Toon posts:

BenQ monitor: veel marketing, weinig nuttige info.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Valt me de laatste tijd steeds vaker op dat jullie bij productaankondigingen vrolijk de marketing praat opschrijven, maar de daadwerkelijk relevante informatie vergeten. Ook nu weer bij de BenQ monitor aankondiging nieuws: BenQ start verkoop zakelijke V2410T-monitor met led-backlight Dan zie je bijvoorbeeld zaken als:
De horizontale en verticale kijkhoeken zijn respectievelijk 170 en 160 graden
Jullie weten hopelijk dat fabrikanten bij TN schermen een andere definitie van kijkhoek hebben dan bij PVA en IPS schermen? (contrast ratio van 5:1 vs 10:1 ) En dat bovenstaand statement dus volkomen nutteloos is, als je niet weet wat voor een scherm het betreft (hetgeen niet vermeld is)? Nog afgezien dat het slecht gedefinieerd is, is sowieso is die hele kijkhoek informatie nutteloos, omdat zelfs een contrast ratio van 10:1 volkomen onbruikbaar is! Die getallen vertellen je dus helemaal niets!

Waarom ga je op een site als Tweakers dan alsnog dit soort "informatie" opschrijven? Bladvulling? Er is echt niemand gebaat met dit soort informatie... En datgene wat nou het meest belangrijke is bij een beeldscherm, namelijk wat voor type (TN, PVA, IPS) het is, ontbreekt volkomen! Dat is notabenen het eerste criterium waarop je een beeldscherm uitkiest!

En dat gebeurt regelmatig... HDD aankondigingen zonder seektime of accesstime, SSD aankondigingen waarbij er geen melding wordt gemaakt van het type controller, etc.etc.

Ik vind dat je van een tech-site als Tweakers mag verwachten dat de productaankondigingen ook een zeker technisch niveau bezitten... IMHO halen dit soort artikelen de kwaliteit en het aanzien van Tweakers naar beneden.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Je hebt helemaal gelijk. Hoewel een kijkhoek van 160 graden per definitie TN is, zou het ons betamen als we dat even zouden bendrukken in het artikel om dingen in perspectief te plaatsen. We gaan onszelf proberen te beteren op dit punt!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die hele laatste alinea is gewoon beetje specs opdreunen wat IMO netter in een tabelletje zou kunnen.

En ja, dan houd je inderdaad weinig "echt" artikel over.

Overigens wordt er niets gezegd over of het werkelijk of dynamisch contrast e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 16-04-2010 16:18 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56

player-x

Disruptive by design

Moet mij helemaal aansluiten met de TS, berichten zo als deze horen niet op T-net, ik ben een hogere kwaliteit's gehalte gewend, dit is iets dat amateur site als HWI doet.

Veder zou ik graag bij bv monitoren zien dat er duidelijk verschil word aangegeven tussen edge / back-light en zone onafhankelijke back-light, met voorkeur opgegeven aantal zones, veder duidelijk en altijd word weergeven van de echte en het dynamische contrast.

Het zou goed zijn als T-net bij nieuwe hardware berichten berichten interne regels opstelt, waar een nieuws post als deze aan moet voldoen voor dat het kan worden geplaatst, dat is gewoon goed journalisme

[ Voor 19% gewijzigd door player-x op 16-04-2010 19:15 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het dynamisch contrast is wellicht helemaal een nutteloze waarde geworden. Elke fabrikant stunt met steeds hogere astronomische waarden, die eigenlijk weinig tot niks zeggen over de daadwerkelijke kwaliteit. Ik dacht dat kijkhoeken nog wel iets serieuzer genomen konden worden, maar die mening zal ik wellicht moeten herzien. Je hebt hands-on-time nodig om dit soort specs daadwerkelijk te meten. Anders kun je alleen maar op de specs van de fabrikant afgaan. Het is bekend dat ze daar wel eens mee spelen.

