop veranderen helpt veel om te wennen aan de gevoeligheid die het tablet heeft.

Je schreef dat je een tekenpotlood en inkt gebruikt voor de "echte" tekeningen, ik neem aan dat je die 2 materialen heel gevoelig kan gebruiken. Anders breekt het loodje van de pen ;) Probeer om op dezelfde wijze om te gaan met de Wacom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

De Hupie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:43:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Intuos 4 M. Zie ook het wacom topic:

De Hupie in "Welk type van Wacom tablet?"

Heb ook een el cheapo Wacom Volito van de Aldi waarbij de punt van de pen niet afslijt :S .
Heeft de Aldi ooit Wacom Volito's verkocht :? Bedoel je geen cheape Medion tablet?

Overigens heb ik een Wacom Graphire A6, en na 8 jaar gebruik is de pen nog zo fijn als aan 't begin. Ik druk ook helemaal niet hard - er zullen misschien wat dunne krasjes in het plasticlapje zitten, maar da's ook alles. Geen spoorvorming waar je met je pen dan in komt ofzo. De pen houd ik al jaren los erbij, de laatste tijd heeft hij ook wel in een etui gezeten bij andere pennen. Hij gaat er niet stuk van.

Ik denk zelf dat je te hard drukt. Of misschien houd je de pen te rechtop.
Het kan ook zijn dat je gewoon een slechte nib hebt, die zachter uit is gevallen dan z'n broertjes.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Mijn Graphire ziet er ook nog steeds uitstekend uit. De slijtage schijnt trouwens een bekend probleem te zijn met de nieuwere producten van Wacom. Op CGSociety werd er afaik ook al over gesproken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 20:25
Dark Blue schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:16:
[...]

Heeft de Aldi ooit Wacom Volito's verkocht :? Bedoel je geen cheape Medion tablet?

Overigens heb ik een Wacom Graphire A6, en na 8 jaar gebruik is de pen nog zo fijn als aan 't begin. Ik druk ook helemaal niet hard - er zullen misschien wat dunne krasjes in het plasticlapje zitten, maar da's ook alles. Geen spoorvorming waar je met je pen dan in komt ofzo. De pen houd ik al jaren los erbij, de laatste tijd heeft hij ook wel in een etui gezeten bij andere pennen. Hij gaat er niet stuk van.

Ik denk zelf dat je te hard drukt. Of misschien houd je de pen te rechtop.
Het kan ook zijn dat je gewoon een slechte nib hebt, die zachter uit is gevallen dan z'n broertjes.
De Aldi verkoopt inderdaad zo nu en dan volito's voor zon 20-25 euro. Ik vind de intuos4 die ik heb veel fijner tekenen en het voelt ook veel meer aan alsof je op papier tekent maar het nadeel is dus wel dat de penpunten veel zachter zijn en een stuk sneller slijten. Mijn volito die ik jarenlang veelvuldig gebruikt heb had geen last van slijtage op de penpunt (wel krassen op het tablet maar dat voorkom je toch niet).

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 19:53
Ik heb dit probleem ook gehad. Het was bij mijn Wacom Bamboo. Ik ben terug gegaan naar de winkel (Dixons), en ze zeiden dat het een productie fout was. :)
Heb toen een nieuwe van ze mee gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 20:53:
Maar bedoel je met "same here" dat je hetzelfde probleem hebt als ik?

Dus slijtage van je nib binnen één week... of "same here" in die zin dat ook jij er een live-time mee kan tekenen, zonder dat de nib aan één kant volledig is weggesleten?

Overigens heb ik wel gemerkt dat er een groot verschil is qua belasting van de nib, gerelateerd aan de werkzaamheden die je er mee verricht;

Als je echt tekent / inkleurt / gumt [een illustratie, of quick-mask aanbrengen], dan druk / beweeg je hem veel intensiever. Gebruik je hem meer als muis [point and click] dan werkt het zelfs als je het tablet niet eens aanraakt...
Sorry, ik had duidelijker moeten zijn: Ik heb dus géén slijtage :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ardjet2174 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:14:
2.4 GHz, is dit je eerste tekentablet? Eerste van Wacom?
Tja, wel sinds lange tijd - ergens in 1994 had ik een tekentablet gekocht van Trust [met een snoer aan de pen!], maar dat is 16 jaar geleden.

Daarna nog een 'echte' Wacom gekocht die via de seriële port werd aangesloten en nu dan sinds 2 weken weer een ander gekocht.

Probleem is dat niet alleen de punt is versleten [die haal je er zo uit, immers] maar dat het gum-gedeelte ook al flink is versleten [na 150 tekeningen gegumd te hebben...]. En die gum-knop kan je [naar mijn weten] niet zo maar vervangen. Tenminste, ik ben bang om er een mes achter te zetten en hem er uit te wippen :)

Ik heb de drukgevoeligheid van het tablet al een tandje hoger gezet en in Photoshop let ik er op dat ik niet te hard druk, hopelijk gaat het nu beter - ik zal wel een post doen als dit niet zo is.

