Onverklaarbaar traag internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om bij het begin te beginnen. We hebben internet van (voorheen Het net) KPN. Het betreft hier surfen+bellen met een snelheid van 8 mb/s. De internetsnelheid was altijd goed, download kwam ik toch wel tot de 800/850 Kb/s en ook speedtest.net gaf goede resultaten.
(dit is gemiddeld, soms zat het tegen de 7mb/s aan)
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/616098914.png

Alles ging goed totdat anderhalve week/twee weken geleden mijn broer zei dat zijn internet wel heel langzaam was en of ik niets aan het downloaden was, dit was het geval maar de downloadsnelheid zat maar net op de 30 Kb/s. Na een speedtest run kwam er geen probleem naar voren.
Resultaat van deze test

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/777223909.png

Het internet bleef echter wel heel slecht, internetpagina's werden niet of maar gedeeltelijk geladen, downloads waren heel traag etc. Daarom besloot ik vandaag weer een test te doen en wat komt er uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/784206451.png

Drie van deze test gaven allemaal hetzelfde resultaat. Ik besloot om de helpdesk eens te bellen, deze adviseerde om de splitter (waar internet en telefoon gesplitst werden) er tussenuit te halen omdat dat tegenwoordig niet meer nodig zou zijn. De eerste resultaten daarvan waren hoopvol met 4,25 mb/s. Deze bleven echter niet en binnen een kwartier kwam er een snelheid van 0,4 mb/s uitrollen.

De modem krijgt echter nog altijd een 8mb/s verbinding door. Op mijn kamer heb ik een hub, die zit er al zo'n anderhalf jaar en nooit problemen mee gehad. Dit kon het probleem niet zijn aangezien mijn broer een eigen kabel heeft liggen en dezelfde trage snelheden heeft. Hubje er toch tussenuitgehaald en zoals verwacht, geen effect. De kabel naar mijn hub kan het ook niet aan liggen, aangezien, al het internet hier thuis is traag.

Als laatste poging heb ik de modem gereset, nu moet ik echter weer alles opnieuw instellen (port forwarding, draadloos internet etc etc) en het heeft nog geen effect. Het is nu zelfs bijna onmogelijk om in de modem te komen via de pc, dit gaat bijna nog trager als gewoon internet.

Nu vermoed ik dat het probleem gewoon bij de modem ligt, dat ding heeft denk zijn beste tijd wel gehad. In dat geval werd mij verteld dat ik dan maar een service monteur moet laten komen, als het probleem inderdaad bij de modem ligt is het kostenloos. Als het probleem echter bij de pc ligt (lijkt me sterk aangezien alle pc's er problemen mee hebben) kost het 15 euro per kwartier.

Omdat ik het risico niet wil lopen dat ik iets over het hoofd zie vraag ik jullie om hulp, waar kan dit enorme verschil in snelheid vandaan komen?

Modem is een Gigaset SX551 WLAN dsl.

Er zijn geen instellingen veranderd, het internet werd ineens traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

ik heb niet gelezen dat je de kabels van pc naar router/modem hebt vervangen, dus wellicht dat proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:34

Duinkonijn

Huh?

probeer eens een andere kabel voor de modem naar het isra punt.
mogelijk dat er een breuk in die kabel getrokken is :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, isra punt? :p (kan ook niet googlen, die site word niet eens geladen, tweakers.net en GoT doen het nog aardig al merk ik zelfs hier dat de pagina's laden, normaal is tweakers.net gewoon gelijk geladen)

En een andere kabel heb ik idd niet geprobeerd maar vanaf de router gaan er 4 kabels naar 4 kamers in het huis.
Een loopt er naar mijn kamer, een naar de kamer van me broer, een naar de huiskamer en een naar de kamer van me zus. Bij m'n broer en bij mij is het internet traag (de laptop van me ma in de huiskamer kreeg ik het internet niet eens aan de gang net al heeft die laptop zelfs bij een goede verbinding nog problemen)

