Garantie bij brand van een chip op het moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 20:26
Beste medetweakers,

Eergister is een van de chips op het moederbord van mijn broertje afgefikt. (De PC was idle en plotseling kwam er rook uit)
We hebben toen een RMA aanvraag gedaan bij de leverancier (noem ik nog even niet) omdat er volgens het garantiebewijs op diens site 36 maanden garantie was op het moederbord (een Asus). Het bord was verder in prima toestand (de branvlek uitgenomen dus) en das in een antistatische verpakking en poltering naar de leverancier opgestuurd. Zij beweren nu (volgens mij geheel onterecht) dat er een van de Pins van de socket verbogen is (socket 775... rotdesign kwa socket dus).

In het eerste mailtje beweerden zij nog dat een brandgeval buiten garantie valt. Toen wij daar om nadere uitleg over vroegen, kwam er geen uitleg over het brandgeval maar gewoon de statement dat er een pinnetje omgebogen was en dus de garantie is vervallen.

Ik weet dat dit nou misschien een beetje far-fetched klinkt maar ik heb het idee dat zij of bij het uitpakken niet vorzichtig genoeg waren of gewoon een smoes verzinnen om het moederbord niet naar ASUS te sturen om kosten te besparen.

Twee vragen hierbij:
-wat vinden jullie van het verhaal?
-in duitsland is de leverancier wettelijk verplicht om een onderdeel naar de fabricant door te sturen indien die er langer garantie geeft dan de leverancier zelf maar de garantie niet direct met de consument afhandeld. Bestaat een dergelijke verplichting ook in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 12:50

hellbringer

Weeeeeeee!

Flinke lap tekst, toch nog wat vragen:
- Heeft de PC goed gedraait? Zo ja: hoe lang?
- Welk type moederbord?
- Hoe lang garantie heb je en hoe oud is het moederbord nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 20:26
De PC heeft ongeveer 2 jaar zonder enig probleem gedraait. De voeding heb ik achteraf getest of foutieve spanningen zonder een probleem te kunnen vinden (gaat om een Xilence XP600).

Het is een P5N32-SLI WiFi/Premium

Het moment van aankoop is 31 maanden geleden (Einde 2007). Echter was er al eerder een reden voor RMA die op 8-5-2008 behandeld werd en waar een compleet nieuw bord werd opgestuurd die nu dus ongeveer 26 maanden oud is. Volgens de Website van de leverancier is er 36 maanden garantie op het moederbord.

Edit: Mijn broertje is niet tweaker nog extreem gamer (hij speelt WOW maar daarvoor heeft zelfs een 5 jaar oud systeem geen OC nodig) dus het board (en alles wat erop zit, ie processor, videokaart, geheugen etc) heeft altijd op standaard kloks en voltages

[ Voor 18% gewijzigd door Darkstriker op 16-04-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Er zijn twee manieren waarop je naar dit geval kunt kijken.

Normaliter zul je als gebruiker aan moeten tonen dat een product buiten jouw toe doen defect is geraakt.

Dit doe je door te trachten te onderzoeken wat de oorzaak was van het probleem met het moederbord. Dat is een ontzettende bak met werk, vooral gezien het bord niet meer bij Darkstriker ligt (dat begrijp ik thans uit de tekst). Om vervolgens, na deze bak met werk, hopelijk vast te kunnen stellen dat de oorzaak buiten de gebruiker lag.

Gelukkig is dit ook helemaal niet nodig.

De tweede aanpak is namelijk vanuit het garantie perspectief. Effectief betekent garantie namelijk dat binnen de garantie termijn deze bewijslast wordt omgedraaid. Het is aan de verlener om aan te tonen dat de gebruiker iets verkeerd heeft gedaan EN dat dit de oorzaak van het defect.

Kortom, gewoon doorzetten en duidelijk communiceren dat er geen pin omgebogen was ten tijde van verzenden en dat als dit tijdens transport is gebeurt dat het niet relevant is voor het defect aan het product. (Dergelijk 'brand' defect is namelijk toch niet te repareren).

PS. Dit is een van de redenen waarom het verstandig is om altijd foto's te maken van alles wat je opstuurt voordat je het verpakt en alles wat je opgestuurd krijgt voordat je het uitpakt.

[ Voor 7% gewijzigd door kalizec op 16-04-2010 19:47 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er kan een email naar de fabrikant van het moederbord gestuurd worden met een omschrijving van het probleem en informatie over de houding van de winkelier met de vraag om duidelijkheid over de garantieregeling te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Als je het moederbord opstuurd, moet je altijd de CPU socket cover erop doen. Dit om het verbuigen van de pinnetjes tegen te gaan. De meeste fabrikanten hebben een sticker op de socket cover waar het op staat dat je dit absoluut moet doen omdat anders je garantie kan vervallen. Ik kon uit jouw verhaal niet uitmaken of je dit ook gedaan hebt?

Ik weet ook niet of de leverancier je een mailtje gestuurd heeft met instructies hoe het bord te verpakken en op te sturen, maar ik vind persoonlijk wel dat ze het bovenstaande dan ook wel hadden moeten vermelden willen ze nu met deze claim komen. En ja, ze buigen heel snel, ben zelf ook al eens de dupe geworden met een soortgelijk probleem.
Pagina: 1