Als de controller van een ssd niet bekend is, de fabrikant kan/wil het niet laten weten en er zijn geen andere aanwijzingen, dan kan je er niks over melden. In dit geval, over het schermtype, had het inderdaad wel benoemd kunnen en moeten worden.

Ik ga ook graag aan de gang om dit te verbeteren.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56

player-x

Disruptive by design

woekele schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:50:
Als de controller van een ssd niet bekend is, de fabrikant kan/wil het niet laten weten en er zijn geen andere aanwijzingen, dan kan je er niks over melden.
Een andere optie is bij niet volledige spec's de fabrikant melden dat van wegen het niet volledig bekend zijn van de spec's dat T-net geen post over hum product kan plaatsen.

Als grootste en beste tech nieuws site in Nederland dit als belijd door voert moet je eens kijken hoe gouw de PR afdelingen hun zaakjes wel op orde zullen stellen, want een nieuws post op T-net is gouw vergelijkbaar met een paar duizend aan reclame kosten om een product vergelijkbaar onder de aandacht te brengen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dit moment is T.net gewoon een onderdeel van hun marketingafdeling :D Geen nieuwssite :N

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
player-x schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 23:23:
[...]

Een andere optie is bij niet volledige spec's de fabrikant melden dat van wegen het niet volledig bekend zijn van de spec's dat T-net geen post over hum product kan plaatsen.

Als grootste en beste tech nieuws site in Nederland dit als belijd door voert moet je eens kijken hoe gouw de PR afdelingen hun zaakjes wel op orde zullen stellen, want een nieuws post op T-net is gouw vergelijkbaar met een paar duizend aan reclame kosten om een product vergelijkbaar onder de aandacht te brengen.
Dat gaat je vies tegenvallen... Ain't gonna happen.

Verwijderd

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:13:
Je hebt helemaal gelijk. Hoewel een kijkhoek van 160 graden per definitie TN is, zou het ons betamen als we dat even zouden bendrukken in het artikel om dingen in perspectief te plaatsen. We gaan onszelf proberen te beteren op dit punt!
Maar even een bump ter herinnering. Dat verbeteren lukt nog niet erg.... >:)

nieuws: Samsung brengt twee monitors met full hd-resolutie en led-backlight uit

Zelfde euvel... Wel kijkhoek vermelden (zonder contrast ratio), maar niet welke type het is.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
contrastratio is wel opgegeven, panel-type toegevoegd.

Verwijderd

Topicstarter
Is niet het contrast ratio waar ik het over had.... De kijkhoek meting heeft ook een bepaalde contrast ratio... Zie de eerste post in dit topic.

Maar wanneer het scherm type vermeld wordt weet je genoeg. Kijkhoek getallen zijn altijd een wasse neus.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik denk dat je wat minder waarde aan de exacte waarden moet hechten, en wat meer naar de orde van grootte van die kijkhoeken moet kijken. Pva/ips-panelen hebben altijd een kijkhoek van 175 graden of meer, en geen enkel tn-paneel komt daar ook maar in de buurt, al hanteren ze een contrastdrempel van 1:2. Je kan dus, zoals ik ook al jaren doe, gewoon "178" lezen als mva/pva/ips en "170" als tn.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Toen ik dit artikel las moest ik toch wel weer denken aan dit topic:
nieuws: Philips brengt zes nieuwe monitoren uit

Ging het maar over contrastratio, het is het zogenoemde "SmartContrast", wat het niets meer dan een marketingterm maakt en niets meer heeft te maken met een eventuele standaard.

Daarnaast is het natuurlijk ook logisch dat de Full HD schermen van 21,5" dezelfde dotpitch hebben. Dat volgt namelijk uit die 2 gegevens.

Al met al krijg ik een beetje het idee dat het snel is geschreven zonder een kritische blik en dat is jammer.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
En wederom staat er niet bij om wat voor type monitoren het gaat....
Pagina: 1