Dus omdat het internet naar twee verschillende pc's via twee verschillende kabels even traag is het ik een kapotte kabel al uitgesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 19:49
Isra punt is het eerste aansluitpunt in de woning, soms een lasdop maar meestal een wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:13
misschien zit er een kabel breuk tussen de router en het doosje waar de blauwe kabel binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even testen met de kabels (dus bedraad en niet draadloos) die je van KPN geleverd heb gekregen. Als je dan nog brakke snelheden hebt bellen met de helpdesk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat alle pc's uit stonden deed het internet op de laptop van me ma het weer prima. Ik zet mijn pc aan en het internet is weer rampzalig langzaam.
Ik denk dat ik hier even mee verder ga kijken. Als het blijkt dat het internet traag is zodra een 2e pc aan gaat (gewoon aan, niet eens internetten) waar licht het dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
dan zou het mischien trojan, spyware, virus of ander naar stukje software kunnen zijn? iig zou ik de pc die het internet langzaam "maakt" grondig scannen en als daar niets uitkomt gewoon de computer opnieuw installeren.

heb je ook geen gekke dingen gedownload de laatste dagen? met torrents weet je het maar nooit, heb genoeg troep daarmee binnegehaald in mn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 20:18:
Nadat alle pc's uit stonden deed het internet op de laptop van me ma het weer prima. Ik zet mijn pc aan en het internet is weer rampzalig langzaam.
Ik denk dat ik hier even mee verder ga kijken. Als het blijkt dat het internet traag is zodra een 2e pc aan gaat (gewoon aan, niet eens internetten) waar licht het dan aan?
Een lading virussen/spyware die zoveel netwerkverkeer genereren dat je router/modem op z'n bek gaat?
Al eens gezien, pc aanzetten was genoeg.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens beginnen met het scannen van mijn pc, die annuleerde ik meestal omdat dat mijn pc traag maakt. Het schommelt atm heel erg, net had ik weer volledige verbinding maar dat zakte weer langzaam weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

lijkt me niet dat het het isra punt is als TS aangeeft dat zijn modem wel goede up en downstream waardes geeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Om software uit te sluiten kan je het beste gewoon even alle computers uit zetten en met 1 computer een linux live cd booten en daar kijken hoe het loopt. Werkt het dan wel, maar met windows niet, dan is het probleem wel duidelijk lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En die linux live cd, die moet ik downloaden.... nice :p

Virusscan leverde nog niets op, spyware scan's zijn nu aan de beurt

En het lijkt erop dat het nu echt opgelost is, Utorrent kneep op een of andere manier de bandbreedte af. Als ik Utorrent afsloot was het internet snel, als ik Utorrent aanzette werd het extreem langzaam terwijl Utorrent niet eens downloads aan had staan |:(

Oude Utorrent eraf gegooit en nieuwste erop gezet en het werkt weer prima. Ik had er helemaal niet aan gedacht aangezien ik niets had veranderd en de downloads niet eens aan stonden, hoe zou het dan effect kunnen hebben?

Anyway, het werkt weer en de downloads gaan weer als vanouds met 850 kB/s

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Ik zit in een studentenhuis en had voorheen vrij snel internet. Ik weet niet precies hoeveel Mbit, maar ik kon downloaden tot (ultieme max die ik ooit gehaald heb) 4 Mbyte pers seconde. Nu ben ik naar een andere kamer verhuisd en heb een kabel van 25meter moeten aanleggen om bedraad internet te hebben (en niet wireless). Nu is mij internet ineens heel traagt (2.02 Mbit volgens speedtest). Het aanleggen was nogal veel werk en ik hoop dan ook dat het niet aan de kabel ligt. Nu lees ik net dat het daar best eens aan zou kunnen liggen. Hoe kan ik dat testen (behalve dan een andere kabel aansluiten, want een andere kabel van 25 meter leg je niet zomaar aan)? Ik hoop dat er een oplossing is.

BTW: het is een cat5e kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

Kun je natuurlijk testen met een andere kabel en voor de test even je laptop/PC te verplaatsen. Of andere PC/laptop testen op zelfde kabel?

...

Pagina: 1