Wel jammer van de gum, omdat dit blijkbaar een blijvende beschadiging is. Het tablet was wel 'maar' 90 euro [bij benadering], maar toch zonde als je nieuwe tooltje na 2 weken normaal gebruik al defecten vertoond...
Je schreef dat je een tekenpotlood en inkt gebruikt voor de "echte" tekeningen
Ja, klopt - maar ik bedoel het "echte" potlood [bruijnzeel hb2] en een "echte" pen [insteek-pennetje met oost-indische inkt] op "echt" papier :)

Dus niet de Photoshop-digitale-equivalenten. Tekenen vind ik te leuk om te doen, om ook dit digitaal over te laten, dus vandaar dat ik het ouderwetsch met pen / papier / inkt doe... Het wegwerken van de potloodlijnen doe ik wel in Photoshop [deels door de Levels van de scan aan te passen, deels door ouderwets te gummen met de Wacom] en het kleuren / bijwerken doe ik volledig met de Wacom..

[ Voor 21% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 19-04-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjet2174
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02-2024
Ja, klopt - maar ik bedoel het "echte" potlood [bruijnzeel hb2] en een "echte" pen [insteek-pennetje met oost-indische inkt] op "echt" papier :)

Dus niet de Photoshop-digitale-equivalenten.
Ja dat had ik wel door, ik dacht dat je zo'n tekenpen had met van die breekbare vullingen... en dat je daarom gevoelig leert werken. Ik hou ook meer van echt tekenen dan digitaal, het is nu digitaal gewoon onmogelijk om een echt potlood of houtskool streep na te bootsen.

Anyway, het valt op dat de niet vervangbare gum ook slijtage heeft. De gum op mijn graphire 4 pen is hard plastic waarop geen enkele kras zit. Misschien toch direct contact opnemen met Wacom en als het kan via de mail foto's sturen van je pennetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Inmiddels heb ik zelf mijn Wacom Bamboo Fun Pen & Touch Small (wow..) al een weekje of 2 :) nog geen enkel spoor te bemerken van slijtage aan de huidige nib. Ook het tablet ziet er - in het huidige licht - nog lekker glad uit (lees: krasloos). Waarschijnlijk gebruik ik het wel minder dan jij, maar lijkt me dat ik toch zelf ook krassen zou moeten zien. Misschien toch maar de gevoeligheid bijstellen?

(eventjes naar winkel gaan en erover klagen zodat je een nieuwe krijgt net als kavish, en dan letterlijk met een schone lei beginnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 19:08

Knaak

It's me, Mario!

Ik heb dit probleem ook bij mijn Intuos 4 A4. Het zal waarschijnlijk wel te danken zijn aan het formaat en het te hard drukken, moet dat echt af gaan leren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 11:01

Toolskyn

€ 500,-

Voor mensen die dit probleem met een Intuos4 hebben, zie dit topic op het forum van Wacom. Daar kun je lezen dat snelle slijtage vooral door de ruwe structuur van het oppervlak komt, ook al druk je niet hard. Wacom reageert bijzonder weinig, ze erkennen dat er een probleem is, maar een oplossing geven ze niet. De coversheets die je in de webwinkel kan kopen zouden wel een glad oppervlak moeten hebben, er zijn wat mensen die dat als suggestie hebben gekregen na contact met de helpdesk. Persoonlijk noem ik dat niet echt een serieuze oplossing.

gewooniets.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandien
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-03 13:56
Het maffe is dat we hier hetzelfde probleem hebben. Mijn vriend heeft ook een Wacom Bamboo Pen&Touch, En die heeft ook een afgesleten nib. Zelfs de punt al een keer vervangen, maar die slijt net zo snel. En hij gebruikt het tablet niet eens zo vaak!

Ik denk zelf ook dat het te wijten is aan te hard drukken op de pen :S. Mijn vriend kan best stevig schrijven.
Heb zelf een Graphire3 gehad, niks aan de hand met de punt of het tablet. Net als de veelbesproken Volito2. Gebruik dat ding nu 3 jaar en maar 1x de nib hoeven vervangen, wel krassen door gebruik en vervoer. Ik gebruik hem dan ook intensief (digitaal tekenen en ontwerpen in Photoshop) op mijn opleiding. :D

Heb nu een 'gewone' Bamboo (de zwarte eerste) tweedehands gekocht. Ziet er perfect uit en geen krassen of afgesleten punt. Ben benieuwd hoelang die het vol gaat houden. Hopelijk een goede aanschaf geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 19:53
Ik heb dit ook gehad bij mijn bamboo. Ben terug gegaan naar de winkel (Dixons). En heb een nieuwe pen meegekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn bamboo pen en touch slijt ook te snel vind ik. Interesting.

specs

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Maandag een Intuos4 M gekocht en na het bewerken van twee foto's al slijtage van de nibs. Daarna maar een andere er in gedaan omdat ik het niet kon geloven.

Instelling aangepast naar zo zacht mogelijk en de pen zeer losjes over het tablet laten gaan. Ja hoor ook hier al sprake van zichtbare slijtage.

Wat een ramp product!!!! Zonde van het geld.

Al die verhalen dat het door te hard drukken komt snap ik niet. Mede omdat dit soort commentaar komt van gebruikers van oude Wacom's. Beetje appels met peren.......

Zoals in de lijn der verwachting doet Wacom er niets aan. Lekker ontkennen of een advies om een sheet of glasplaat over het werkvlak. Dat zie je vaker met merken die de markt overheersen. Doet me denken aan apple met de Iphone. Die geven een hoesje om het antenne probleem op te lossen _/-\o_ _/-\o_

Mijn advies is afblijven van deze miskleun.

[ Voor 12% gewijzigd door TecTo op 19-08-2010 18:50 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:34

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb precies hetzelfde. In eerste instantie een Wacom Bamboo Pen gekocht, bij Computerland met 14 dagen omruilgarantie zodat ik 'm eerst kon testen. Ik had al snel het idee dat ik de 512 extra drukniveaus toch wel zou kunnen merken en vond het oppervlak te klein. Na een weekend gebruiken (ik denk zo'n 10 uur in totaal) was de nib schuin afgesleten. Dat viel me eigenlijk pas op toen ik de Bamboo Pen had omgeruild voor een Bamboo Fun Pen&Touch Medium, daar was de nib wel netjes rond. Nu een paar dagen later is ook deze nib al aan het slijten.

Ik heb de drukgevoeligheid nog op default staan en betrap me er op dat ik wel redelijk hard druk dus ik ga de nib van de week eens vervangen voor een nieuwe (er zitten er gelukkig drie of vier extra bij) en ga de gevoeligheid eens op maximaal zetten.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

TecTo schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:43:
Al die verhalen dat het door te hard drukken komt snap ik niet. Mede omdat dit soort commentaar komt van gebruikers van oude Wacom's. Beetje appels met peren.......
Je bevindingen zijn wel erg lomp en kort door de bocht, maar hierin ^^ heb je wellicht een punt. Ik heb een erg oude Wacom en heb geen ervaring met de nieuwere types. Niet wegdoen zo'n oud beestje, dus.
En zelfs die ongebruikte van mijn moeder maar eens voorzichtig lospeuteren O-)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandien
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-03 13:56
Dark Blue schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:19:
[...]

Je bevindingen zijn wel erg lomp en kort door de bocht, maar hierin ^^ heb je wellicht een punt. Ik heb een erg oude Wacom en heb geen ervaring met de nieuwere types. Niet wegdoen zo'n oud beestje, dus.
Haha! Ik heb exact hetzelfde gedaan! Oudje ging kapot, daarna die ongebruikte Volito2 bij mijn moeder los gepeuterd :P Hoefde ik in elk geval geen nieuwe te kopen. Inmiddels heb ik een Bamboo (de eerste, zwart, met die ronde knop) en daar slijten de nibs ook haast niet van. Ik denk dat het dus aan de nieuwere modellen ligt, aangezien mijn vriend met zijn Bamboo Fun er ook last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Dark Blue schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:19:
[...]
Steek de hand ook in eigen boezem en vind dat ikzelf ook wat lomp en kort door de bocht ben gegaan met de aanschaf van de intuos4 M. Ondanks het lezen van de vele reacties het punt over de nibs gemist of er langsheen gelezen. Te veel positieve reacties spelen daar in een rol.

Echter lomp support van Wacom vraag om lompe reacties. Wacom gaat zelf wel erg langzaam door de bocht. Op het Wacom forum is een draadje van meer dan 60 pagina's en inmiddels een jaar oud wat de snelle slijtage ven de nibs betreft.

Vind het op zijn minst schunnig te noemen dat dit gebrek na een jaar niet is opgelost.

Ze hadden de nieuwe series toch op zijn minst van een ander werkvlak kunnen voorzien. Nu zijn er losse te koop die je er zelf in moet prutsen en dat gaat ook wel eens mis.

Gaat tocht verdacht veel lijken op de inkt boeren tactiek. De staafjes plastic zijn buiten proportioneel kostbaar. Als je dat wereldwijd bekijkt is het een aardige omzet stijging. Immers een tablet gaat jaren mee. Alhoewel door het snelle afslijten er sneller krassen ontstaan.

Beter je maar te bedenken voor je tot aanschaf overgaat. Slimmer om je onwetende moeder haar goede tablet te ontfutselen. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Misschien kwamen ze inderdaad achter het Miele-effect, dat mij ooit verteld is... zulke goede producten maken dat niemand meer een nieuwe hoeft te kopen. Maar, nu maken ze zulke slechte product(onderdel)en dan niemand meer een nieuwe wil kopen.

Pagina: 1